Skriv ut   Tipsa en vän  

Nya Airbus A321XLR – spiken i kistan för Boeing 797

Flygnyheter, Redaktionen, den 18 juni 2019
Det blir ytterligare en ny medlem i Airbus A320-familjen: A321XLR. Det är en maskin med kapacitet att flyga helt nya långlinjer till helt andra kostnader än en vanlig widebody.

Signalerna har funnits en tid och nu är de officiellt: Airbus A321XLR blir den senaste medlemmen i A320-familjen. Därmed bygger Airbus vidare på de framgångar som den långflygande A321LR skapat, en maskin som bland andra SAS beställt. 

Nyheten presenterades igår, när den stora flygmässan i Paris drog igång och det är MEA, Middle East Airlines som med fyra beställda flygplan är launch-customer. Bakom den ordern lär det finnas en betydligt större potential, annars hade Airbus inte satsat på utvecklingen av ytterligare en flygplansmodell. Vid sidan av MEA finns redan nu leasingföretaget ALC med en beställning på 27 maskiner och enligt tidigare rykten är både United Airlines och American Airlines intresserade av A321XLR som ersättare till de allt äldre Boeing 757 och 767 som flyger hos flygbolagen. Det innebär i så fall ett hårt slag för Boeing som fortfarande brottas med vad de själva menar är den givna ersättaren till Boeing 757: den ännu mytomspunna Boeing 797 som knappt ens finns på skissbilder. Tidigare fanns uppgifter om att den maskinen äntligen skulle presenteras på årets flygmässa men sedan kom MAX-haverierna i vägen. Redan 2023 ska de första A321XLR levereras, alltså minst två år före ett preliminärt startdatum för Boeing 797 och ju längre tiden går desto svårare blir det för Boeing att räkna hem affären med ett helt nytt flygplan. Istället hävdar Boeing att det är MAX-flottan som tar konkurrensen med Airbus A321-familjen.

Airbus menar att A321XLR är svaret på flygbolagens behov av längre räckvidd och bättre lastförmåga. Den dåliga fraktkapaciteten har varit en akilleshäl för Boeing 757, främst på linjer som ligger i utkanten av kapaciteten, till exempel Stockholm – New York som United flyger. Den nya XLR har max startvikt på 101 ton, 30 procent bättre bränsleeffektivitet och upp till 220 passagerare i en kabin med två klasser. Med en extra bränsletank, placerad i bakdelen av flygkroppen ger det kapacitet att flyga 8 700 kilometer, vilket är 15 procent längre än den tidigare versionen A321LR, som SAS beställt tre maskiner av. Därmed kan den sättas in på sträckor som London – Miami, Houston – Buenos Aires och Tokyo – Sydney. Omsatt till svenska förhållanden har maskinen kapacitet att flyga bland annat Arlanda – Chicago och Arlanda – Delhi eller Arlanda – Nairobi.

Familjetillhörigheten gör att en pilot kan gå från A320-familjen till en ny A321XLR i princip direkt och efter en inskolning på bara någon dag.





Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nemas problemas
Skrivet av Jag, 2019-06-20 13:48:34
Det är väl inga problem att flyga långt i ett single-aisle? Det är väl ingen stor skillnad mot att exempelvis flyga på upper deck i 747 när du sitter i stolen?

Jag har åkt B737 mellan Stavanger och Houston, det gick väldigt bra. Trevlig flygning i ett single-isle. JFK-LAX och LAX-HNL i vår i A321, inga problem...
Anmäl inlägget
Interessant
Skrivet av pf, 2019-06-20 12:52:52
at et selskap som QF bestiller 36 stk A-321 XLR
ref. https://www.businesstraveller.com/airlines/2019/06/19/qantas-orders-36-airbus-a321-xlrs/

Ikke minst når man vet selskapets geografiske posisjon i verden.
Anmäl inlägget
#PF
Skrivet av Ha, 2019-06-20 12:19:34
11:30 med 2 piloter . MIA, ORD,IAD,EWR,BOS & PEK
flygs med 2 piloter
Anmäl inlägget
Hvor mange timer
Skrivet av pf, 2019-06-19 13:14:42
flyr SAS på long-haul før de har med seg en 3dje pilot ? Har de det f.eks på flyginger på USA's øst-kyst....kan dette bli en utfordring på 321XLR sammens med hvileområde for kabincrew...

Noen der ute som kjenner til pålagte(company) regler for dette ?

Anmäl inlägget
Rubriken är ju baklänges...
Skrivet av Frank, 2019-06-19 05:50:33
När 797 kommer är DEN spiken i kistan för 321. Så Airbus bör sälja så mycket de kan nu innan det roliga är över
Anmäl inlägget
B797
Skrivet av Gunnar, 2019-06-19 01:32:54
Nya Boeing 797 kommer att ha två mittgångar med konfiguration 2-3-2 eller 2-4-2. Det är vad kunderna/bolagen och passagerare önskar. I passagerarundersökningar har det visat sig att de flesta bara önskar en stol mellan sig själv och en gång. Det har man lyssnat på. Det blir alltså ingen singel aisle även om den storleksmässigt ska ersätta 757:an. En bredare kabin ger också plats till mer frakt. Tror det blir en mycket bättre lösning än A321LR/XLR på lång sikt.
Anmäl inlägget
Spiken i vems kista kistan?
Skrivet av Boeing, 2019-06-18 19:39:57
IAG lägger idag ett LoI på 200 MAX......
Allt enligt Flight Global.
Anmäl inlägget
Boeing og Airbus
Skrivet av pf, 2019-06-18 16:24:20
I en normalsituasjon trenger man begge for å produsere og modernisere flyflåtene til verdnes flyselskaper.

Men, det er klart at Airbus sin nye modell kan sette press på Boeing hva gjelder utvikling av 797.

Boeing har vel fortsatt også planer om en 737Max10
Anmäl inlägget
Flyger gärna
Skrivet av Ressenär, 2019-06-18 15:02:20
Vad är problemet med att flyga single aisle vs double aisle?? B757 är ju single? Så länge man har en schysst stol så är det väl lugnt. Tycker ni det låter mycket? En gammal wb låter ju den med. Noise reduction headset på bara:) alla har väl det i dessa dagar. De som inte har det ska inte klaga på priset, då får man bara vara glad att man kan resa billigt.
Anmäl inlägget
@freetrader
Skrivet av Erik, 2019-06-18 12:49:05
Skiljer sig benutrymme mycket mot widebody, eller vad är det som gör att du säger så? Försöker inte vara spydig, bara undrar? Jag tänker heller en modern kabin med fräschare inredning och bättre luft än 9 timmar i en gammal 767 tex.
Anmäl inlägget
Trodde
Skrivet av Neutral, 2019-06-18 10:00:10
i min enfald att FT's "journalistik" var neutral.
Kunskaperna är som vanligt begränsade.
Anmäl inlägget
Inte jämförbart riktigt.
Skrivet av Corey, 2019-06-18 09:00:38
B757 är utvecklad på 70-talet, A321xlr utvecklas nästan 50år senare, den borde då vara superior B757. Men A321xlr kommer aldrig kunna slå B767 i komfort och pax/frakt-kapacitet på shortleg longhaul. Så det finns visst behov av B797.
Anmäl inlägget
MAX har inte en chans
Skrivet av Kent, 2019-06-18 08:36:03
mot A321LR och XLR
Boeing borde skynda på utvecklingen av nytt single aisle plan.
Personligen kommer jag inte att flyga långt i något single aisle flygplan, speciellt inte med över 200 stolar, då struntar jag i hur billig biljetten blir
Anmäl inlägget
Trångt
Skrivet av Freetrader, 2019-06-18 00:54:16
Vem vill flyga nio timmar i ett single-aisle plan? Inte jag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev