Skriv ut  

Uppgifter: Easyjet spekulant på Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 februari 2019
Innan jul fanns fem flygbolag intresserade av att köpa Norwegian men ingen affär blev av. Just nu stärker easyjet kassa kraftigt, något som analytiker menar kan peka på ett köp av Norwegian.

Norwegian Easyjet
easyJet - Norwegian
 
Norwegian var ytterst nära att säljas i slutet av förra året. I och med att IAG tidigt under 2018 köpte in sig i Norwegian fick också andra aktörer upp ögonen för möjligheten att köpa flygbolaget. IAG backade visserligen ur men enligt Björn Kise, som tillsammans med Björn Kjos är storägare i bolaget, fanns det sammanlagt fem intressenter. En av dem gick så långt som att lägga ett konkret bud i en nivå som styrelsen i Norwegian var på väg att acceptera. Den affären föll på tidsbristen: allt skulle vara klart innan utgången av 2018.
 
Vilket det och övriga flygbolag vid sidan av IAG som var intresserade, är inte känt.
 
Nu har dock analytikerna spårat ekonomiska transaktioner som kan ha att göra med förberedelser till nya förhandlingar.
Denna gång är det brittiska easyjet som planerar att stärka kassan med 3 miljarder pund, drygt 35 miljarder svenska kronor, genom att utfärda obligationer. Flygbolaget har dock inte kommunicerat något om vad pengarna ska användas till samtidigt som det redan idag har närmare 1 miljard i tillgångar. Allt pekar alltså på att easyjet siktar en större investering av något slag och Jörgen Elnäs, analytiker på WinAir menar att det pekar i en mycket bestämd riktning:
      
- Easyjet var på min lista över möjliga budgivare på Norwegian, en misstanke som stärktes när ordföranden Björn Kise sa att bland annat Brexit och konkurrensförhållanden kunde spela roll. Det fick mig att tänka på easyjet och Gatwick, säger han till den norska sajten E24.
Utan tvekan är både Norwegian och easyjet stora aktörer på Gatwick och kan komplettera varandra bra med både kortdistans och långlinjer, vilket redan provats i ett samarbete. Det är också två flygbolag som till del liknar varandra i att kombinera lågkostnadsprofilen med premiumbiljetter och trafik till i första hand etablerade flygplatser. Båda leds dessutom av Skandinaver. 
 
I den knapphändiga informationen kring de obligationer som enligt planerna ska utfärdas, nämns just Brexit och den fortsatta osäkerheten om vad den innebär för flygbranschen. Easyjet har till del påbörjat en etablering utanför Storbritannien, bland annat med ett AOC i Österrike, i det läget kan det vara stärkande att äga ett flygbolag som är tungt förankrat på ett flertal olika marknader.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Norwegians prekära ekonomiska läge
Skrivet av thomas, 2019-02-11 18:58:10
@kalle när DY bränt av nyemissionen på gamla skulder behövs en till ganska snart, hur länge håller det?? oavsett värden i slottar etc så motsvarar de på inget sätt det kapital bolaget behöverför att överleva. LGW går ju relativt bra så går inte att realisera och sälja slottar där. Du vet inte hur affärer eller flygbranschen fungerar det är uppenbart.
Anmäl inlägget
@thomas
Skrivet av Kalle, 2019-02-09 12:03:59
Det är uppenbart att du inte förstår flygbranchen. Slottar på storflygplatser som LGW är oerhört värdefulla och det samma gäller nya flygplan och tillverkningsslottar på dem.
Det finns inga synergieffekter mellan SAS och Easyjet så det finns ingen anledning för ett sånt köp. Norwegian och Easy är inte heller troligt men betydligt mer vettigt.
Anmäl inlägget
Sv till bussen
Skrivet av A330, 2019-02-08 01:12:06
Jag tror tyvärr att du har rätt, snart finns det inget bra flygbolag kvar i Skandinavien. Men kan iaf hoppas på att Easyjet gör något vettigt av Thomas Cook ifall dom köper det.
Anmäl inlägget
Easy ev DY intr.
Skrivet av thomas, 2019-02-07 21:58:30
@Kalle det spelar ingen roll hur stort bolaget är på LGW och hur många Dreamliners de har leasat om bolaget inte tjänar pengar. Att lägga nya pengar efter gamla förlorade är affärsmässig inkompetens. Köper man SAS genererar insatsen direkt vinster, inte förluster.
Anmäl inlägget
Vilket värde?
Skrivet av ABC@Trött, 2019-02-07 19:26:26
Saker och ting är bara värda vad någon vill betala. Idag är Norwegian (hela bolaget) värt mindre än hälften av vad det var för ett halvår sedan. Sist EasyJet köpte delar av ett flygbolag var Air Berlin. Där sålde konkursförvaltaren och aktieägarna fick noll kronor. Jag tror inte Norwegians aktieägare vill hamna i samma sits.
Anmäl inlägget
Fel bolag
Skrivet av Bussen, 2019-02-07 16:10:55
Det är nog inte Norwegian som är på easyJets radar. Det ör förmodligen Thomas Cooks flygbolag man är på jakt eftet...
Anmäl inlägget
Patetiskt
Skrivet av Sasmuppen, 2019-02-07 15:43:53
Känns så tragiskt när man läser kommentarerna här på flygtorget och inser att det bara är tragiska SAS muppar som skriver och gnäller över allt och alla utan dom själv..
Anmäl inlägget
Börsaffärer...
Skrivet av Trött, 2019-02-07 15:31:03
ABC, att du inte förstår börsaffärer, är uppenbart.

Varför skall aktieägarna nöja sig med 1/3 av värdet?
Anmäl inlägget
@Thomas
Skrivet av Kalle, 2019-02-07 12:55:30
SAS är dock inte tredje största flygbolaget på Gatwick och har inte en stor flotta med dreamliners. Esay och SAS har inget gemensamt så att överhuvud taget ta upp SAS i den här diskutionen visar din okunskap.
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av thomas, 2019-02-07 11:56:38
Varför skulle Easy vara intresserad av Norwegian om IAG backat ut på grund av bolagets akuta ekonomiska läge, då är det en bättre affär att köpa SAS, nu ett vinstbolag med stadig ägarförankring, och dessutom än så länge billigare, det skulle jag gjort.
Anmäl inlägget
Fake news?!
Skrivet av J.B., 2019-02-07 11:42:33
Den enda källan som anges för rubrikens påstående är "blabla...något som analytiker menar...blabla"

Tunnt, mycket tunnt! Borde inte ens ha blivit en notis, inte ens här på flygtorget!
Anmäl inlägget
Nyttiga rykten
Skrivet av Tailspin, 2019-02-07 10:33:38
Behövs bra rykten för att få intressenter till en nyemmission på 3 miljarder när man visar förlust på tre miljarder kvartal 4.
Antagligen så är sagan Norwegian snart slut!
Anmäl inlägget
Strunt
Skrivet av ABC, 2019-02-07 09:59:59
EasyJet klarar av att växa på egen hand och nu passar de på att stärka kassan för att snabbt göra det när andra bolag går i konkurs. Norwegians börsvärde är f.n. runt 6 miljarder och jag tror aktieägarna får vara glada om de fick 1/3 av det.
Anmäl inlägget
Intressant
Skrivet av Kalle, 2019-02-07 09:33:29
men uppenbarligen rena gissningar. Varför ska easyjet har 35 miljarder till att köpa Norwegian som rimligen bara kostar runt 20??
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev