Skriv ut   Tipsa en vän  

Norwegian sparar sitt bonusprogram som säkerhet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 februari 2019
Knoppa av bonusprogrammet och sälja det till utomstående. Länge umgicks Norwegian med de planerna. Men nu behålls det i koncernen och värderas till tio miljarder.

Norwegian
Norwegiangrabbarna
 
Norwegian håller just nu på att via en nyemission stärka kassan för att garantera den fortsatta verksamheten. I samband med det ska flygbolaget redogöra för alla de värden som finns inom företaget och även om det är delar som kan vara på väg att säljas. Det ska underlätta för dem som vill investera att få en överblick av flygbolagets finansiella ställning. Det rapporterar norska dn.no.

En del i de flesta flygbolags verksamhet är bonussystemen. Lojala kunder har fått en allt större betydelse och i takt med att de knyts upp med olika erbjudanden och dessutom ökar i antal, ökar också värdet i de olika bonussystemen. När United ansökte om konkurs 2002 var den enda lönsamma delen just bonusprogrammet. SAS har idag cirka fem miljoner medlemmar i Eurobonus medan Norwegian närmar sig nio miljoner medlemmar i Norwegian Reward. Det har förekommit att flygbolag har separerat bonussystemen från själva flygverksamheten, lagt det i ett eget bolag och rent av sålt det till utomstående, som bland andra Air Canada och numera konkursade Air Berlin gjort.

Norwegian har också haft långt gångna planer på att bolagisera och sälja Norwegian Reward. Men i de underlag som finns för nyemissionen nämns inga sådana planer. Istället räknas det som en av fyra viktiga delar av flygbolaget tillsammans med bland annat flygverksamheten.
Det gör i så fall att Norwegian behåller en stor ekonomisk säkerhet inom koncernen. Tidigare har bonussystemet värderats till cirka tio miljarder norska kronor, alltså drygt tre gånger så mycket som de tre miljarder som den pågående kassaförstärkningen ska ge. Enligt analytiker som dn.no talat med kan ett befintligt och kraftfullt bonusprogram vara en värdefull tillgång i diskussioner om samgående med andra flygbolag.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bonussystemet värt 2,5 gånger flygbolaget?
Skrivet av ABC, 2019-02-26 23:25:46
Hur tänkte man i den här värderingen?
Anmäl inlägget
Tänk
Skrivet av Trött, 2019-02-26 19:37:48
att det är så svårt att förstå en artikel
Det står: Tidigare har bonussystemet värderats till cirka tio miljarder norska kronor"

Norwegian har inte konkursat!!

Föreslår att "experten" thomas kontaktar Norwegian omgående!
Anmäl inlägget
Vad baseras värdet på?
Skrivet av Kalle, 2019-02-26 15:38:58
Var ligger värdet i ett bonusprogram?
Med ett värde på 10 miljarder och 9 miljoner medlemmar så värderas ju varje medlem till mer än 1000kr. Hur kan det stämma?
Anmäl inlägget
Allt
Skrivet av sv thomas, 2019-02-26 14:34:36
som Norwegian gör, van/misstolkar du.
Norwegian har inte gått i kk.
Anmäl inlägget
värde
Skrivet av thomas, 2019-02-26 12:18:16
en GDS databas som Amadeus, Sabre, World span etc etc är värd pengar, där alla IATA bolag säljs, och de är sanktionerade av IATA.
Men tyvärr inte ett bolagsspecifikt bokningssystem, med det bolagets kunder, speciellt om det har gått i kk.


Anmäl inlägget
VärdeRas.
Skrivet av Dragan, 2019-02-26 08:26:08
Det är inte värt ett öre om Norwegian lämnar in. Säljer man inte av det så är det bara ett fiktivt värde man tar upp som tillgångar. Tvivlar på att någon hostar upp 10 miljarder för deras bonusprogram.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev