Boeing MAX 8 och MAX 9 ska på sikt ersätta den åldrande flottan av Boeing 757 hos Icelandair. Åtta maskiner hann levereras till Island innan flygförbudet trädde i kraft. Det har dels tvingat flygbolaget att lägga ner en del flyglinjer och stoppa rekryteringen av nya piloter, dels med hjälp av inhyrd kapacitet pussla ihop ett nytt flygprogram. Inledningsvis hyrdes två Boeing 767 och två 757 in, alltså samma flygplanstyp som redan finns i flottan.
Dessutom har flygbolaget nu även hyrt in en Airbus A319 för att flyga en del av rutterna, främst till Europa. Det har i sin tur spätt på de rykten som uppstod för en tid sedan när ledningen för Icelandair börjat utvärdera om A320-familjen och framför allt A321XLR kan vara ett framtida komplement till MAX-familjen. Enligt framtidsplanerna ska flottan inom sex år öka från dagens 33 maskiner till 50 och ännu är bara 25 av dem beställda, samtliga från Boeing. Det skulle i så fall vara i princip första gången som Icelandair inte flyger med amerikanska flygplan i flottan. Med undantag för ett par maskiner från Fokker och Vickers har Douglas, McDonnell och Boeing stått för leveranserna.
Ytterligare ett drastiskt steg för att täcka upp bristen på kapacitet införs nu under sommaren. Då flygs ett par linjer från Reykjavik till Norge, Irland och Storbritannien med inhyrda Dash-8 Q400. Det innebär flygtider på upp mot fyra timmar ombord på en liten regionalmaskin med 70 stolar ombord.