Lagom till att Qatar firar ett år i Göteborg, linjen mellan Doha och Landvetter invigdes i december förra året, ökar flygbolaget frekvenserna. De fem avgångar i veckan som hittills gällt i tidtabellen utökas i januari och linjen får daglig trafik. Det visar information som Flygtorget tagit del av.
Det har tidigare funnit uppgifter om att Qatar ska växla upp trafiken på Göteborg, den enda linje som Qatar flyger till en flygplats vid sidan de nordiska huvudstäderna, men det är inte förrän nu som det är konfirmerat. Från Landvetters håll är man inte överraskade, passagerarutvecklingen har svarat mot den förväntan som fanns, särskilt när det gäller affärsresenärer. Ännu bättre har det gått för frakten. De Dreamliners som flyger rutten har haft mycket god beläggning på de 20 ton som finns att tillgå, särskilt från några av de största företagen i Göteborgsregionen.
- Vi har Nordens största hamn i Göteborg och flygfrakten kompletterar verksamheten där när det gäller gods som behöver snabb transport, säger Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och kommersiell utveckling på Swedavia, till Flygtorget.
Även Stockholm är i fokus när Qatar ser över flygprogrammet för Sverige. Från en blygsam start 2007 med en Airbus A319 på linjen från Doha har kapaciteten successivt växt. De senaste åren har det funnits två dagliga avgångar, en på morgonen och en på kvällen, sju dagar i veckan. Nu utökas de med en eftermiddagsavgång fyra dagar i veckan, måndag, torsdag, fredag och söndag där det alltså blir tre avgångar per dag och sammantaget. 18 avgångar i veckan mellan Doha och Stockholm när trafiken startar i december. Lägg till daglig trafik på Göteborg och Qatar flyger 25 gånger i veckan på Sverige. De gör Qatar till det största mellanösternbaserade flygbolaget i Sverige.
Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Mycket bra bolag.
Skrivet av Fritz Klyka, 2019-08-09 19:18:27
Skulle resa GOT-ARN-BKK förra året, men ARN-planet försenades. Flyttades till ARN-DOH-BKK. Fräscha kärror, bra mat, utmärkt service. Verkligen guld att de etablerade sig på min hemflygplats GOT. Ser fram emot min nästa resa med dem.
|
|
Transit
Skrivet av Hoppas, 2019-08-09 10:05:21
Ja, när man boardar i Doha så gör man det tillsammans med många svenskar som varit i Thailand.
|
|
@ABC
Skrivet av Saltkammargutten, 2019-08-09 08:53:07
Tror de har mycka kapacitet till Indien och sydostasien. Även Oceanien.
|
|
Transit i mellanöstern
Skrivet av thomas, 2019-08-08 21:55:08
De här bolagen har en 70% transit pax Emirates Qatar Turkish Singapore etc. Snart kommer även Etihad till Sthlm.
|
|
Slutdestinationer?
Skrivet av ABC, 2019-08-08 17:29:47
Vilka är de vanligaste slutdestinationerna för passagerarna? Gissar att näst intill ingen har Qatar som resmål...
|
|
B777 & A350
Skrivet av Pelle, 2019-08-08 10:22:13
När jag söker på ARN-DOH 13/1-2020 får jag fram följande: 08:05 B777-300ER 16:25 B777-300ER 21:25 A350-900
Således verkar B787 inte längre vara tillräckligt stor på sträckan...
|
|
Hemlängtan!
Skrivet av Arnoldo, 2019-08-08 10:01:59
Det är väl de Svenska skattebetalarna, som betalar biljetten!
|
|
Önskar
Skrivet av Hoppas, 2019-08-08 08:39:56
Flög A350 mellan Kuwait och Doha i vintras, och sedan B777 Doha - Stockholm. Vilken skillnad!!! Håller tummarna för A350!
|
|
well done
Skrivet av kalle, 2019-08-07 19:45:09
helt galen utveckling! t.o.m norwegian har missat dessa pax!
nej grattis Qatar well done
|
|
Flygplanstyp
Skrivet av QR, 2019-08-07 19:31:48
Är det klart vilken maskin som kommer köra eftermiddags avgången?
|
|