Skriv ut   Tipsa en vän  

Norwegian störst på New York – pressar priserna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 februari 2019
Två miljoner passagerare. Norwegian är nu största europiska flygbolag på New York. Det tvingar de stora nätverksbolagen att pressa priserna över Atlanten.

I dagarna drog Norwegian igång två nya linjer till New York, från Barcelona och Aten. Det ökar på flygbolagets växande närvaro i USA i stort men framför allt i New York. Faktum är att Norwegian förra året flög in 2 004 896 passagerare från Europa till New York. Det visar statistik från Port Athority som räknar på de tre flygplatserna JFK, Newark och La Guardia.

Det är mer passagerare än något annat europeiskt flygbolag som opererar på New York och innebär att Norwegian därmed är större än internationella flygjättar som Lufthansa, British Airways och Emirates i New York. Listan som toppas av Norwegian följs av British Airways på andra plats och Emirates Airlines på tredje plats.
 
– Att vara en så tung aktör i en marknad där konkurrensen är så hård är ett stort erkännande och visar att kunder på båda sidor om Atlanten uppskattar vår service, våra prisvärda flygbiljetter och branschens modernaste flygplan, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en kommentar.
         
Flygplatserna i New York-området tog förra året emot just över 50 miljoner passagerare. Trots att Norwegians i den jämförelsen visar en blygsamma siffra är den hårdvaluta när det gäller de transatlantiska flygningarna. I och med topplaceringen före de traditionella flygbolagen tvingas de alltmer anpassa sina priser efter Norwegian.
         
Det visar sig också att biljettpriserna på de transatlantiska rutterna har sjunkit betydligt under 2018 jämfört med 2017. Det är analyssajten anna.aero som jämfört sex europeiska nätverksbolag, Air France, British Airways, KLM, Iberia, Aer Lingus och Lufthansa med Norwegian. Sammantaget flögs svindlande 8,6 miljoner stolar tur och retur mellan Europa och USA förra året, en ökning med 66 procent sedan året innan. Det kan jämföras med 123 000 stolar år 2013. Trots det är den transatlantiska marknaden fortsatt lönsam men prispressen blir allt hårdare: år 2018 minskade biljettpriserna point to point över Atlanten med 9 procent, från i snitt 491 euro till 446 euro. 
         
Hårdast var pressen på Lufthansa som räknas som ett av de dyraste flygbolagen på atlanttrafiken, där pressades priserna ner med 17 procent. Men fortfarande är Lufthansas biljetter mellan Europa och USA nästan dubbelt så dyra som de hos Norwegian: I snitt 505 euro mot 264 Euro hos Norwegian. Det kan bero på att Norwegian ännu inte etablerat några långlinjer från Tyskland, samtidigt som Lufthansa själva tagit in lågkostnadsverksamhet genom Eurowings och Condor i flygbolagsgruppen för att på så sätt hålla undan Norwegian. Bland de flygbolag som ingår i studien är det Aer Lingus som anpassat sig mest till Norwegians priser och där skiljer det knappt 100 euro på en biljett över Atlanten. Irland har ju varit det land där Norwegian dragit igång sina flygningar med B737MAX till USA, vilket alltså Aer Lingus mött med sänkta priser. 
         
British Airways, Iberia, Air France och KLM har sänkt sina priser något men håller fortfarande relativt hög nivå trots att Norwegian opererar från alla deras marknader. Men faktum kvarstår, när Norwegian ger sig in på en marknad måste de etablerade flygbolagen agera.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vi takker
Skrivet av pierre holmgren, 2019-02-24 14:39:12
Vi takker norwegian for at bringe priserne ned til et niveau hvor de körer sig selv i konkurs , men andre overlever.Magen til dum strategi skal man lede länge efter.
Anmäl inlägget
Otroligt
Skrivet av Kurt, 2019-02-22 23:21:24
Med denna besatthet av vem som är störst flygbolag,flygplats etc, etc. vem f. bryr sig, däremot är det ett faktum att Norwegian inte klarar av att tjäna pengar... Det måste väl vara viktigare.
Anmäl inlägget
Störst inte bäst
Skrivet av Cph4Ever, 2019-02-22 21:08:01
Vad spelar det för roll att vara störst när man inte tjänar pengar! minus 3 000 000 000.
Anmäl inlägget
Hmm
Skrivet av A, 2019-02-22 19:34:21
Nu ska ja inte va den som är den för tror inte att Carlsson läst igenom de han skrivit den här gången heller. Eller påstår du att det endast såldes 336 stolar över atlanten per dag 2013? Dvs 1 flygplan om dagen? :)
Anmäl inlägget
Kilder
Skrivet av Bjørn, 2019-02-22 14:45:24
Nå refereres det til kilder i denne artikkelen, men du kan få en til her: https://airwaysmag.com/airlines/norwegian-becomes-largest-non-north-american-airline-for-new-york-operations/
Anmäl inlägget
Källa?
Skrivet av Hmmm, 2019-02-22 14:24:08
Finns det källor till dessa siffror? Vissa av dem känns något anmärkningsvärda men vad vet en lekman som jag
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev