Skriv ut   Tipsa en vän  

China Eastern tillbaka på Arlanda

Flygnyheter, Flygtorget, den 27 maj 2019
Vinteruppehållet är över och Arlanda har fått tillbaka linjen till Shanghai. Nu har China Eastern också meddelat att det blir en åretruntlinje.

Det var den 18 juni 2018 som den hett efterlängtade linjen mellan Stockholm och Shanghai hade premiär. Det var China Eastern som tog sig an en marknad som är beräknad till cirka 200 000 årsresenärer när det gäller trafik mellan Sverige och Kina. De var de inte ensamma om, både SAS och Finnair flyger dagligen till Pu Dong Airport i Shanghai och i slutet av juni ökar konkurrensen när Juneyao Airlines startar trafik på Helsingfors så konkurrensen är hård. 

Linjen tog även ett uppehåll under vintersäsongen, flygbolaget var inte helt övertygade om att efterfrågan skulle hålla en acceptabel nivå och fylla de sammantaget 1 048 stolarna i varje riktning som tre avgångar i veckan med en A330-200 ger. Detta trots att de mer säsongoberoende affärsresenärerna varit en återkommande grupp resenärer. Under första halvårets trafik låg andelen affärsresenärer på 35 - 40 procent. Direktlinjen har också drivit på marknadstillväxten från Sverige till Shanghai som i det närmaste fördubblats, bland annat genom ett stort gensvar från göteborgsregionen. 

– Därför är det mycket glädjande att China Eastern bestämt sig för att inte bara komma tillbaka utan dessutom satsa på att vara här året runt. Vi har ju sett att utvecklingen varit bra, både vad gäller passagerare och frakt. Ambitionen har också från början varit att det ska vara en året runt-linje, säger Elizabeth Axtelius, chef för Aviation Business på Swedavia till Flygtorget.

China Eastern är bara ett av många kinesiska flygbolag som vill stärka närvaron i Europa och de nordiska länderna. Bland annat har Air China ökat frekvenserna på Kastrup medan Sichuan Airlines är nya på Kastrup med en linje till Chengdu. Oslo fick också sin första direktlinje till Kina när Hainan Airlines i dagarna premiärflyg linjen från Beijing. Däremot blev det bara ett kortare gästspel från Cathay Pacific som drog tillbaka linjen på Kastrup i den stund som SAS flyttade Hong Kong-linjen från Stockholm till Köpenhamn.

I och med att China Eastern nu är tillbaka med en Airbus A330 och fyra avgångar i veckan har Arlanda två linjer till Kina: Air China sedan många år flyger på Beijing.

– Det gör att vi har de två näst största kinesiska flygbolagen här. Nu återstår att få hit också det största, China Southern, säger Elizabeth Axtelius.





Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda-Seoul
Skrivet av Anonym , 2019-05-28 10:53:45
Arlanda-Seoul borde startas snarast.
Anmäl inlägget
Tokyo! När
Skrivet av Japan, 2019-05-27 14:18:13
Nu gäller det bara att något bolag väljer att flyga till Tokyo från Arlanda, något som är väldigt efterlängtat.
Anmäl inlägget
Största bolaget
Skrivet av Laxo Von Kalgoorlie, 2019-05-27 10:35:28
Ja det vore intressant att se vad Swedavia gör för att attrahera det största flygbolaget, China Southern. En rutt till Guangzhou vore nog eftertraktat.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev