Skriv ut  

Test ökade kapaciteten på Arlanda med fem procent

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 april 2019
Kapaciteten på Arlanda är i vissa tider ansträngd. Nu visar en nyligen genomförd simulering att antalet rörelser kan höjas med fem procent.

Kapaciteten på Arlanda är i fokus för de utvecklingsplaner som finns för flygplatsen. I dagsläget ligger taket på 82 starter och landningar per timme. Om Arlanda ska växa till att bli den ledande flygplatsen i Norden, något som regeringen pekat ut som en målsättning, pekar det mesta på att det krävs en fjärde bana.
 
Men det kan gå att höja kapaciteten inom nuvarande bansystem. Det visar en simulering som gjorts inom ramen för Sesar 2020. I den har fyra flygplatser, Rom, Barcelona, Geneve och Arlanda medverkat.
Det har gett goda resultat med kapacitetshöjningar, säger den svenska projektledaren på LFV, Jan-Olof Roos till Flygtorget.
 
I Arlandas fall utgick testen från de två parallella banorna 19 Right och 19 Left. Runt dem skapades en optimal situation vad gäller trafikintensitet, in- och utflygningar, bananvändning, miljörestriktioner och liknande. Dessutom frångick man det system som idag råder på Arlanda, att en bana används för starter och den andra för landningar. Nu blev båda banorna användbara för både start och landning.  En algoritm räknade var som var optimala trafikflöden och det visade sig snart att kapaciteten ökade jämfört med nuläget.
 
Med mixed operations kan vi, till exempel i morgon-peak med många landningar och färre starter blanda trafiken och landa några flygningar på den bana som inte är så hårt belastad.
 
Siffrorna från de två simuleringarna i december och januari är ännu inte offentliggjorda men visade på en kapacitetshöjning på fem procent och ett nytt tak på 90 rörelser per timme. Det var inte enbart mixed operations som gav positiva resultat. Genom att optimera och skapa förutsägbarhet i flödena både i luften och på marken minskar miljöpåverkan och buller.
 
Att taxa kräver cirka 25 kilo bränsle per minut. Om vi kan optimera hela flödet från start till airborne minskar vi den tid som taxandet tar genom att flygplanet står kvar vid gate något längre. Slår vi ut varje sparad minut av taxande på Arlanda blir det en väsentlig miljöförbättring, lägg till samtliga flygplatser i Sverige så blir resultatet än bättre, för att inte tala om vilket genomslag det kan få i övriga Europa. 
 
De positiva resultaten från simuleringarna analyseras nu och ska förhoppningsvis bli en del av trafikarbetet på Arlanda. Med en kapacitetsökning på fem procent skapas goda förutsättningar i närtid innan en fjärde bana på Arlanda kan driftsättas.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bana 3
Skrivet av Max, 2019-04-21 22:11:30
Ja, bana 3 skulle gå att förlänga söderut. Man vill inte bullra mer än nödvändigt över U-Väsby men 3000 m bana behövs främst för start, varför man skulle kunna ha inflyttad tröskel vid landning söderifrån (tröskeln kvar i nuvarande läge). Tyvärr är detta inte prioriterat hos Swedavia, man är mer fokuserad på sitt stadsutvecklingsprojekt än att skapa en operativt och konkurrensmässigt bra flygplats.
Anmäl inlägget
Bana 3 ARN
Skrivet av 763, 2019-04-21 18:14:06
Hade men gjort rätt och riktigt från början med projekteringen av bana 01R / 19L och byggt den till 3000 meter istället för 2500 meter som det är idag hade det här inte varit något problem. Den borde väl gå att förlängas söderut.
Anmäl inlägget
Interkontinental bankapacitet
Skrivet av OP, 2019-04-20 21:04:46
Vet du vad CPH och HEL gör för reparationer av sina respektive banor?
Anmäl inlägget
@Fakta
Skrivet av OP, 2019-04-20 15:40:36
Börja med att fråga bolagen som flyger interkont hur mycket payload de tvingas lämna kvar på Arlanda i sommar. För andra sommaren i rad stänger man bana 1, i två månader, och i samma ögonblick upphör Arlandas dugnad som interkontinental flygplats.
Jämför gärna med andra flygplatser och se själv skillnaderna.
Kapacitetsbrister gäller även terminaler.
Anmäl inlägget
ARN större?
Skrivet av Fakta, 2019-04-19 20:32:23
Håller med Arne. Behöver ARN verkligen bli större vad det beträffar terminaler och banor? Sträva att knyta till mer interkontinentala förbindelser och mer frekventa Europa linjer, ja! Däri ligger storheten.
Anmäl inlägget
Vad har Arlanda för problem?
Skrivet av Arne, 2019-04-19 07:39:33
Reser i både jobbet och privat. Olika tider på dygnet och olika dagar. Det är aldrig någon folkmassa på Arlanda. De flesta hater står tomma. Varför ständigt bygga upp en falsk bild av att flygplatsen lider av att man måste bygga större hela tiden. Inte ens under "peak hours" råder något större tryck. Lägg ner tjatet om att Arlanda ska bli större!
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Ted, 2019-04-18 11:25:49
Det gäller att tänka långt fram i tiden. Nej Stockholm kommer aldrig att bli lika stora eller större än London. Men det kommer att bli större. Det är oundvikligt. Ska ARN vara med i matchen mot HEL eller OSL så gäller det att tänka stort. Skilj på flyg och väg/tåg. Det blir annars som att jämföra äpplen med päron.
Anmäl inlägget
Storhetsvansinne
Skrivet av Global, 2019-04-17 23:13:52
Titta på Heathrow, Frankfurt, München på antal banor och flöden innan svenskens storhetsvansinne tar över. Dessa flöden kommer aldrig att uppstå i svenskt luftrum, aldrig!! Det är som att tillåta sig jämföra alperna med de svenska fjällen och bygga liftsystem som inte hör hemma i små backar. Fördela pengarna på det eftersatta vägnätet och järnvägen istället. Blir det ngt över kan det kanske användas till att upprusta terminalerna och städningen på det ynkliga antalet toaletter på Arlanda
Anmäl inlägget
Arlanda har tre banor
Skrivet av Mats, 2019-04-17 20:25:40
Varför inte optimera på att använda alla tre för start och landning SAMTIDIGT? Idag används ARN som en flygplats med två banor, man ändrar bara konfiguration. Aldrig används alla banor samtidigt, varför?
Anmäl inlägget
parallella banor
Skrivet av TG, 2019-04-17 17:05:06
Bygg ut Bromma istället och en hypersnabb obemannad tågförbindelse mellan Bromma och Arlanda. Man kan då ha all inrikestrafik till Bromma och utrikes till Arlanda. Det är ju befängt att INTE ha en storflygplats mitt i stan.
Anmäl inlägget
Erik Johansson
Skrivet av Laxo af Kalgoorlie, 2019-04-17 16:26:12
Erik Johansson. Ge dem inga idéer nu.
Anmäl inlägget
Sverige är fantastiskt!
Skrivet av Inte BRA, 2019-04-17 16:26:06
Tänk att det skulle ta 16 år innan någon med mandat skulle finna ut att ett flexibelt användande av banor leder till ökad kapacitet.
Samt att en effektiv modell leder till mindre utsläpp!
Wow, det är helt otroligt.
Ett tips för att spara på egen pinsam rodnad; berätta inte för övriga Europa att vi har hittat denna revolutionerande nyckel till framgång.
Innan tredje banan fanns var det just så smart som Arlandas då två banor användes. Jösses, det måste finnas en nedre gräns för inkompetens.
Anmäl inlägget
You can not eat the cake and have it.
Skrivet av Erik Johansson, 2019-04-17 12:21:46
Varför hoppas att Arlanda skall bli Nordens största flygplats och på samma gång inbilla alla att flyga är smutsigt? Låt all flyglinjer sluta in Köpenhamn, Oslo, och Helsingfors. Bygg Trump murar runt Sverige så den smutsiga luften inte kommer in i landet. Låt lilla Tunberg driva det här projected. hon vet allt.
Anmäl inlägget
Gammal kunskap
Skrivet av Max, 2019-04-17 11:18:35
Att kapaciteten ökar vid mixed kontra segregated runway ops är gammal kunskap. Just 90 rörelser/h är en gängse tumregel för ett parallellbanesystem som används mixat. Det man skulle vilja se siffror på är hur många timmar per år Arlanda verkligen slår i kapacitetstaket 82 rörelser/h. Som flygande på Arlanda har jag en känsla av att det inte är allt för ofta, men jag kan ha fel.
Anmäl inlägget
Prestige eller inte
Skrivet av Ted, 2019-04-17 10:49:02
Att resandet går upp och ner är ju knappast något som borde överraska. Utveckling är framtiden och vi kommer ju knappast att resa mindre om man ser ur ett framtidsperspektiv. Och då gäller det att stå rustad. Istället för brallorna nere.
Anmäl inlägget
Tröttsam debatt
Skrivet av Daniel, 2019-04-17 10:45:42
När folk kan lära sig att förstå skillnaden på kapacitet i antal pax och antal landningar/starter så kan debatten gå vidare...
Anmäl inlägget
82 per timme?
Skrivet av Arne, 2019-04-17 10:26:41
Vid besök i tornet 2014 uppgavs kapaciteten till 90 per timme. Ytterligare 5 kunde fås fram om man bemannar en position till men det ville inte Swedavia betala för.
Anmäl inlägget
3:e parallell
Skrivet av The Observer, 2019-04-17 10:12:13
Det råder en missuppfattning att Arlanda behöver en fjärde landningsbana.
Det man behöver är en tredje parallellbana. Dvs 3 banor i samma riktning. Då kommer man att stänga bana 2.
Arlanda behöver idag inte 4 landningsbanor men man skulle behöva tre som gick att använda samtidigt.
Anmäl inlägget
Mer
Skrivet av Laxo af Kalgoorlie, 2019-04-17 09:52:13
Håller med Anonym. CPH kan inte växa mycket mer till ytan. Såvida man inte gör som i Osaka Kansai och bygger konstgjorda öar.
Anmäl inlägget
Prestige
Skrivet av S, 2019-04-17 09:22:37
Dyrt projekt för skattebetalarna med en 4:e bana på Arlanda. Nu minskar ju dessutom flygandet så behovet av en 4 bana minskar. Hur kan andra flygplatser klara dubbel kapacitet med bara 2 banor?
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2019-04-17 08:44:38
För att Arlanda ska kunna bli Nordens största flygplats då behövs det byggas en 4e rullbana nu på Arlanda. Då kan flygtrafiken från Bromma & Skavsta flyttas över till Arlanda. Bromma flygplats borde bli som Säve flygplats i Göteborg & ha endast allmän flyg/samhällsnyttigaflyg/helikoptrar 112 verksamhet etc
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev