Norwegian
Det var i oktober förra året som Norwegian etablerade sig i Argentina. Den redan existerande långlinjen från Gatwick till Buenos Aires kompletterades med en hub och ett linjenät på sex regionala destinationer. Det var en satsning som följde på den genomförda avregleringen av flygmarknaden i landet, som hittills hållit uppe priserna men som nu öppnade för helt ny prissättning. Norwegian Air Argentina såg även möjligheter att bygga vidare med långlinjetrafik från Buenos Aires till både Europa och Asien.
Men det råder just nu delade meningar om hur framgångsrik satsningen i Argentina är. I en intervju nyligen med argentinska media vad flygbolagets finanschef Geir Kalsen tveksam:
– Om vårt projekt i Argentina inte matchar det vi förväntat oss, så är vi redo att dra oss tillbaka, säger han i en intervju.
Orsaken till att flygtrafiken i Argentina hittills inte gått enligt planerna kan vara en sviktande ekonomisk utveckling i landet, den gångna vintersäsongen och att marknaden fortsatt är ovan vid de nya möjligheterna att flyga billigt. Dessutom har konkurrensen från nystartade lågkostnadsoperatörerna FlyBondi och JetSmart, med ett upplägg kopierat från Ryanair, varit hård. Ytterligare ett streck i räkningen var att en av de fyra Boeing 737-800 som baserats i Buenos Aires tvingades till Europa för att fylla luckorna efter de strandade MAX-maskinerna.
Norwegian tänker dock inte ge upp i första taget. I dagarna lanserades en plan för att både öka frekvenserna på de regionala linjerna och dessutom fördubbla antalet destinationer. Med den satsningen räknar flygbolaget med att den sviktande lönsamheten i Argentina ska vända till det bättre. Det finns också tecken på att biljettförsäljningen hämtat sig den senaste tiden och enligt analyser ska Norwegian Air Argentina visa positiva siffror i september. Det är också den tidsgräns som är uppsatt för när beslutet om den framtida satsningen i Argentina ska tas. Läggs inrikestrafiken i landet ner talar dock det mesta för att linjen mellan Buenos Aires och London behålls.