Skriv ut  

Linköping nu med fjärrstyrd flygledning

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 maj 2019
Örnsköldsvik var först ut, sedan följde Sundsvall och nu är den tredje flygplatsen i landet med fjärrstyrd flygledning invigd

Linköping tornet
Linköping
 
Det var den 30 april som det första fjärrstyrda flygplanet landade på Saabs hemmaflygfält i Linköping. 

- Inflygningen och landningen trafikleddes av flygledarna vid kontrollcentralen i Sundsvall och strax före klockan 10 satte det först flygplanet hjulen i backen. En och halv timme senare landade den första reguljära flighten, en KLM från Amsterdam, säger Per Kjellander, operativ chef i LFV. 

Det innebär att Linköping nu blir tredje flygplats i landet med inom det svenska remote tower-systemet. 
Landningen på flygplatsen genomfördes tre veckor efter det att Transportstyrelsen lämnat ett driftsgodkännande för flygtrafikledning på distans. Efter premiärlandningen följer nu en driftsättningsfas innan trafikledningen helt går över till kontrollcentralen i Sundsvall. Det är samma metodik som användes inför driftsättningen av flygtrafikledning på distans vid Örnsköldsvik Airport 2015 och Sundsvall-Timrå Airport 2017.

Linköping är den första distansledda flygplatsen med både civilt och militärt flyg. Det gör luftrummet mer komplext och ställer ännu större krav på systemets förmåga.
– Driftsättningen av Linköping/Saab flygplats innebär att Sundsvall och Västernorrland stärker sin roll som ett av naven för flygtrafikledning på distans i Sverige. Senare i år kommer också Scandinavian Mountains Airport i Sälen att trafikledas från Sundsvallscentralen, säger Per Kjellander.

Det andra navet för flygtrafikledning på distans i Sverige blir Arlanda där LFV och Swedavia ska etablera distansledd flygtrafikledning för fyra av Swedavias flygplatser.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re Petrapilot
Skrivet av Thomas, 2019-05-04 12:03:12
Det är ju inte ny teknik! Gammalt tänk av medarbetare som lagt ner hela sin karriär på detta projekt, med teknik som var ny när projektet påbörjades.
Personlig prestige och att de som testar är beroende av arbetstillfällena gör att detta projekt lever kvar trots alla brister. Vi missar därmed bra teknik.
Kostnaden är ofattbar!
Anmäl inlägget
Stackars Sverige
Skrivet av Marcus Blå, 2019-05-03 09:53:12
Som många andra dåliga beslut som tagits i historien är beslutet om RTS i LFV:s form ännu ett. Det kanske hade gått obemärkt förbi för 10 år sedan i den eviga fredens tidsanda. Det ser annorlunda ut nu, men tvärt drivs detta prestigeprojekt av individer med egenintresse, påhejade av nyttiga idioter som inte vill inse sårbarheten med denna teknik. Tragiskt att det fortfarande får pågå.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av PetraPilot, 2019-05-03 05:25:26
Vi kommer att se en pålitlig anläggning med drift 24/7 . Klockrent att landa här.
Tänk nytt nu och släpp fram tekniken...och oss tjejer :)
Anmäl inlägget
@Anton lille
Skrivet av David Röd, 2019-05-02 22:05:13
Du beskriver det själv på slutet av ditt inlägg, du gissar.......det stämmer, ditt inlägg är fullt med gissningar om ATC, men det är ett bra sätt att elda på debatten i forumet
Anmäl inlägget
Strejkande flygledare
Skrivet av Anton, 2019-05-02 20:46:30
Helt ärligt så är flygledarna en arbetsgrupp som har utnyttjat sin roll och strejkat och fördröjt jobbet för att trissa redan höga löner. De enda som är emot RTS är flygledarna själva, inga andra. Gissar det var likadant bland de som manuellt växlade tågen pinnar de blev fjärrstyrt.
Anmäl inlägget
@"PetraLåtsaspilot"
Skrivet av Stora Bananen Ugh, 2019-05-02 19:08:12
Gillar din ironi om LFV´s GD med stor erfarenhet

Anmäl inlägget
Re: Petraidiot
Skrivet av Thomas A, 2019-05-02 18:10:45
Du tar inte till dig fakta, det är uppenbart. Du tror att du vet men du har fel.
Du vet att RTS betyder att samma personer gör samma sak fast på ett annat ställe...? Bara så att du vet.
Nu misstänker jag att du inte är typen som tar till dig fakta men ändå.
Anmäl inlägget
Maskningar
Skrivet av PetraPilot, 2019-05-02 17:28:09
Visst har det maskats och strejkats ordentligt av flygledarna genom åren, förstört många kunders livstillfällen.
Hursomhelst kommer detta att bli toppen, ny härlig teknik och minimerar personal och utbildningskostnaderna ordentligt.
Bra att den nya kvinnliga GD´n med stor erfarenhet är positivt inställd till detta.
Anmäl inlägget
Apropå strejker/maskning
Skrivet av @bertil, 2019-05-02 16:15:16
Jo, jag är flygledare, är du?? Det var i början på 80-talet strejker två ggr där flygledare och lokförare blev uttagna av TCO som nyckelgrupper för att sätta tryck. Den första var på våren 1980. Flygledare har aldrig strejkat, där har FL rätt i sak. Man maskar inte bara för att man inte vill jobba öt. Är du en flygledare borde du veta detta!!!! I sista strejken tilläts ambulansflyg o mil tfc.
Anmäl inlägget
Strejk
Skrivet av FL, 2019-05-02 16:06:22
Flygledare i Sverige har ALDRIG strejkat för egen del. Under 80-talet togs flygledare ut i strejk för bla lärarnas skull. Maskningsaktioner... vad är det? När folk slutar att ta övertid frivilligt för att man tycker man jobbar för mycket..? Är det att maska?
Kommer nog att visa sig i sommar att folk tycker dom jobbar för mycket.
Anmäl inlägget
Strejker och maskningar har förekommit
Skrivet av Bertil, 2019-05-02 15:51:39
@FL400,
Om du verkligen är flygledare så borde du veta att det tidigare varit strejker och massor av maskningsaktioner av flygledare. Sommaren har ofta varit en tid med mycket FL virus, speciellt på Arlanda. Titta på historian de senaste 25 åren.
Anmäl inlägget
@Petra
Skrivet av FL 400, 2019-05-02 15:31:01
@Petra; Okunnig du är! Det har aldrig varit några strejker el maskningar bland flygledare. Men nu kan det bli stängt pga tekniken, sug på den du....
Anmäl inlägget
Re: Petraidiot
Skrivet av Lennart, 2019-05-02 15:29:12
Oavsett vad man tycker om tekniken så är argumentet att det inte skulle bli strejker eller maskningaktioner absurt. Om något så blir det ju möjlighet för flygledare på ett RTC att påverka genom eventuella strejker eller övrigt. Större sammanhållning och mer kollegialitet på en större arbetsplats. Du får nog tänka ett varv till.
Anmäl inlägget
@Urban
Skrivet av David Röd, 2019-05-02 15:27:50
"Tornet i Linköping kommer fortsättningsvis vara bemannat av flygledare under flygplatsens öppethållningstid".

Vad menar du? Är det inte RTC som bemannar under öht?? Eller menar du under mil öht?
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av PetraPilot, 2019-05-02 14:18:29
Detta är framtiden...

Helt övertygad om att detta är rätt, det har inte varit någon förändring här på 40 år, bara motstånd och skyddande av jobb....
Fram med tekniken, nu slipper vi strejker och maskningar.

Här landar jag gärna :)
Anmäl inlägget
Bluffpoker
Skrivet av AN, 2019-05-02 12:41:51
LFV kämpar med näbbar och klor för att hålla skenet uppe nu, men snart så brister bubblan. GD kommer att få mycket att förklara när skandalen med tekniken som medvetet förskönats inte går att dölja längre.
Anmäl inlägget
Tornet kvar
Skrivet av LOL, 2019-05-02 11:00:38
Ironiskt att tornet måste stå kvar för att man inte får fjärrstyra militären, SAABs största kund. Vad kostar inte dessa dubbla system? Samma sak för Swedavia flygplatserna. Det blev genast mycket lättare att göra en Die Hard 2, fast på riktigt den här gången.
Anmäl inlägget
Sv Dragan
Skrivet av B, 2019-05-02 10:56:24
Argumentationen lyder "vi räddar andra arbeten i glesbygd genom att erbjuda billigare flygledning". Vet inte om någon är dum nog att snubbla på den? Billigare har det inte blivit och kommer aldrig bli så till den grad att det skulle rädda andra jobb. Sårbart blir det däremot, när krisen kommer kan ni glömma flyget mina vänner.
Anmäl inlägget
En tanke...
Skrivet av Dragan, 2019-05-02 09:56:15
Varför gör man på det här viset? Jag tänker på flygplatserna i norr som ligger i glesbyggd, borde man inte sponsra jobben där uppe? Staten/regeringen driver flygplats och satsar på distansstyrning för att spara pengar(tar bort arbetstillfällen), samtidigt påstår man att man satsar på en levande glesbygd. SUCK!
Anmäl inlägget
SMA
Skrivet av Danne, 2019-05-02 09:19:19
Läs gärna Norges svar...!
Anmäl inlägget
Intressant att följa och kostnaden rusat
Skrivet av Urban, 2019-05-02 08:53:37
Nästan tre år försenat. Tornet i Linköping kommer fortsättningsvis vara bemannat av flygledare under flygplatsens öppethållningstid. Försvarsmakten kritiska och inte nöjda med SDATS nonchalans. Enligt insiders så har kostnaden för försening, torn, kablage, teknik, arbetsmodul i Sundsvall mm kostat mer än 50 miljoner kronor. Ett nytt torn hade kostat max 20 miljoner inkl allt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev