Skriv ut   Tipsa en vän  

Karlstad flygplats på kollisionskurs med regeringen

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 augusti 2019
Låt oss upphandla flygtrafiken själva. Det utspelet från Karlstad flygplats går på tvärs med dagens regelverk. Men utan en ändring av dem går det knappast att få igång den tidigare linjen till Frankfurt. Som en sista utväg vill man att staten tar över flygplatsen i Karlstad. Annars kan hela flygplatsens framtid vara hotad.

När brittiska BMI gick i konkurs försvann också i ett slag trafiken på slingan Karlstad – Jönköping – Frankfurt. Det var en bitvis unik lösning där två regionala flygplatser slagit sig samman för att tillsammans kunna bära flygtrafik till en större europeisk hubb. Det har varit en framgångsrik trafik där den Embraer 145 som flugit sträckan sedan 2015, haft en kabinfaktor på cirka 85 procent. Men det har också varit en linje som krävt ekonomiskt stöd, Karlstad kommun, region Värmland och Jönköping kommun betalat cirka 24 miljoner årligen för att hålla trafiken igång. Den goda trafikutvecklingen, BMI själva räknade den som en av sina bästa linjer, pekade på att den offentliga finansieringen skulle minska i framtiden.

Men när BMI gick i konkurs i början av året försvann trafiken och sedan dess har både Karlstad och Jönköping oförtrutet letat efter en ersättare. Hittills utan framgång.

Ett av problemen är att inget flygbolag hittills velat ta den ekonomiska risken att starta trafik till de regionala flygplatserna. De har krävt någon form av ekonomiska garantier för att dra igång, de goda erfarenheterna från tidigare till trots. Men att ge offentligt stöd till flyglinjer är inte tillåtet, det sätter bland annat EU-reglerna stopp för. Vilket gör att ett flertal liknande uppgörelser sedan tidigare nu granskas juridiskt.

De linjer som trots allt är upphandlade och betalade med skattemedel i Sverige ligger inom kategorin trafikplikt eftersom det anses finnas en tillgänglighetsbrist. Kort sagt ska det gå att ta sig till huvudstaden inom en rimlig tid. Den upphandlingen är det enbart Trafikverket som får göra och att ta med utrikestrafik till Frankfurt ligger inte i uppdraget.

Det har fått flygplatsledningen och politikerna i Värmland att agera för att förmå regeringen att ändra de regler som finns.
- Tålamodet är slut med statens nonchalanta sätt. Regeringen och Trafikverket måste berätta för oss hur vi ska göra, säger kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser till Värmlands Folkblad.
I en skrivelse till regeringen kräver politikerna i regionen att de själva ska få upphandla den flygtrafik som behövs. Om det inte går att genomföra ska Trafikverket ges uppdraget att upphandla den trafik som behövs. Karlstad drabbades även hårt när Nextjet gick i konkurs och stod helt utan inrikestrafik innan Air Leap tog över. Är inte heller det möjligt ska staten ta tillbaka ansvaret för Karlstad Airport, alltså en återgång till situationen innan Swedavia inrättades och ett flertal regionala flygplatser fördes över till respektive kommuner.

Att staten skulle återta ansvaret för flygplatsen är knappast trolig.

–  Det vill de säkert inte, men det är ekonomiskt orimligt att vi ska fortsätta att ta de här kostnaderna, fortsätter Per-Samuel Nisser.

Något svar har ännu inte kommit från regeringen och i dagsläget har Karlstad flygplats en linje till Arlanda, en del flygfrakt och en växande chartertrafik, bland annat till Thailand med B787. Men det är ändå den fasta linjetrafiken som är ryggraden i verksamheten.
-   En linje till Stockholm och en till en europeisk hubb, då är vi nöjda, säger flygplatschefen Hans Wennerholm till Flygtorget. 





Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inga mer bidrag
Skrivet av Linkan, 2019-08-19 16:11:53
Karlstad har en upphandlad linje till Arlanda det är vad staten bidrar med. Det är vad regelverket tillåter.

Hade det funnits underlag för en linje till Frankfurt skulle något bolag velat trafikera linje.

Vi kan inte låta skattemedel vara med och finansiera allahanda önskemål för ett fåtal ur allmänna medel.

De flesta tycker redan skatterna är för höga.

OBS! Riksdagen har en borgerlig majoritet.

Anmäl inlägget
KSD ta sig dit??
Skrivet av blubb, 2019-08-16 23:02:00
KSD ligger placerad mellan karlstad och Kil men det finns ingen kommunikation dit (flygbuss/taxi från karlstad finns o ringa) de borde ha slingat om bussen som värmlandstrafik kör mellan dessa 2 orter från dag ett så skulle denna flygplats ha gått mycket bättre.
Ta bilen dit , visst betala 200kr + per dygn i parkering , god dag yxskaft.
Anmäl inlägget
Tar drygt 1 timme till Landvetter från JKP
Skrivet av Michael, 2019-08-16 15:03:41
Jönköpings problem är att man ligger drygt 1 timme med bilkörning ifrån Landvetter.
Karlstad kan jag däremot förstå, ligger längre bort både från Landvetter och Arlanda.

Jag flyger mycket i min tjänst och bor i Jönköping, Det var alltid mer prisvärt o ta bilen till Landvetter än att flyga från Jönköping via Frankfurt.
Anmäl inlägget
LPI & VXO
Skrivet av @du, 2019-08-16 10:51:58
Både LPI och VXO har ju lyckats som medelstora städer att få till en kommersiellt gångbar trafik med ett stort nätverksbolag. Vad är det som gör att flygplatser som KSD, JKG eller NRK misslyckas med motsvarande?
Anmäl inlägget
Ta tåget? Miljön?
Skrivet av Alain Lennquist, 2019-08-16 10:17:08
Alternativen till att direktflyga ut i Europa från Karlstad är sämre på ALLA sätt. Att ta tåget till Frankrike eller Spanien på en tjänsteresa är inte realistiskt och vi ska inte prata om hur mycket kommunerna subventionerar andra trafikslag än flyget med! Om några inbillar sig att det är realistiskt eller blir bättre för miljön att ta tåget till ARN dagen före avresa, bo på hotell och sedan flyga ut i Europa därifrån har de ju allvarligt missförstått någonting. Videokonferenser löser inte allt.
Anmäl inlägget
Irrelevans
Skrivet av Du, 2019-08-15 22:05:51
Fattar inte folk att städer som Karlstad och Jönköping saknar relevans? Flytta till Stockholm eller Köpenhamn eller London om du vill ha bra flygförbindelser.

Bara för att staten betalar för en flygplats så betyder inte det att företag kommer etablera sig.

Vakna och inse att sossesverige håller på att gå sönder. Och lika bra är väl det....
Anmäl inlägget
Pax siffror
Skrivet av thomas, 2019-08-15 19:59:16
Till 85% Inkonsekvensen är total
Jag tror alla flygbolag flygplatser ljuger om beläggning, även så här för att verka attraktiva till flygbolag att förmås starta trafik, men de ser inte sin egen inkonsekvens.
Det är flygplatsernas DTS som gäller där står allt och exakt (daily traffic survey)
Anmäl inlägget
Vår
Skrivet av Kent, 2019-08-15 19:32:26
löjliga regering gör allt för att försvåra för flygbolagen, och vill inte ha någon utveckling av flygtrafiken , tyvärr..
Anmäl inlägget
Pax siffror
Skrivet av thomas, 2019-08-15 19:28:52
Till 85% Inkonsekvensen är total
Jag tror alla flygbolag flygplatser ljuger om beläggning, även så här för att verka attraktiva till flygbolag att förmås starta trafik, men de ser inte sin egen inkonsekvens.
Det är flygplatsernas DTS som gäller där står allt och exakt (daily traffic survey)
Anmäl inlägget
Fjärrstyr
Skrivet av sv Petra Pilot, 2019-08-15 15:00:19
Du har tydligen missat att SDATS fjärrstyrningsanbud var skyhögt över andra anbud och därför kom de sist. En flygplats som satsar på fjärrstyrning kan börja planera för sin nedläggning samtidigt. Några kommuner har gjort sitt ödesdigra val sedan några år. Swedavias affärsmässiga kompetens behöver väl inte ens kommenteras.
Anmäl inlägget
kabinfaktor
Skrivet av Kalle, 2019-08-15 14:50:08
Det är väl därför det är 85% kabinfaktor, för att den är subventionerad!
Anmäl inlägget
85%?
Skrivet av Ekonom, 2019-08-15 12:11:29
Jag undrar hur det kommer sig att man måste subventionera en linje som har en kabinfaktor på 85 %?

Anmäl inlägget
Fjärrstyr
Skrivet av Petra Pilot, 2019-08-15 11:42:12
Få ner kostnaderna med fjärrstyrning.
Då landar jag gärna här.
Anmäl inlägget
Staten
Skrivet av PF, 2019-08-15 11:32:46
Det står väl Karlstad flygplats helt fritt att ta vilket bolag som helst, ge dem skäliga uppstartsrabatter men att de lägger 24 miljoner av skattepengar om året på detta är ju rent löjligt.
Det finns mycket bättre saker att lägga de på.
Anmäl inlägget
Flyg som gäller till Frankfurt
Skrivet av Flygkonsult, 2019-08-15 10:48:05
Till rubriken ”Ta tåget”:
Med 85% kabinfaktor ville ju uppenbarligen folk flyga.
Problemet är som det står skrivet här ovan politiska beslut samt ovilja hos staten. Inget annat!
Det står tydligt och klart i texten ovan.
Flyget som avses fick till Frankfurt vilket knappast är aktuellt med tåg.
Anmäl inlägget
Ta tåget
Skrivet av Linkan, 2019-08-15 10:03:43
Karlstads nuvarande flygplats har aldrig varit någon flottilj. Det är en relativt nybyggd flygplats, invigdes 1997.
Karlstad kommun köpte flygplatsen av Swedavia 2010.
Vill man inte flyga kan man ta tåget.
Anmäl inlägget
Flygplaster ute i landet
Skrivet av Mr €, 2019-08-15 09:33:56
De flesta av dessa flygplatser var byggda som flottiljer till Flygvapnet och det kan vara logiskt att Flygvapnet tar över dem igen och säljer ut 10-15 slot'ar på f.m. och e.m. samt en hangar att parkera de civila planen i. Vill staten leka Remote Tower för dessa flygningar få de göra det, men det militära behovet får prio 1. I värsta fall får de installera el/ång katapulter till JAS'arna så de kan starta på 1/2 gas med ombyggda "Sea Gripen"för att minska buller o avgaser
Anmäl inlägget
Staten...
Skrivet av Yngve, 2019-08-15 08:45:25
“Staten” vill varken ha flygplatser eller flygtrafik så där har de inte mycket att hoppas på
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev