Atlantic Airways tillhör inte de mest kända flygbolagen i Norden. Men Färöarnas eget flygbolag, startat så sent som 1987, genomgår just nu en stark tillväxtperiod. I dagsläget består flottan av två Airbus A319 och en A320 men redan i juni tillförs flottan en helt ny A320neo och andra kvartalet nästa år kommer nummer två. På sikt ska de bli ytterligare maskiner så att Atlantic Airways får en enhetsflotta med enbart A320neo.
I och med uppgradering till flygplan med bättre kapacitet planeras nu också för en helt ny inriktning av flygprogrammet. I dagsläget finns linjer till ett tiotal europeiska storstäder och till ett utvalt antal nordiska flygplatser där Köpenhamn är den viktigaste. Även Stockholm hade en tid trafik till Vàgarflygplatsen. Det ökade intresset för Färöarna har gjort att numera flyger även SAS dit från Kastrup och även en del chartertrafik.
Men Atlantic Airways vill nu ta ödet i egna händer och starta en linje till New York. En ansökan ligger just nu inne hos Port Authority och går den igenom kan det bli trafikstart i slutet av året. En A320neo har kapacitet att flyga nonstop från Färöarna till New York, men flygbolaget räknar med att slinga den via Island. Det gör man framför allt för att skapa en större marknad i och med ett code-shareavtal med Icelandair.
Banan på Vágarflygplatsen är bara 1 799 meter lång vilket gör att A320neo är den största maskin som kan trafikera Färöarna. Därmed finns heller inga större hot från konkurrerande flygbolag utan Atlantic Airways kan bygga vidare på planerna på både nonstoptrafik och one-stop via Island.