Skriv ut   Tipsa en vän  

Norwegian ökar långlinjetrafiken

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 februari 2019
Det var en kapacitetsökning som skulle varit igång redan i höst. Men stoppades av motorproblemen på Dreamlinerna. Men nu ökar Norwegian linjetrafiken från de spanska flygplatserna.

Norwegian
Norwegian Boeing 787
 
Det var 2016 som Norwegian utvecklade den bara årsgamla egna basen på El Prat-flygplatsen i Barcelona till en hub också för långlinjetrafiken. 
Att det blev fyra destinationer i USA först ut på det spanska långlinjenätet, var möjligen en överraskning. Många hade räknat med att de spanska baserna skulle vara avstampet för trafik till Sydamerika. Barcelona och Madrid finns visserligen med i planerna som gäller den nya hubben i Buenos Aires men de har ännu inte realiserats fullt ut. 
 
Men det innebär inte att de spanska långlinjebaserna vilar. I trafikprogrammet för sommaren i år drar Norwegian upp kapaciteten från i första hand Barcelona som är den stora långlinjeflygplatsen i Spanien. Linjen till Los Angeles går upp till sex avgångar i veckan medan trafiken till New York blir daglig. Även från Madrid blir det daglig trafik till New York medan Boston och Los Angeles får tre respektive fyra avgångar i veckan.

Det är en trafikökning som egentligen skulle kommit redan förra året men de återkommande problemen med Dreamlinerns Rolls Roycemotorer gjorde att de planerna fick läggas på is. Norwegian har även, i skuggan av de finansiella problemen, tvingats till återhållsamhet när det gäller linjeutveckling.

Expansionen också sätter förnyad press på Level. IAG’s lågkostnadsbolag bildades primärt för att vara en konkurrent till Norwegian och hålla emot utvecklingen i Spanien där Iberia har ett stort linjenät till bland annat Sydamerika. Level har följt i Norwegians fotspår och etablerat sig på ett flertal av de linjer som Norwegian nu har från Spanien till Nordamerika. När Norwegian väl kommer igång med trafiken mellan Spanien och Sydamerika är det högst troligt att Level ökar sitt eget linjenät där, trots att Iberia har närmare 15 olika linjer dit från Spanien.





Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det
Skrivet av sv Tailspin, 2019-02-14 17:19:45
är väl självklart att man styr om till mer lönsamma linjer, när lönsamheten sviktar. Eller ska de bara sitta stilla i "båten"?
Anmäl inlägget
Ruter.
Skrivet av Bjørn, 2019-02-13 10:25:15
Nå er det jo ikke sånn at Norwegian taper penger på hver eneste rute som flys. Og disse økte avganger har jo ikke behov for nye invisteringer, personal opplæring også videre. Utgifter for innleie av fly grunnet motorproblemer, betaling av erstatninger til passasjerer i kjølevannet av dette, og nyinvisteringer er utgifter de ikke lenger vil ha i samme størrelse som før. Er positiv, og tror på et helt annet resultat i år!
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Pojke, 2019-02-13 10:03:18
inte alls, ska bolaget sluta utvecklas med mer lönsamma linjer menar du? Ska Norwegian fortsätta med olönsamma linjer bara för att behaga personalen tycker du?
Anmäl inlägget
Desperation
Skrivet av Tailspin, 2019-02-13 09:59:10
Helt otroligt att utöka verksamheten när man redan med befintlig verksamhet har problem att fylla kärrorna med pax!
Det blödande såret öppnar sig alltmer!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
MCC-kurs
Air BP
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev