Skriv ut   Tipsa en vän  

Norwegian stoppar alla atlantflygningar från Irland

Flygnyheter, Redaktionen, den 14 augusti 2019
All trafik från Irland till USA försvinner. Norwegian gör en drastisk nedskärning av linjenätet och orsaken är flygförbudet för Boeing 737 MAX.

Det är drygt två år sedan som Norwegian drog igång vad som nästan såg ut som en luftbro från Irland och Skottland till tre regionala flygplatser i norra delen av USA.  Det var ett helt nytt linjenät som vilade på att använda de mindre Boeing 737-800 och senare 737 MAX istället för de Dreamliners som redan fanns i flottan för långlinjer. I ett slag fick Belfast, Cork, Shannon och Dublin transatlantisk trafik till de mindre flygplatserna Stewart Airport, Hartford och Providence, vilka i sin tur fick sju europalinjer.

Men nästan lika snabbt som etableringen skedde, lika snabbt avvecklas de nu.

– Vi har en seriös och kontinuerlig utvärdering av alla våra linjer och hur de utvecklar sig, allt för att möta efterfrågan på marknaden, skriver Matthew Wood, vice vd för långlinjetrafiken i Norwegian i ett pressmeddelande.
Bakom den vacklande utvecklingen för de irländska atlantlinjerna ligger i första hand flygförbudet för MAX-maskinerna. Det har tvingat fram en rad nödlösningar med bland annat inhyrda widebodymaskiner och ständiga förändringar i flygprogrammen.

– Bundna som vi är av det globala flygförbudet för Boeing 737 MAX och den fortsatta osäkerheten om när de kan tas i bruk igen, har gjort att vi tagit det svåra beslutet att från den 15 september stänga alla sex linjer från Dublin, Cork och Shannon till USA och Kanada, fortsätter Matthew Wood. 

Beslutet är det senaste i en rad reduktioner av långlinjenätet, främst under den kommande vintersäsongen. Flera skandinaviska intercont-linjer har stängts tillsammans med ett antal från London. Sedan tidigare har även Edinburgh och Belfast, som var med när konceptet med mindre flygplan på atlanttrafiken presenterades, tappat sin trafik till USA.

Flygförbudet för MAX-maskinerna är ett avgörande skäl för att lägga ner trafiken från Irland. Vad som då sker i Norwegians flygplanering när de till slut kommer tillbaka i trafik, det mesta pekar på att det sker vid årsskiftet, är oklart. Det tillför då i ett slag stora resurser vilka kan komma att sättas in på den växande sydamerikanska marknaden.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fungerar inte?
Skrivet av Greger, 2019-08-17 11:02:13
Lågkostnadsflyg över Atlanten mellan mindre flygplatser med mindre flygplanstyper tycks inte fungera
Anmäl inlägget
Det är inte bara Du som har får problem
Skrivet av thomas, 2019-08-16 12:05:49
Cargo har börjat dala i volym och priser, enligt IATA.
Det är den största enskilda varningen av en begynnande superinbromsning i alla branscher.
Italien Deutche bank etc etc är konkursmässiga
Tyskland Kina är på väg in i lågkonjunkturer/recension, kommer bli många flygbolag som inte klarar detta.
Anmäl inlägget
AirLingus är glada idag
Skrivet av Greger, 2019-08-14 21:26:54
Förra veckan introducerade AirLingus A321LR på sina transatlantiska linjer. Det här måste vara mumma för dom
Anmäl inlägget
Lider med NAS
Skrivet av Tailspin, 2019-08-14 17:29:30
När man slutligen agerar för att konsolidera verksamheten efter den vidlyftiga expansionen så drabbas man av MAX problem.
Förutom detta så går vi i superfart mot en global lågkonjuktur och rescesion långt värre än förra gången
Detta drabbar flygbolag väldigt hårt och såväl SAS som Norwegian kommer att få kämpa för sin överlevnad.
Att satsa på sydamerika i en begynnande lågkonjuktur torde vara att skjuta sig i foten, dessa länder kommer med all säkerhet lida värre ekonomiskt än EUoch USA
Anmäl inlägget
Kebabvalutor?
Skrivet av sv ABC, 2019-08-14 16:16:33
Valutor är inte heller din starka sida.
Anmäl inlägget
”Den växande sydamerikanska marknaden”
Skrivet av ABC, 2019-08-14 11:35:24
Är den marknaden där många flygbolag får betalt för biljetter och frakt i kebabvalutor samtidigt som flygplan och bränsle ska betalas i dollar? Låter som ett vinnande koncept...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev