Skriv ut  

Fyra flygbolag ger 40 procent tillväxt på linje till Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 mars 2019
Ju fler flygbolag på en linje desto svårare att få lönsamhet i trafiken. Men på Arlanda samsas idag fyra flygbolag om trafiken på en rutt och det har drivit upp beläggningen med nästan 40 procent.

Nordica
Nordica
 
Den vanliga konkurrenssituationen på utrikeslinjer från Arlanda eller Landvetter är tre flygbolag. SAS, Norwegian och ett tredje flygbolag, oftast från det land som linjen går till. Fyra flygbolag på en linje från Sverige tillhör ovanligheterna och brukar snabbt sluta med att minst ett av dem försvinner. Så skedde till exempel på linjen mellan Göteborg och London, en klassisk rutt där SAS och British Airways i alla tider delat på passagerarna till Heathrow. Men sedan startade Ryanair trafik, först på Göteborg City och sedan Landvetter där också Norwegian etablerat sig. Det gav fyra flygbolag och trafik till tre flygplatser i London och visade sig vara en utveckling som marknaden inte höll för. Den stenhårda konkurrensen gick ut över SAS som gjorde ett sista försök genom att flytta över linjen till Stansted innan den lades ner. Kvar är nu tre flygbolag som flyger på var sin flygplats och i princip har delat upp en numera lugnare konkurrenssituation.

På Arlanda finns idag ett fåtal destinationer med fyra konkurrerande flygbolag. London är en där SAS, British Airways, Norwegian och Easyjet flyger, även här till tre olika flygplatser, Heathrow, Gatwick och Luton.

En annan destination är Tallinn där fyra flygbolag har trafik från Stockholm och dessutom till samma flygplats i den estniska huvudstaden. Men till skillnad från andra linjer har konkurrensen de fyra flygbolagen emellan – SAS, Norwegian, Air Baltic och Nordica – drivit på en kraftig passagerarökning på rutten. I dagsläget går det upp till nio rotationer per dag mellan de två städerna och under februari månad flög drygt 20 000 passagerare på linjen. Det är 40 procent upp i jämförelse med samma månad förra året.

En orsak till passagerarökningen är att konkurrensen satt press nedåt på priserna men samtidigt ökat resandeströmmarna vilket gjort att flygbolagen inte kannibaliserat på varandra. En annan orsak är att Arlanda i vissa fall fungerar som en hubb för resor vidare ut i Europa för passagerare från Tallinn. Arlanda är den fjärde största destinationen från Tallinns flygplats efter Frankfurt, Helsingfors och Riga och hade 2018 drygt 204 000 resenärer, en siffra som av allt att döma kommer att överträffas i år.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Landvetter-Luton
Skrivet av Anonym , 2019-03-17 08:42:29
Flyg Landvetter-Luton borde startas.
Anmäl inlägget
Got
Skrivet av GVR, 2019-03-15 18:44:20
Som jag minns det var det 5 flygbolag mellan London och Göteborg som mest samtidigt.
Anmäl inlägget
Jag var där
Skrivet av Trident, 2019-03-15 14:05:38
Som gammal Göteborgare har jag flugit Göteborg - Heathrow sedan 1970-talet, med både SAS DC-9:or och BA's Tridentmaskiner.
Däremot tror jag att BA gjorde uppehåll på sträckan en tid.
Anmäl inlägget
Nu blev det väl fel?
Skrivet av Andreas, 2019-03-15 09:41:55
"drivit upp beläggningen med nästan 40 procent."

"under februari månad flög drygt 20 000 passagerare på linjen. Det är 40 procent upp i jämförelse med samma månad förra året."

Stämmer det verkligen att både beläggningen och passagerarantalet steg i samma grad? Beläggningen borde ju rasa.

"en klassisk rutt där SAS och British Airways i alla tider delat på passagerarna till Heathrow"
BA kom väl bara in på LHR-GOT en tid före SAS lade ner?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev