Skriv ut  

Olycksdrabbade Sukhoi flyger fortsatt på Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 maj 2019
De ryska flygmyndigheterna sätter inget flygförbud på Sukhoi Superjet. Det gör att maskinen fortsätter att trafikera Landvetter flygplats.

Sukhoi
Sukhoi
 
Flygkraschen på Sheremetyevoflygplatsen i Moskva den 5 maj har hittills krävt 41 dödsoffer. Ännu är inte den exakta orsaken till varför en SSJ100, en Sukhoi Superjet 100 från Aeroflot, gjorde en misslyckad säkerhetslandning och fattade eld vid den hårda sättningen. Olyckan har dock fått andra konsekvenser. Det ryska flygbolaget Yakutia Airline som har två SSJ100 i flottan, har infört omedelbar extra träning för flygbolagets piloter med fokus på den typen av situationer som olycksplanet var involverat i.
         
Ett annat ryskt flygbolag, Yamal Airlines, flyger ännu inte själva flygplansmodellen men har en beställning på tio maskiner liggande hos Sukhoi. Den ordern är nu avbokad, ett besked som kom direkt efter att de ryska flygmyndigheterna valde att inte införa flygförbud på SSJ100. Flygbolaget säger visserligen att avbeställningen inte har med flygolyckan att göra utan på de tekniska problem som hela tiden plågat maskinen. De har främst rört motorproblem som skapat stora trafikstörningar hos de 16 flygbolag som har maskinen i sina flottor. Juste tekniska problemen tillsammans med att tillgången på reservdelar och servicestöd från Sukhoi inte fungerat har dragit på sig mycket kritik. Det var avgörande för att irländska City Jet, det enda västeuropeiska flygbolag som haft maskinen i trafik, till slut fasade ut de sex flygplan som fanns i flottan.
         
City Jet är underleverantör till bland andra Brussels Airlines vilket gjorde att SSJ100 en tid flög på linjen Bryssel – Bromma. Den är nu ersatt med en A319.
         
Men SSJ100 flyger fortsatt på Landvetter flygplats som sedan 29 oktober 2018 har en direktlinje mellan Göteborg och Moskva. Det är Aeroflot flight SU2180/2181 trafikeras med modellen på den dagliga kvällstur som går mellan de två städerna och just Sheremetyevo. Den första Aeroflot-linje som går till en linje vid sidan av de tre huvudstäderna i Skandinavien. På Arlanda använder Aeroflot en mix av B737-800 och A320.
         
I dagsläget flyger cirka 150 SSJ100 regelbunden trafik hos sexton flygbolag, merparten av dem i Ryssland och östra Europa. 



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fasoner
Skrivet av Tack, 2019-05-10 09:01:06
Anders, sluta upp med de där fasonerna!
Anmäl inlägget
Till Gabriel, 2019-05-09 23:06:17
Skrivet av Barbaselo, 2019-05-10 08:20:02
På Sverige innebär att flyga "på Sverige-rutten". Vad säger du själv? Går du på bio? Eller går du i bio? Eller går du till Bio?.. Du träffar någon och tänker se en film.. Säger du då "Ska vi gå till bio"? Att flyga på en destination är en yrkesjargong. Det är faktiskt DIN kommentar som var ogenomtänkt.
Anmäl inlägget
Helt rätt
Skrivet av Hfj, 2019-05-10 07:46:48
Formuleringen är helt korrekt då meningens ursprung är ”flyger fortsatt på rutter i Sverige”. Anders Carlsson har använt sig av Svenska språket helt korrekt och jag fattar inte varför folk på flygtorget bara kommenterar saker som inte har något med flyg att göra.
Anmäl inlägget
Inte PÅ Sverige
Skrivet av Gabriel, 2019-05-09 23:06:17
Flygplan kan flyga
- Till sverige
- Från Sverige
- I Sverige
- Över Sverige
INTE PÅ SVERIGE. IDIOTISK FORMULERING!
Anmäl inlägget
SSJ100
Skrivet av Dracula, 2019-05-08 13:25:40
Riktigt bra flygplan i övrigt. Klart motorerna har iof. Haft en hel del "teknik" men utöver det är den ruggigt skön att flyga som pax. Synd bara att fönstren sitter så lågt. Annars trevlig. Och ja, den låter och ja, den luktar. Gott och mysigt!, All heder åt flygvärdinnan som drog ut pax ur branden!
Anmäl inlägget
Re: Jugge
Skrivet av Calle, 2019-05-08 12:59:36
Klart som korvspad kan man väl inte säga att det är. Du har inte en aning om hur vad som hände på flightdeck och vilka system som ev var utslagna. Det vi kan se på videon är att planet studsar och vid "andra landningen" ser det ut som en brutalt hård sättning. Brand ombord innan sättning vet vi inte, det enda som är uttalat är att blixten slagit ned i flygplanet. Avvakta utredningen, allt annat är spekulation.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Jugge, 2019-05-08 10:30:26
Planet var tankat för flygning!
Man behövde snabbt landa pga brand ombord.
-För hög landnings vikt
-Brand ombord

Klart som korvspad att landningen blir därefter.
Troligen med för hög fart med...(?)
Anmäl inlägget
Angående GOT
Skrivet av Patric, 2019-05-08 09:41:57
De senaste dagarna är ju flygplatsen faktiskt stängd för trafik på grund av banunderhåll, om det är det som spelar roll, men idag den 8/5 flygs turen betydligt tidigare än vanligt, ank redan kl 18:55. Med SU9, såklart!
Anmäl inlägget
Hård landning?
Skrivet av Ramp K, 2019-05-08 09:31:19
Känns det inte som den totala katastrofen blev ett faktum när flygplanet slog ner i banan och knäcktes och bränslet från vingarna satte fart på elden?
Anmäl inlägget
Fortsätter flyga
Skrivet av Flyg, 2019-05-08 09:20:45
Varför stoppa flygningar med typen efter en olycka som denna. Man brukar inte införa flygförbud på A320 eller 737 varje gång de kraschar.
Anmäl inlägget
Fortsätter trafikera Landvetter?
Skrivet av Rysk_spion, 2019-05-08 08:47:05
Enligt flightradar24 så har alla avgångar med Aeroflot ställts in till Göteborg från Moskva och de har inte flugit de senaste två dagarna. Kommer de ändra plantypen eller blir det samma SSJ100 som flyger linjen?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev