Skriv ut   Tipsa en vän  

BRA: Inga nya flygplan under överskådlig tid

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 mars 2019
Nedgången i inrikestrafiken skakar BRA. Den nyanskaffning till jetflottan som varit på gång i många år verkar nu vara mer avlägsen än någonsin.

Det svenska inrikesflyget tappar fart. Det är i sig ingen nyhet, inrikesmarknaden har befunnit sig i en svagt sluttande utveckling i många år. De senaste trafiksiffrorna för början av året och särskilt februari månad pekar dock på en kraftigare nedgång än de senaste åren, något som Flygtorget rapporterat om tidigare.

En så kraftig nedgång som sex procent i riket i stort, åtta procent på Bromma, nio procent i Umeå och tio procent i Ronneby får dock allvarliga konsekvenser för BRA som har den absolut övervägande delen av produktionen på just inrikes. Redan nu har nedläggningen av en linje aviserats, direktrutten mellan Göteborg och Sundsvall som flygs med en inhyrd Fokker 50 från Amapola.

– Men vi ser över hela linjenätet och även frekvenserna på olika destinationerna för att se om vi ska justera produktionen, säger Per G Braathen, vd för Braganza som äger flygbolaget BRA till Flygtorget.

Det är ett analysarbete som följs mycket noga av landets regionala flygplatser. Vid sidan av de statliga flygplatserna som även SAS och Norwegian trafikerar, flyger BRA på en rad mindre orter, inte sällan som enda flygbolag.

– Vi är en luftburen kollektivtrafik och håller tillgängligheten uppe på en rad landsändar i Sverige men det är knappast något som värdesätts. Att vi stoppar trafiken mellan Sundsvall och Göteborg ligger ju helt i linje med den politik som gäller kring flyget. Vi har faktiskt gjort allt det som regeringen vill att flyget ska göra, fortsätter Per Braathen och pekar på investeringarna i nya flygplan, ATR72-600 som räknas till de mest bränsleeffektiva flygplanen på marknaden, kontinuerligt tankande av biobränsle och möjlighet för passagerarna att klimatkompensera sitt flygande. 

– Svaret vi får på det är kraftigt höjda avgifter på Swedavias flygplatser och så flygskatten. Jag är inte uppgiven utan konstaterar bara att det är så här det ser ut i Sverige idag. Det sägs att 60 kronor i skatt på en enkelresa är småsmulor. För oss betyder det allt.

I framtidsarbetet hos BRA är naturligtvis frågan om förnyelsen av jetflottan en central punkt. De tolv Avromaskinerna har en snittålder på 15 år och skulle enligt planerna varit utfasade sedan länge. Men beslutet att ta in de tio A220, ursprungligen Bombardier C-series, som är beställda har kontinuerligt skjutits fram. Den senaste tiden har det ryktats om att det istället blir aktuellt med begagnade Airbus A319 eller kanske rent av inga jetmaskiner alls. Per Braathen ger inget definitivt svar på frågan.

– Vi har skjutit upp beslutet. Just nu blir det inga nya jetmaskiner under överskådlig tid.





Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Optimistisk
Skrivet av Op, 2019-03-16 19:10:22
Kan ju hoppas att det skapas utrymme för ett nytt svensk jet flygbolag när BRA fasar ut jet för man är ju optimist :)
Anmäl inlägget
A220
Skrivet av Mr €, 2019-03-15 22:16:33
@Emil, ni är så välkomna att flyga i Sverige med era fina nya A220's så BRA RJ'na kan pensioneras till slut, kanske med Mariehamn som hub istället för Bromma om det skulle minska skatten svesnka state plockar in.
Anmäl inlägget
BRA
Skrivet av Dragan, 2019-03-14 19:16:17
Vi får hoppas det ordnar sig tillsist för BRA.
Anmäl inlägget
AirBaltic
Skrivet av Emil, 2019-03-14 18:40:37
Ingen av oss på A220 har pröjsat en krona för ratingen mr €... och jag skulle tillochmed vilja påstå att vi har det väldigt bra på den här sidan sjön. Men för all del, BRA får gärna ta in oss, vore trevligt!
Anmäl inlägget
Tack, TG.
Skrivet av Erik Johansson, 2019-03-14 15:09:09
Thank you TG for leading me to this film. It was encouraging to learn that there are still a few with common sense.

This is the way we in Europe think that we are green. Hypocrites we are.

https://www.youtube.com/watch?v=5jdEG_ACXLw

Erik, who mis green by being economical.
Anmäl inlägget
BRA och kostnader
Skrivet av Mr €, 2019-03-14 10:05:55
Risken är att BRA bara flyger ATR och att man hyr in Air Baltic med besättningar och deras A220-300 som ersätter Avro RJ's. Då får besättningarna pappersmässigt emigrera till Lettland, söka jobb där, betala för att få typcert för A220 och bli utstationerade till Sverige samt skatta i Lettland.
Anmäl inlägget
Hets
Skrivet av Hepp, 2019-03-14 09:09:20
Jo det är ju så regeringen vill ha det, gamla bränsletörstiga flygplan, finns inga flygbolag som har råd att köpa nya bränslesnåla plan med den hets som har uppstått i Sverige mot flyget.
Anmäl inlägget
Alla klimatreligiösa borde se HELA den här filmen
Skrivet av TG, 2019-03-14 08:21:15
https://youtu.be/XM7aRw8R-KI
Anmäl inlägget
23,6
Skrivet av Tim, 2019-03-14 07:46:47
23,6 är snittåldern på BRAs avro. Mellan 26 och 18år är planen
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
Volflight
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev