Ronneby flygplats
Ronneby är tillsammans med Kiruna den minsta flygplatsen inom Swedavia och har i princip uteslutande reguljärtrafik till Stockholm på programmet, BRA till Bromma och SAS till Arlanda. Men nu finns snart två möjligheter på gång att också flyga utrikes från Ronneby. Dels kommer en efterlängtad chartersäsong igång i maj med direkttrafik till Antalaya, dels finns långt framskridna planer på att få igång en reguljär linje till Frankfurt.
– Det är riktigt, ett projekt som rullat en tid med en förstudie som visar att det finnas ett tydligt behov av flygtrafik till någon av de stora hubbarna i Europa, säger flygplatschefen Arri Kallonen till Flygtorget.
De planer som nu dras upp är enligt samma modell som Jönköping och Karlstad använder sig av: linjen gör en slinga mellan två flygplatser. I det här fallet startar den i Kalmar, mellanlandar i Ronneby och vidare till Frankfurt och gör sedan samma sväng på returen. För de mindre regionala flygplatserna som inte själva kan bära en utrikeslinje är förutsättningen att kunna slå ihop två marknader.
Ytterligare en förutsättning är att näringslivet går med i finansieringen av linjen och de förhandlingarna pågår som bäst. Den beräknade kostnaden är 60 miljoner för att hålla linjen igång och det ska i så fall delas lika mellan Ronneby och Kalmar. Näringslivets roll i finansieringen är viktig eftersom EU sätter stopp för att offentliga medel används för att stötta flyglinjer.
Parallellt med finns kontakter tagna med flygbolag som, om planerna går i lås, ska flyga den aktuella trafiken. Tidtabellen siktar på två dagliga avgångar under veckodagarna, morgon och kväll samt en rotation på söndagar. Vilka flygbolag som nu är med i slutdiskussionerna är inte känt men det bör vara ett som har någon form av avtal med Lufthansa. Inledningsvis har även BRA varit med i samtalen och sett möjligheterna att flyga en utrikesslinga från någon av de flygplatser där man redan har en inrikeslinje etablerad.
En fast utrikeslinje skulle också vara ett lyft för flygplatsen som just nu är mitt inne i ett ombyggnadsarbete främst inriktat på terminalen. Det gäller bland annat större ytor för incheckning och säkerhetskontroll, ny gate som gör det möjligt att hantera samtida avgångar inrikes och en taxfreebutik.
Ronneby Airport hade förra året 224 000 passagerare.
Det finns 15 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Lysande, om de bygger ett tågstopp
Skrivet av FD Ronnebybo, 2019-03-05 11:09:34
Jag tror linjen kommer få det svårt, men om de bara kunde få ett stopp för tåget vid flygplatsen(rälsen går 200 meter ifrån flygplatsen) så tror jag det hade blivit succé. Då hade Ronneby flygplats blivit en av få flygplatser som är smidig att ta sig till och upptagningen av passagerare skulle kunna gå längs med hela öresundstågs-sträckningen.
|
|
Nordica
Skrivet av Nordic, 2019-03-04 07:18:02
Nordica kan ta över NRK och flyga slingan NRK-RNB-MUC (eller FRA).
|
|
Subventioner
Skrivet av @Bertil , 2019-03-03 22:01:18
Bertil, om det är på det viset så är ju finansieringen av alla svenska trafikflygplatser utom möjligen ARN, GOT och MMX olaglig. Att finansiera infrastruktur är inte olagligt. Att finansiera en flyglinje kan vara olagligt i vissa fall. NRK-MUC och KSD-JKG-FRA låg nog på gränsen på vad som är lagligt. LPI-AMS och VXO-AMS är helt gröna.
|
|
Kandidat
Skrivet av KalleKonsult, 2019-03-03 12:05:32
Detta vore en utmärkt kandidat för remote tower....
|
|
RTS
Skrivet av Pilorelev, 2019-03-02 17:47:46
RTS kapar kostnaden för 70% av flygledarkostnaden på denna flygplats vad de lider.
|
|
Sturup
Skrivet av Anonym , 2019-03-02 12:03:36
Det räcker med Sturups flygplats för Skåne & Blekinge .
|
|
Re Rhell
Skrivet av Bertil, 2019-03-02 11:48:11
Både KLM linje i Linköping och BMI linje i Norrköping har kostat respektive kommun upp mot 30 Mkr per år. Om detta går via flygplatsens driftkonto eller inte saknar betydelse. Enligt EU reglerna får inte kommuner subventionera flyglinjer och då sker subventionen på annat vis. KLM hade aldrig startat linjen utan ekonomskt bidrag
|
|
KLM Linköping
Skrivet av Rhell, 2019-03-02 11:07:43
Linjen Linköping-Amsterdam med KLM kostar inte skattebetalarna en krona. Bidraget från kommunen går till själva flygplatsens drift.
|
|
Tiggarstråt
Skrivet av Kalle, 2019-03-02 10:53:33
Skall Swedavia verkligen ha ett finger med i detta spel, som jag uppfattar det i artikeln är att flygplatschefen aktivt medverkar i planeringen och skall tigga ihop 60 miljoner.
|
|
Bortkaste pengar
Skrivet av Bertil, 2019-03-02 07:47:54
Det är ju en helt vansinnig satsning i ett område med så dåligt passagerarunderlag och företag. När inte ens BMI lyckades med sina linjer till platser med betydligt bättre passagerarunderlag så är detta bortkastade pengar. Det finns inga småstäder som lyckats med sina flygsatsningar utomland utöver Linköping med KLM. Den linjen kostar också skattebetarna många miljoner per år.
|
|
KLM....
Skrivet av ZEKE, 2019-03-01 18:08:27
Ronneby - Amsterdam ! KLM satsar ju å växer i Norden. ???
|
|
KLR-RNB-FRA
Skrivet av KLR, 2019-03-01 11:28:27
Frågan är vilket bolag som kan tänka sig satsa på den här slingan? Lufthansa med CRJ?
|
|
Geografi...
Skrivet av Skåning, 2019-03-01 11:14:07
Missade den lektionen?
|
|
Sturup
Skrivet av Per, 2019-03-01 11:10:03
Ronneby ligger i Blekinge.
|
|
Sturup
Skrivet av Anonym , 2019-03-01 10:03:04
Sturup flygplats räcker för Skåne.
|
|