Skriv ut   Tipsa en vän  

SAS: Chicago första destination med nya Airbus A350

Flygnyheter, Redaktionen, den 14 juni 2019
Den har ännu inte lyft från Toulouse men redan nu finns SAS nya Airbus A350 inlagd i flygprogrammet. Chicago och Beijing är först ut.

Airbus A350
Airbus A350
 
I november anländer med ett litet mellanrum de två första av de åtta A350-900 som är beställda hos Airbus till basen i Köpenhamn. Därefter följer en intensiv period med utbildning och anpassning av den nya maskinen, bland annat kan det bli tal om att flyga den på några kortare europeiska destinationer för att trimma arbetet ombord.  Den officiella premiärflygningen sker sedan den 28 januari på rutten Köpenhamn – Chicago.  

– Det är en flygning som inte är slingad och som håller sig inom en 24-timmarsperiod, därför är det en lämplig linje att börja med, säger Aron Bäckström, chef på SAS Network till Flygtorget.

En dryg vecka senare är det dags för nästa destination som blir Beijing, även det en enkel destination som håller sig med ett dygns turnaround. Så snart den nya flygplansmodellen är intrimmat i systemet sätts den in på de längre sträckor där den gör bäst nytta, Tokyo, Hong Kong, San Francisco och Shanghai. Men det kräver en mer komplicerat planering av flygprogrammet och besättningsbyten eftersom de första maskinerna ska växla med de befintliga A340 på de destinationerna.  
         
Kabinen i den nya A350 har i SAS utförande 300 stolar: 40 business, 32 SAS Plus och 228 SAS Go. Det är sammantaget 38 fler stolar än i de A330-300 som idag flyger sträckan och SAS har satsat på fler stolar i business och fler i Go medan Pluskabinen har krympts.

Med nya A350-900 tas ytterligare ett steg i förnyelsen av flottan som på sikt också innebär en enhetsflotta med Airbusmaskiner. Den är redan inledd med bland andra de nya A320neo och år 2023 har SAS sammanlagt mottagit åttio A320neo, åtta A350-900, fem A330E och tre A321LR. Det ger en betydlig förbättring av utsläppen, upp till 40 procent mindre i jämförelse med de äldre A340-maskinerna som till del nu ska fasas ut. 

– SAS har som mål att minska de totala koldioxidutsläppen med minst 25 procent till 2030. A350 reducerar koldioxidutsläppen med cirka 30 procent och minskar bullret med upp till 40 procent jämfört med tidigare flygplansgenerationer, skriver flygbolaget i en pressrelease.





Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Äntligen!
Skrivet av To, 2019-06-16 15:04:05
Äntligen är det snart dags!
Anmäl inlägget
@Greger
Skrivet av Kent, 2019-06-16 14:13:27
Ja, SAS kommer fortsätta flyga vidare med A 330 &A330E
Hur det blir med A 340 återstår att se. SAS har tidigare sagt. att man kan tänka sig att behålla ett antal A340.
Anmäl inlägget
Det som är av intresse...
Skrivet av Greger, 2019-06-15 07:34:42
Kommer SAS flyga vidare med A340-300 och då till vilka destinationer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev