Skriv ut   Tipsa en vän  

Airbus fyller 50 år

Flygnyheter, Redaktionen, den 31 maj 2019
En något skakig start, elva olika flygplanstyper och 12 000 flygplan sålda. Nu kan flygplanstillverkaren Airbus se tillbaka på fem decennier flygplansbyggande.

Airbus A220
Airbus
 
Det började 1972 med A300, världens första widebody med två motorer. Flygbranschen var inte överförtjust men Air France var launch customer – fattas bara, Airbus är ju ett företag skapat gemensamt av Frankrike och Tyskland – och snart såg fler flygbolag fördelen med en lättare och mer bränsleeffektiv långlinjemaskin än de tre- och fyrmotoriga flygplan som då behärskade marknaden för stora flygplan. Att de dessutom var amerikanska flygplan var länge ett bekymmer för Airbus och uppförsbacken för den nya flygplanstillverkaren lång och tröttande, i Europa och framför allt i USA. Boeing hade i princip ensamrätt på att leverera flygplan till American Airlines, Delta Air Lines och Continental Airlines. Men just Delta Air Lines hade ekonomiska problem och kassan räckte inte till ett nytt flygplansköp hos Boeing. Då lånade Airbus helt sonika ut fyra A300 gratis till flygbolaget under sex månader. I det ögonblicket vände lyckan. Efter att ha utvärderat maskinen slog Delta till med en beställning på 24 flygplan och Airbus hade äntligen fått ett fotfäste på den amerikanska marknaden och det i ett ögonblick när produktionen låg på ett (1) flygplan i månaden.

Resten är, som det brukar heta, historia.

Men det är också en historia kantad av en rad misstag där det främsta och mest synliga är A380. Det var Airbus svar på B747 och tanken på att dels ha ett eget VLA, Very Large Airplane, dels analysen att framtidens flygande skulle innebära stora hubbar, trängsel och behovet av att flyga många människor till en och samma plats samtidigt i en maskin, inte två. Men inte heller A340, långlinjemaskinen med fyra motorer var rätt svar på marknadens behov när den kom 1991.
 
Å andra sidan kan ingen ta ifrån Airbus det faktum att A320-familjen nu i princip kontrollerar marknaden, 78 procent, för medeldistans, single-aisle med upp till cirka 200 stolar. Faktum är att ingen annan kommersiell flygplansfamilj har sålt så många exemplar under en nioårsperiod som A320: 6 500 flygplan. Det gör i sin tur att Airbus närmar sig den sammanlagda beställningen nummer 20 000 sedan den första A300 såldes. Av dem har 12 000 levererats.

Airbus har nu inlett firande av sin egen födelsedag. Det började i onsdags med en formationsflygning där alla de modeller som i dagsläget är i produktion deltog: A380, A350, A330, A320, A220. Dessutom var den nya Beluga med och allt övervakades av det franska flygvapnets uppvisningsgrupp Patrouille de France. På den egna hemsidan presenteras nu en ny story varje dag under femtio dagar. De tar upp olika vinklar på Airbus historia sedan starten 1969.

Här är Airbus flygplanstyper genom åren:

A300 – första flygning 1972

A310 – första flygning 1982

A320 – första flygning 1987

A340 – första flygning 1991

A330 – första flygning 1992

A321 – första flygning 1993

A319 – första flygning 1995

A318 – första flygning 2002

A380 – första flygning 2005

A350 – första flygning 2013

A220 – första flygning 2013





Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

America
Skrivet av Lockheed och MDD, 2019-06-01 18:53:41
Inte hade Boeing i princip ensamrätt på leveranser till Continental, American och Delta. Lockheed levererade L1011 och MDC var inte en del av Boeing och levererade mängder med DC-9 och MD-80 mm.
Anmäl inlägget
Eastern Airlines
Skrivet av Peter, 2019-05-31 18:41:06
Delta har inte haft några A300 utan det var Eastern Airlines som var först ut med Airbus flyg USA
Anmäl inlägget
DC9, DC10, MD80, etc.
Skrivet av Pincy, 2019-05-31 13:50:53
Författaren skriver "Boeing hade i princip ensamrätt på att leverera flygplan till American Airlines, Delta Air Lines och Continental Airlines."

Har författaren helt glömt McDonnell Douglas, som inte köptes upp av Boeing förrän Airbus fyllt 38 år.

McDonnell Douglas var stor leverantör till flera amerikanska flygbolag under 70- och 80-talet. T.ex. så köpte DL 101, och AA 43 MD80.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev