Skriv ut   Tipsa en vän  

Sukhoi Superjet 100 försvinner från västeuropa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 februari 2019
Den har inte rönt någon framgång i Västeuropa. Nu fasar också Cityjet ut den ryska regionalmaskinen som bland annat flugit på Bromma. Men ett annat flygbolag bli aktuellt som operatör av flygplansmodellen.

Sukhoi
Sukhoi
 
Det irländska flygbolaget Cityjet är hittills det enda västeuropeiska flygbolag som använt ryska Sukhoi Superjet 100, SSJ100 i reguljär trafik. Bolaget är bland annat underleverantör till Brussels Airlines vilket gör att maskinen under en tid trafikerade sträckan Bryssel – Bromma.

Men nu pekar det mesta på att Cityjet överger flygplanstypen, trots de stora planerna på att den skulle ersätta de åldrande Avro RJ som hittills flugit de regionala linjerna. Ursprungligen beställdes 15 SSJ100 med option på ytterligare 16 men totalt har bara sju levererats och flugit i flottan. Fyra av dem öronmärktes för just Brussels Airlines under ett tvåårskontrakt från hösten 2016. Men det belgiska flygbolaget bröt kontraktet innan det löpt ut och i efterhand har det visat sig att det är tekniska problem och brist på reservdelar som strandat maskinerna och kraftigt stört flygprogrammet hos Brussels Airlies.

De återkommande tekniska problemen, främst med Sam146-motorerna, har nu av allt att döma gjort att också Cityjet tröttnat på flygplanstypen och räknar med att fasa ut de sju maskiner som man fortsatt har i flottan. Det har dock startat en överhettad ordväxling mellan Sukhoi och Cityjet där flygplanstillverkaren hävdar att det inte är fel på maskinerna, utan allt beror på att flygbolaget ska ”byta affärsmodell”. Cityjet å sin sida har inga planer på att byta affärsmodell utan pekar på den bristande pålitligheten och de stora underhållsproblemen.

Sukhoi kämpar nu hårt för att återställa förtroendet för flygplansmodellen och har dragit ner på säljverksamheten till förmån för en satsning på underhåll och teknisk service. Det räddar knappast avtalet med Cityjet men kan möjligen ge en öppning hos ett annat flygbolag: Adria Airways, även det ett regionalflygbolag med fokus på wet-lease verkar nu ha beställt 15 flygplan. Samtidigt har Sukhoi lovat bygga upp en teknisk bas i Slovenien där flygbolaget har sin hub. Det kan också innebära att SSJ100 gör comeback i Sverige eftersom Adria Airways tidvis varit anlitade som underleverantörer för en del upphandlad trafik.

I dagsläget har Sukhoi beställningar på 301 maskiner varav Aeroflot står för 150.

Sedan Brussels Airlines upphört med de inhyrda SSj100 används istället A319 i trafiken på Bromma. Både den och SSJ100 ligger nära gränsvärdet för buller på Bromma.





Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ryskt
Skrivet av Gh, 2019-02-21 19:11:37
Antar att Ssj är billigare i inköp än tex motsvarande Airbus och Emb så .......
Anmäl inlägget
Ryskt Ukrainskt?
Skrivet av Andriy, 2019-02-21 18:17:37
@Thomas: Sukhoj har väl inget med Ukraina att göra? Helt ryskt maskin
Anmäl inlägget
Sukhoi
Skrivet av Trovärdig?, 2019-02-21 17:23:24
Det finns de som säger att de flugit så mycket med DY, att de diskvalificerar redovisningen av deras kabinfaktor. Snacka om trollfabrik!
Anmäl inlägget
Komfortabel
Skrivet av Dragan, 2019-02-21 17:13:03
Jag gillar också komforten som passagerare på den holken.
Anmäl inlägget
Låter iaf mer
Skrivet av Teetime, 2019-02-21 16:36:13
Det spelar ingen roll vad mätvärden säger. i praktiken bullrar/låter SSJ100 klart mer än Airbus A319 när befinner sig någon/några kilometer från BMA och hör dem starta.
Anmäl inlägget
Sukhoi
Skrivet av thomas, 2019-02-21 16:18:53
"Dracula" Du sitter i den Ryska trollfabriken i St Petersburg och ljuger, Du har aldrig åkt med Sukhoien. Måste vara ett stimulerade arbete att sitta och kommentera och ljuga hela dagarna, och samtidigt rubeln falla varje dag.
Anmäl inlägget
SSJ100
Skrivet av Dracula, 2019-02-21 12:35:52
Ser man det från pax-sida är dock SSJ100 en helt underbar maskin. Riktigt god komfort och de fem gånger jag flugit med den, även i mycket dåligt väder har den varit stabil i turbulensen.
Anmäl inlägget
Airbus 319 ceo
Skrivet av Norbit, 2019-02-21 11:55:59
Så om jag förstår så Beng Ove rätt så bullrar Airbus 319 ceo mer än vad Stockholms stad satt upp som bullergräns?
Anmäl inlägget
Bullerdata
Skrivet av Bengt Olov Nas, 2019-02-21 11:27:11
Bullerkraven som Stockholm stad satt upp gäller certifieringsvärden och en "limit" på 89 ENPdB i medeltal av de tre certifieringsvärdena.
A319 med CFM56-5, MTOW 75 ton (ref SN hemsida)
Start 86,3, Sidlinje 92 & Landning 94,4 EPNdB.

SSJ100 MTOW45,88 EASA certifiering
Start 82,9, Sidlinje 90,9 & Landning 94,3 EPNdB.
Anmäl inlägget
Adria?
Skrivet av ABC, 2019-02-21 11:14:40
Har inte Adria stora ekonomiska problem redan nu?
Anmäl inlägget
Sukhoi
Skrivet av thomas, 2019-02-21 10:44:03
Det jag skrev nedan är ju kända fakta i Sukhoi och Ryska flygplans affärer, finns egentligen bara en anledning till att köpen genomfördes MUTOR, det här borde de berörda myndigheterna i respektive länder undersöka.

Samma som sjöfartsverkets Italienska helikopterköp här, de har granskats av journalister men granska mer så hittar ni offshore konton, de kommer kanske fram nu när bankernas illegala transaktioner synliggörs.
Alla banktransfereringar finns lagrade på nätet.
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Anonym , 2019-02-21 10:43:00
Bromma flygplats borde endast få ha inrikes flygtrafik. All utrikes till Arlanda & Skavsta.
Anmäl inlägget
Sukhoi
Skrivet av thomas, 2019-02-21 10:16:56
Hur dum kan man vara att köpa flygplan från Ryskt Ukrainskt! alltid 0 % i efterservice, håller inte med reservdelar, massor av groundningar med ständigt återkommande teknik, omöjliggör att flyga på tidtabell,
inga tekniska värden som angetts håller, (bullret bara ett av dem)

Mönstret går igen hela tiden
Indiska flygvapnet gjorde dundertabben med att köpa över hundra strids flygplan, alla står nu på marken oanvändbara, kostat mångmiljardbelopp pengarna i sjön, måste handla upp nytt.
Anmäl inlägget
Buller!!!
Skrivet av Teetime, 2019-02-21 09:57:24
Det var synnerligen märktbart när Sukhoi flög på BMA, att de bullrade så mycket mer än andra flygplanstyper, för oss dom bor i närheten av Bromma fpl. Skönt när A319 ersatte!
Anmäl inlägget
Tacksam
Skrivet av Glader, 2019-02-21 09:56:45
Vi som bor under in/utflygningen tackar och bockar för att vi slipper SSJ100. Den är betydligt bullrigare än övriga flygplanstyper som trafikerar Bromma.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev