De första larmsignalerna kom under förra året: Människor som fått sina lösenord hackade har upptäckt att det är inte bara bankkonton som länsats, även tillgångarna i olika flygbolags bonusprogram har blivit stöldbegärliga. Tjuvarna har sedan använt bonuspoängen för egen räkning, eller sålt dem vidare på en växande svart marknad för handel med stulna bonuspoäng.
En koll ute på nätet visar att det finns regelrätta prislistor för de som vill handla lite poäng och beroende på vilket flygbolag poängen kommer ifrån, kan priserna rusa uppåt. Medan 50 000 poäng hos amerikanska Alaska Airlines är värda 95 dollar, är 100 000 poäng hos Singapore Airlines värda 884 dollar. Vill man ha 100 000 British Airwayspoäng kostar det 131 euro.
– Under hösten har vi märkt att några av våra kunder blivit av med sina bonuspoäng. Antingen har de rapporterat det direkt till oss eller så har vi via våra säkerhetssystem upptäckt märkliga transaktioner och tagit kontakt med kunderna, säger SAS presschef Freja Annamatz till Flygtorget.
Ingenting pekar på att det ökande antalet stölder av bonuspoäng beror på att tjuvarna hackat sig in i flygbolagens datasystem. Istället är det när privatpersoner utsätts för intrång och blir bestulna på lösenord, som det går att komma åt också bonuspoängen.
Innehavaren av till exempel Eurobonus hos SAS kan utan inskränkning använda poängen till att köpa en flygresa åt familjemedlemmar eller vänner. Men den som vill betala med Eurobonuspoäng måste verifiera sig två gånger för att få igenom köpet.
– Det har vi infört för att höja säkerheten. Den som försöker använda stulna poäng fastnar i vårt säkerhetssystem.
Läxan att lära även i det här fallet är att vara mycket försiktig med lösenord och hur man hanterar sina kort och betalningar. Det har även förekommit att bedragare ringer upp och utger sig för att representera ett flygbolag och med någon ursäkt försökt få tillträde till poängkontona. Vid sidan av en allmän försiktighet råder flygbolagen särskilt frekventa resenärer att inte samma för stora summor poäng på hög utan använda dem successivt.
– Skulle någon trots allt blivit bestulna på sina poäng så ersätter vi och håller kunderna skadefria, säger Freja Annamatz.