Norrköping Airport var förra året en av de regionala flygplatser som växte mest i landet. Passagerarsiffran ökade till närmare 118 000, upp med 13 procent sedan året innan. Faktum är att det gör den till en av de tre-fyra snabbast växande regionala flygplatserna i landet. Det var ett resultat av en ökning på alla plan, från charter, samhällsflyg och frakt till den reguljära linjen till München.
Men för ett par veckor sedan försvann den enda linjetrafiken i och med att BMI gick i konkurs. Samma öde drabbade flygplatserna i Karlstad och Jönköping och deras linje till Frankfurt. Alla tre förhandlar nu intensivt med olika aktörer för att få igång de olika linjerna.
Till skillnad från i Jönköping och Karlstad har den inställda trafiken åter dragit igång debatten om Norrköping Airports varande eller inte varande.
– Jag är inte överraskad över att den flammat upp igen, särskilt inte som den funnits många gånger tidigare, säger flygplatschefen Ola Matsson till Flygtorget.
Det är den närmast eviga frågan om varför de två grannkommunerna Norrköping och Linköping behöver var sin flygplats när det bara är ett 40-tal kilometer dem emellan. Under årens lopp nar det gjorts otaliga rapporter och undersökningar om och i så fall hur, de två ska kunna slås ihop till en enhet gärna mitt emellan, men utan resultat. Frågan kompliceras av att flygplatsen i Linköping ägs av Saab och knappast kan läggas ner. I dagsläget sker det en fördelning av trafiken där Linköping har dels närheten till Saab, dels en växande linjetrafik till Schipol i Amsterdam. Norrköping å sin sida har charter, frakt och samhällsflyg, de senaste åren bland annat mycket brandflyg.
Ett av de främsta argumenten mot flygverksamheten i Norrköping är kostnaderna. Lägg till den växande klimatdebatten kring flyget och det har på allvar börjat blåsa hårt kring flygplatsen och arbetet på att starta en ny reguljärlinje.
– Jag tror det blir svårt. Om 15 år har vi snabbtåg till Skavsta och vi har också en pågående miljödebatt, säger kommunalråd Reidar Svedahl (L) i en intervju med SR/P4 där han också spår flygplatsens eventuella nedläggning.
Det är en inställning som Ola Matsson inte håller med om.
– En flygplats är en extremt billig infrastruktur i jämförelse med järnväg och vägnät. Med 2 500 landningsbana når du hela världen. Det finns ett flertal analyser som pekar på att en flygplats är en framgångsfaktor för den ort där den finns. Östergötland där vi ligger är ett av Sveriges fyra stora logistikområden och flyget är en viktig del i den verksamheten.
– Vi ska också vara medvetna om att Ryanair infört ett affärsresekoncept och flyger på allt fler hubbflygplatser nära de europeiska storstäderna, till exempel Frankfurt och Köpenhamn. Det finns inga garantier för att de är kvar på Skavsta i ytterligare 15 år.
Ett antal politiker i Norrköping vill nu göra ytterligare en utredning om flygplatsens framtid. Samtidigt är snart regeringens egen rapport om landets samtliga regionala flygplatser på väg att bli klar.
– Det kan vara värt att invänta den och se om de har några förslag på hur det sneda finansieringssystemet för flygtrafiken ute i landet ska se ut. Det är bara Arlanda och möjligen Landvetter som har ett positivt resultat, alla andra flygplatser kostar pengar och finansieras av sina kommuner eller privata ägare, säger Ola Matsson samtidigt som arbetet på att hitta en ny leverantör av en linje till någon europeisk hubb pågår.