Det är tre flygbolag som i oktober tar över uppdraget att flyga den upphandlade flygtrafiken i Sverige: Amapola, Jonair och Regional Jet. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare. Men det var ytterligare tre som var med i upphandlingen men som av olika orsaker valdes bort när Trafikverket gjorde det slutliga urvalet. Sex giltiga anbud är ett bättre än förra året och ett tillfredställande antal, menar Trafikverket.
Upphandlingen är öppen för alla flygbolag i Europa att lämna anbud men det kan vara avskräckande att behöva etablera en verksamhet i Sverige med tillhörande svenska regelverk, vilket är ett av kraven. Det hindrade inte vid sidan av Regional Jet lämnade ytterligare två utländska flygbolag anbud på delar av trafiken:
Nyx Air
Nystartat charter – och ACMI-bolag flygbolag i Estland som i dagsläget har en flotta på tre Saab 340 varav en är en fraktmaskin. En av maskinerna flög tidigare hos Nextjet.
Air Alsie
Danskt flygbolag med 30 år på nacken. Bas i Sönderborg i södra Danmark. Flyger linjetrafik i Danmark, bland annat till Bornholm. Har även flugit svenskt inrikes till Visby under Almedalsveckan förra året på uppdrag av Sveaflyg. Flottan består av två ATR72-500 och 17 Dassault Falcon i olika versioner.
Dessutom var även svenska Airborne of Sweden med i upphandlingen. Flygbolaget har rötter i Sundsvall Aero och Skyways. Sedan 2015 är det ett renodlat charter- och ACMI-bolag.
Inget av de mer etablerade flygbolagen i Sverige lämnade alltså några anbud, många hade räknat med att Airl Leap skulle göra det. Inte heller BRA, som just nu brottas med vikande beläggning på de egna linjerna var med. Den främsta orsaken till det är att Arlanda är Stockholmshubb för den upphandlade trafiken vilket hade tvingat BRA att skapa en ny organisation vid sidan av Bromma.
Transportstyrelsen är dock nöjd med utfallet av anbudsprocessen och det faktum att de tre flygbolag som från oktober tar sig an uppdraget har den ekonomiska stabilitet och erfarenhet som krävts.