Skriv ut   Tipsa en vän  

Nordica tar över för SAS efter Flybe

Flygnyheter, Redaktionen, den 4 juni 2019
Flottan av ATR72 dubbleras när Nordica/Regional Jet utökar som underleverantör för SAS. Samtidigt sneglas på ytterligare uppdragstrafik i Sverige.

Nordica
Nordica
 
Nordica uppstod i ruinerna efter Estonia Air och tog över som nationellt flygbolag i Estland. Medan Nordica är den virtuella delen är Regional Jet den operativa verksamheten och flyger idag dels linjetrafik, dels ACMI-produktion för en rad flygbolag.

– Vi har marknadsfört oss som en capacity provider en längre tid och det ger resultat. Idag flyger vi bland annat för LOT, Air Serbia, Adria, Luxair och Logan Air, säger Regional Jets vd Jan Palmér till Flygtorget.

Ytterligare två flygbolag på listan är SAS och Flybe, vilket nu reduceras till enbart SAS när samarbetet mellan SAS och det brittiska flygbolaget avvecklas senare i år. Det är bland annat en vacklande ekonomi i Flybe och den fortsatta osäkerheten kring Brexit som gör att avtalet avslutas. I sin tur innebär det att Nordica/Regional Jet dubblerar det redan existerande samarbetet med SAS.

– Idag har vi fyra ATR i SAS färger som flyger från Danmark, dessutom två CRJ, en i Sverige och en i Danmark som står stand by och används för ”ambulanstrafik” och sätts in när det uppstår trafikstörningar. Ett system som fungerat mycket bra.

Att fylla upp luckan efter Flybe kräver att flottan utökas med fyra ATR72, även de målade i SAS färgen och baserade i Stockholm. Men av allt att döma blir det inte de maskiner som Flybe använt utan andra flygplan tas in från annat håll. När de väl är på plats ger det Regional Jet en flotta på 23 flygplan: tio ATR72 i trafik och en som reservmaskin tillsammans med två CRJ700 och tio CRJ 900.

Det utökade uppdraget för SAS påverkar dock inte ambitionen att hålla kvar en del av den linjetrafik som flygs idag, trots att Air Baltic alltmer expanderar med fler linjer till bland annat Tallinn.

– Ursprunget till Nordica var att ha ett flygbolag på plats som förser Estland med de flyglinjer som behövs. Vi är ett litet land i Europas utkant och måste ha trafik till ett antal nyckeldestinationer. Det behovet finns fortfarande kvar och vi kommer att flyga på bland annat Stockholm, Bryssel och Vilnius.

Även den växande delen att vara capacity provider fortsätter vilket gjort Nordica/Regional Jet till ett tänkbart alternativ för att åter få igång trafiken Karlstad – Jönköping – Frankfurt.

– Det är inget jag kan kommentera men linjen har haft en god utveckling när BMI flög den så den borde kunna komma igång igen.





Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lika för alla
Skrivet av PF, 2019-06-06 16:12:38
Märkligt att utlänska bolag kan ha lägre sociala avgifter för personal baserade i Sverige.
Snedvriden konkurrens.
Anmäl inlägget
Sveriges ohållbara ekonomiska läge.
Skrivet av thomas, 2019-06-04 15:26:03
Ja det är otroligt att Sverige tar ut en 33% ovanpå lönen av arbetsgivare sen drar de även källskatten en 30% till av lönen, Danmark har en 12% i sociala avgifter
Ingen debatt om detta, jobben rinner ur Sverige oavsett bransch, och fler ska försörjas fler äldre + 65, bidragssystemen läcker med mång miljardbelopp, kommunerna betalar över 200.000 bostäder, en halv miljon förtidspensionärer, en + 600.000 öppet arbetslösa
Detta kommer inte att hålla, blir som Ryssland inga pensioner förrän 70 år.
Anmäl inlägget
Sänk skatten
Skrivet av Sosse, 2019-06-04 13:42:33
Hur vore det om Sverige själva sänkte arbetsgivaravgiften? Då kanske man kunde behålla jobben inom landet istället? Eller vad tror du Hr Wallenbergare
Anmäl inlägget
Skatteplanering inom Europa
Skrivet av Wallenbergare, 2019-06-04 11:18:05
Tiden har kommit för Flybe UK då de inte längre kan nyttja hålet för "utländsk arbetsgivare utan fast driftställe i Sverige" och betala 20,7% i sociala avgifter för sina anställda istället för normala 31,42%.
Nu blir det för dyrt och produktionen flyttas till Nordica/Estland som startar om på samma sätt med bas i Stockholm.
Allt för att undgå sociala avgifter och bolagsskatt i Sverige.
Anmäl inlägget
Nordica
Skrivet av thomas, 2019-06-04 09:49:46
Nordica har en bra ledning, arbetar strategiskt realistiskt från ett litet land, det har vi inte sett mycket av från flygbranschen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev