Skriv ut  

All Nippon Airways på väg till Sverige?

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 september 2019
Japanska myndigheten har delat ut en slot från Tokyo till Skandinavien. Det är nu upp till flygbolaget att hitta en motsvarande slot i Skandinavien.

Rubriken är densamma som toppade en artikel här på Flygtorget i början av februari i år. Mycket tyder nu på att just All Nippon Airways tagit ett steg närmare en linje till Skandinavien och kanske Sverige. Japanska MILT, alltså Ministry of land and infrastructure, transport and tourism, delade i dagarna ut två slotar på Haneda-flygplatsen i Tokyo, öronmärkta för trafik på Norden. Den ena gick till Japan Air Lines och gäller flygningar till Finland, underförstått Helsingfors medan den andra gäller för en linje till Skandinavien. Nästa steg i processen blir att bestämma vilket skandinaviskt land som en ny interkontlinje ska gå till och där är Stockholm en tydlig marknad, av allt att döma med egen bärkraft.

Japan är idag den största svenska exportmarknaden och vilket ger dels bra beläggning långt fram i flygplanet, dels möjligheter till hög utnyttjandegrad för fraktkapaciteten. Men de cirka 50 000 personer som årligen reser mellan Sverige och Tokyo består också till stor del av inkommande japanska turister.

-   Tokyo är den största obetjänade destinationen från Stockholm, konstaterar Elizabeth Axtelius Aviation Business på Swedavia.

SAS flög under åren 1992 – 1997 mellan de två huvudstäderna men sedan dess har trafiken till Japan utgått från Köpenhamn. Det har resulterat i att en stor del av den svenska marknaden väljer Helsingfors för flygningarna österut. Finnair räknar med att cirka 30 procent av resenärerna till Japan är svenskar. Från Helsingfors-Vandaa finns tre dagliga avgångar att välja på, två med Finnair och en med Japan Airlines.

Vilken flygplats som är mest attraktiv för trafikplanerarna på ANA är ännu oklart. Köpenhamn är det traditionella valet, Arlanda ett val som kan stödja sig på en marknad med stor potential att växa och det finns ingen anledning att räkna bort Oslo som de senaste åren lockat till sig ett antal asiatiska linjer. Det planeras även en del rockader på de två flygplatserna i Tokyo som skapar spekulationer om att SAS ska byta från Narita till Haneda som idag är den största flygplatsen i den japanska huvudstaden. Den slot som ANA fått sig tilldelad gäller dock Haneda.

Beslutet från MILT innebär också att det i nuläget går att avskriva de spekulationer som funnits kring ZipAir, det nya japanska lågprisbolaget som ägs av Japan Air Lines och som sagts vara en kandidat för trafik till Skandinavien när flygningarna startar nästa år. Det mesta pekar nu alltså på att det blir ANA som tar upp trafiken mellan Japan och något av de tre skandinaviska länderna.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Tyvärr
Skrivet av Norge, 2019-09-03 23:04:50
Tyvärr för Stockholms del är nu både Kastrup och Gardemoen mer troligt som det ser ut just nu. Norge är populärt turistmål för Japaner och Laxexport som blomstrar. I Sverige ska vi ändå bara åka nattåg överallt i framtiden, det är över...
Anmäl inlägget
Sverige?
Skrivet av Oja, 2019-09-03 22:51:52
Vad ska de göra här?...när såväl Helsingfors, Oslo som Köpenhamn är mödan mer värd.
Om man mot förmodan väljer Arlanda, bli även detta en "dagslända" med inbyggd snabbavveckling.
Anmäl inlägget
ARN 2500 m
Skrivet av Brotan, 2019-09-03 22:29:54
Så mycket teorier om Arlandas korta 2500 m banor.
Hur många heavy maskiner måste använda den låånga 3300 m varje dag ? 10 starter och landningar ? eller tom 20 stater och landningar ?
Anmäl inlägget
2 slots per dag
Skrivet av Vitdom, 2019-09-03 20:51:48
Enligt min information har 2 slots/dag tilldelats Danmark, Norge och Sverige tillsammans. En till All Nippon Airways och en annan slot till ett skandinaviskt bolag.
Om det blir SAS är det troligt att de flyger med A330 neo eller A340.
Anmäl inlägget
Knappast
Skrivet av Greger, 2019-09-03 17:18:10
Flygskatt,flygskam, kollapsad valuta, miljöpartiet i regeringen.Sverige är en nation styrda av stolpskott
Anmäl inlägget
ARN är ute ur matchen
Skrivet av Donsö, 2019-09-03 15:48:08
En B777 till Tokyo från 2500 m. Varför skulle JAS INTE räkna på det.
Anmäl inlägget
ARN haha
Skrivet av Finbull Jagge, 2019-09-03 11:02:28
Lär ju knappast bli Stockholm. Vi har en regelbunden tradition numera att bli av med långlinjer till CPH. HKG och nu LAX. Bara att inse att Sigtuna Flygstation ska mata till andra. Riktigt sopigt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev