Skriv ut  

Snabba lösningar klarar del av trafiken under SAS-strejken

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 april 2019
Tiotusentals strandade SAS-resenärer försöker nu hitta alternativa till de inställda flygningarna. Det driver upp priserna men skapar också snabba, kreativa lösningar: I Skellefteå hyr flygplatsen själv in ett flygbolag för att rädda situationen.

SAS och Norwegian
SAS på marken
 
Strejken fortsätter. Idag måndag ställs 667 av SAS avgångar in vilket drabbar ca 61 000 passagerare. Det fortsätter av allt att döma på tisdag, om inte förhandlingarna snabbt når framgång, av ytterligare 546 inställda flygningar och ca 45 000 strandade passagerare.

De som trots allt måste resa söker just nu efter olika alternativa vägar. Resande till och från Skandinavien har i första hand Norwegian att lita till tillsammans med de internationella flygbolag som trafikerar Stockholm, Oslo och Köpenhamn, för inrikes i Sverige finns BRA och de få regionala flygbolagen tillsammans med tågtrafiken. Alla märker de nu av ett ökat tryck på biljetterna. SJ kopplar ihop extra långa tåg för att klara efterfrågan men det är inte lika lätt för flygbolagen att snabbt skaffa fram extra kapacitet. Ökad efterfrågan driver också upp priserna: på en av Norwegians flighter från Köpenhamn till Stockholm under fredagens inledande strejk, toppade biljettpriset på 8 231 kronor enkel väg.
– Priserna styrs som vanligt av tillgång och efterfrågan. Vi ser just nu en extra stor efterfrågan och då är det helt naturligt att priserna justeras, kommenterade Norwegians informationsdirektör Lasse Sandaker-Nielsen saken i E24.

De kommande två dagarna har dock Norwegian lyckats frigöra mer kapacitet, åtta extra flygningar under måndagen och 14 på tisdag. Samtliga sätts in på norsk inrikes, en av SAS stora och viktiga marknader. De extra flygningarna koncentreras till de stora städerna med flygningar från Oslo till Trondheim, Bergen, Stavanger, Tromsö och Bodø.
En annan aktör som snabbt lyckats få fram extra kapacitet är flygplatsen i Skellefteå. SAS är enda inrikesbolag där och i ett slag upphörde all trafik till Stockholm när strejken drog igång.

– Vi blev helt avskärmade, all vår flygburna kollektivtrafik försvann. Det är en ren katastrof, säger flygplatschefen Robert Lindberg till Flygtorget.

Som tur var fanns en del förberedande kontakter tagna och när strejkhotet blev allt mer akut sattes de i verket: En Fokker 50 från flygbolaget Amapola, inhyrd via Direktflyg, flög redan i går kväll en kvällstur upp till Skellefteå. Den vände sedan ner idag på morgonen och fortsätter sedan med en daglig slinga som innebär en kvällsvända upp till Västerbotten och en morgonflygning ner till Arlanda nästa dag.
– Det är rena trolleriet att vi kunnat fixa det hela så här. Hur länge det fortsätter vet vi inte utan tar löpande beslut dag för dag.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Politiker
Skrivet av Jay, 2019-05-01 16:48:34
Hur ska politikerna kunna förutse något när de lever i en helt annan tillvaro och har fullt upp med att berika sig själva? Svensk politik är ju inget annat än en daglig (fast det är väl att ta i också, de är väl mest lediga) uppvisning i taktlöshet.
Anmäl inlägget
Inrikesflyget
Skrivet av Thomas, 2019-04-30 07:09:51
Det belyser ganska bra flygets betydelse för Sverige och Norrland, vi ligger efter i infrastruktur lite Afrika över landet, Japan hade höghastighetståg tåg redan på 60 talet, och redan då ett väl utvecklat inrikesflyg är, Japan är en 250 mil långt med alla öarna. Även här med upphandlingen av trafiksubventionerna, stupid är bara förnamnet "lägsta pris vinner". I ett land med deicing etc. Priserna nu CPH ARN med DY 8000 för en enkelbiljett. Detta kunde ha förutsätts av politikerna.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev