Skriv ut   Tipsa en vän  

Linköping City Airport bryter trenden: rekordökning i maj

Flygnyheter, Redaktionen, den 13 juni 2019
Drygt åtta procent upp. Det är de nya rekordsiffrorna för Linköping City Airport. Tre dagliga flygningar till Amsterdam är i princip alltid fullbokade. Nu är även Air France intresserade av flygplatsen.

Den senaste statistiken från Swedavia visar på knallröda siffror för maj, nedåt på i princip alla de tio statliga flygplatserna. Främst är det inrikestrafiken som rasar men även utrikes har för första gången börjat svikta. 
 
Men på Linköping City Airport är det precis tvärt om: Maj månad blev den tredje bästa månaden någonsin för KLM på flygplatsen: upp närmare nio procent.

– Ja, antalet passagerare steg med närmare 1 000 personer jämfört med samma månad 2018, säger flygplatschefen Camilla Leijon till Flygtorget.

Bakom ökningen ligger den fortsatta framgången med KLM. Det holländska flygbolaget har flugit på Linköping i elva år och en blygsam start har utvecklats till 19 flighter i veckan till Schipol, tre på vardagar och två dagliga på lördag och söndag. Det är unikt bland de svenska regionala flygplatserna med en sådan tillgänglighet till en av de stora hubbarna i Europa vilket i sin tur gör att allt färre väljer att först ta sig till Arlanda.

– Vi är en region med både stora internationella företag och många medelstora och mindre företag som verkar i hela världen. Bra kommunikationer är då livsviktigt för dem och tåget är inget alternativ.

– Att vi då har KLM är en fördel. Redan idag köper de närmare hälften av allt hållbart flygbränsle som produceras i världen. I veckan meddelade KLM också att man tillsammans med SkyNRG och SHV kommer bygga den första dedikerade anläggningen i Europa för tillverkning av hållbart bioflygbränsle av regionalt restavfall som återvunnen matolja. Fabriken kommer drivas av hållbart väte producerat på vatten- och vindenergi. Genom detta kommer KLM minska sina utsläpp av koldioxid med 200 000 ton per år.

KLM använder omväxlande Embraer 190 och 175 på trafiken till Linköping. Det ger 100 eller 88 stolar per flygning och beläggningen är hög. Några siffror på kabinfaktorn är inte offentliga men enligt Camilla Leijon är det i princip fullt på merparten av avgångarna varje vecka. Det gör att KLM nu har en representant på plats som bearbetar marknader ytterligare med sikte på att kunna lägga till ytterligare en daglig rotation till Amsterdam. Även systerflygbolaget Air France har fått upp ögonen för Linköping vilket kan resultera i en linje till Paris. 





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Också Stockholm Skavsta har passagerarökning
Skrivet av Christina , 2019-06-13 17:01:28
Under april och maj 2019 ökade antalet passagerare på SSF med 6.0 procent respektive 5,4 procent jämfört med samma månader förra året och en ökning med 2.1% i år. Kan det vara så att behovet av internationell tillgänglighet ökar i södra Stockholmsregionen inkl. Östergötland?
Anmäl inlägget
Air France
Skrivet av Erik, 2019-06-13 16:07:29
Hur skulle en linje LPI-CDG se ut? Som en fjärde rotation med KLM eller som en helt separat linje med en eller två rotationer?
Anmäl inlägget
NRK mindre relevant
Skrivet av Lågprisprofilen, 2019-06-13 12:06:41
Vad LPI och KL gjort bra är att man varit konsekventa och kört två dubbelturer från början. Ända sen KLM började flyga så har siffrorna gått uppåt oavsett vad som hänt på regionflygplatsen i grannkommunen.

Jag flög en gång med Finnair till Norrköping, att flyga _från_ Norrköping var tyvärr omöjligt att kombinera med Finnairs flyg mot Asien. Såna satsningar håller inte. Jag hade gärna flugit mer där om de haft bättre tidtabell.
Anmäl inlägget
Maj 8 % upp
Skrivet av Max, 2019-06-13 12:06:04
Funderar lite på rekordsiffrorna.
Tittar man på TS passagerarstatistik så skulle en ökning för Maj med straxt under 1000 passagerare betyda att Linköping Januari-Maj 2019 faktiskt hade färre passagerare än samma period 2018?
En ökning med 9%, dvs 1117 pax skulle innebära att siffrorna är nästan exakt samma som förra året, vilket är bra i dessa tider men kanske inte riktigt ett rekord.

Anmäl inlägget
Tack NRK
Skrivet av Eric, 2019-06-13 11:16:06
Kan det vara östgötar som har gjort sig bekväma att flyga "hemifrån", sen när BMI gick i konkurs och försvann från Norrköping så har dessa passagerare valt Linköping istället?
Anmäl inlägget
Linköping
Skrivet av Alf, 2019-06-13 09:19:09
Stämmer bra med min bild. Flög AMS-LPI för några veckor sedan och flyget var helt fullt av engelskspråkiga kostym människor.

Vad är det som gör att LPI lyckas få snurr på en sådan linje när andra regionala flygplatser kämpar att hålla liv i sina linjer?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev