Skriv ut   Tipsa en vän  

8 mars ska locka fler kvinnor till flygbranschen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 mars 2019
Internationella kvinnodagens syns allt tydligare hos flygbolagen. De helt kvinnliga besättningar som flyger under dagen har också ett tydligt syfte: inspirera fler kvinnor att söka sig till pilotyrket, annars blir den kommande pilotbristen övermäktig.

Flightdeck
Flightdeck
 
Ethiopian Airlines flight på slingan Addis Abeba – Stockholm – Oslo flygs idag med en helt kvinnlig besättning, allt för att markera att det är Internationella kvinnodagen. De senaste åren har allt fler flygbolag börjat uppmärksamma den 8 mars med kvinnliga besättningar, i början enbart på flightdeck men numera med alla yrkeskategorier som omger en flygning, från ramppersonal, lastplanerare, meteorologer och tekniker till flygledare och medarbetare på utestationerna. Tillsammans genomför de helt igenom kvinnliga flygningar.

Bakom flygbolagens allt starkare uppslutning bakom den 8 mars ligger det faktum att flygbranschen till stora delar fortsatt är en starkt mansdominerad verksamhet, särskilt när det gäller piloter och tekniker. I bland annat kabinen och hos markpersonalen är rollerna omvända.

I dagsläget består världens pilotkår av cirka 5 procent kvinnor. Samtidigt fortsätter flygandet att öka och i förlängningen av det hela branschen och särskilt behovet av nya piloter. Beroende på vem som gör analysen skiftar siffrorna på hur stort det framtida behovet verkligen är – Boeing räknar med att det behövs 635 000 nya piloter de kommande 18 åren – men alla är överens om att det tornar upp sig en kommande pilotbrist i världen. Den bristen kommer inte att kunna lösas med mindre än att fler kvinnor väljer en karriär inom flygbranschen.

- Därför är det viktigt att vi lyfter frågan en dag som idag. Vi flyger ett antal flighter under dagen med kvinnliga besättningar just för att synliggöra de olika yrken som finns hos oss. Det är ju en process som startar tidigt i livet, bland annat genom att välja en naturvetenskaplig eller tekniskt inriktad utbildning, säger Freja Annamatz, presschef på SAS till Flygtorget.

Just SAS har tunga meriter att falla tillbaka på sedan 1968 när Turi Widerøe blev världens första kvinnliga pilot på ett större kommersiellt flygbolag i västvärlden. Det gav en så stor genklang att hon, vid sidan av jobbet ombord på Convair Metropolitan och Caravelle, fick resa runt på olika PR-turnéer runt om i världen. 

I dagsläget har SAS cirka 70 kvinnliga piloter medan Norwegian har cirka 130. Det motsvarar 4-5 procent av flygbolagens samlade pilotkår och ligger alltså i nivå med hur det ser ut i branschen i övrigt. BRA ligger en bra bit över det med 30 kvinnliga piloter som utgör 11.8 procent av pilotstyrka i flygbolaget. Det finns också fler undantag. Enligt organisationen International Society of Women Airline Pilots har det Indiska lågkostnadsflygbolaget IndiGo lyckats rekrytera drygt 14 procent kvinnliga piloter. Ett par av de stora amerikanska flygbolagen ligger också de, tillsammans med Lufthansa över snittet med 7-8 procent kvinnor på flightdeck. Easyjet har idag 5,4 procent men vill redan i slutet av 2020 ha nått 20 procent medan Virgin Australia satsar på att alla nyrekryteringar ska landa på 50/50 mellan män och kvinnor. Över huvud taget finns en växande medvetenhet inom flygbolagsvärlden om att antalet kvinnliga piloter måste öka, för att klara framtida rekryteringsbehov men också för att inga verksamheter mår bra av att vara i princip enkönade.

Det kan tyckas vara en självklar insikt, etthundratio år efter att fransyskan Raymonde de Laroche blev den första kvinnan att skaffa en pilotlicens och sedan göra en soloflygning.





Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Virgin
Skrivet av A, 2019-03-10 16:23:13
Låter som en sund väg att går. Kön före kompetens.
Kan ju inte vara nån vettig människa som sitter på flight ops som går med på att rata män för att de just är män fast de besitter mer erfarenhet och kompetens i en rekryterings process. Skrämmande i så fall. Kan ju inte ens den mest inbitna miljövänster feministen tycka är en bra lösning. Fast vad vet ja, ännu är inte sista idioten född.
Anmäl inlägget
Var är dom?
Skrivet av Per, 2019-03-09 22:38:43
Var är alla kvinnliga flygplanskonstruktörer? För att inte tala om byggare, reparatörer osv.
Anmäl inlägget
Pilotbrist?
Skrivet av Fnatte , 2019-03-09 11:48:36
Jasså, är pilotbristen slutligen på väg?
Den har enligt bransch analytiker varit väldigt överhängande de senaste 30 åren. Således en extremt långsam förändring tydligen.
Men det är ju bra att flygplanstillverkare har så god insikt.
Anmäl inlägget
Jobbigt i Australien
Skrivet av Kalle, 2019-03-09 09:49:23
Vilken trist situation de manliga piloterna i Australien verkar vara i. Om Virgin Australia ska rekrytera 50% kvinnor så innebär det antagligen att en väldigt stor andel av kvinnorna som söker får jobb. Å andra sidan blir det väldigt svårt för männen att få jobb.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev