Skriv ut   Tipsa en vän  

Ökat samarbete mellan SAS och Regional Jet

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 september 2019
Fem nya maskiner till de tio som redan flyger för SAS. Det gör Regional Jet till en av två stora underleverantörer till SAS.

Det var så sent som för ganska exakt två år sedan som estniska Regional Jet tog steget in som underleverantör till SAS. Det skedde genom att ta över de fyra ATR72-600 som Jet Time flög för SAS räkning. Sedan dess har samarbetet fortsatt att utvecklas.  Under andra halvåret 2019 kommer ATR 72-600 flottan utökas till åtta när Regional Jet succesivt övertar flygningarna efter det att Flybe fasas ut på grund av Brexit.   Regional opererar redan två CRJ 900 för SAS och detta utökas med ytterligare fem CRJ900 med 90 stolar ombord i SAS färger från sommarprogrammet 2020. Från sommaren 2020 är det Cityjet med 18 maskiner och Regional Jet med 15 maskiner som står för den långsiktiga  produktionen av CRJ900 och ATR72-600 trafiken. 

- Eftersom flygbranschen är oförutsägbar och i ständig förändring önskar vi i framtiden ha två huvudproducenter för att säkra en bra leverans till våra kunder. Det handlar inte om något missnöje med någon leverantör, vi är mycket nöjda med alla våra leverantörer, de förändringar vi nu gör sker vid normala kontraktsavslut och vi kommer fortsatt hålla kontakt med  de bolag vi gör förändringar med. Vad vi nu gör är en renodling av verksamheten, säger Mikael Wångdahl, Vice President för External Production på SAS till Flygtorget.

Den externa produktionen har fått allt större betydelse inom SAS de senaste åren, bland annat för att utöver att kunna operera mindre marknader även ger möjlighet att effektivt kunna hantera de säsongsvariationer som blivit allt större de senaste åren, menar Mikael Wångdahl.

- De olika säsongerna kräver olika typer av flygplan. Vi skulle inte själva kunna hålla oss med en flotta som sträcker sig från ATR och CRJ till större Airbus. Tvärtom strävar vi efter en enhetsflotta med enbart Airbus för kort- och medeldistans. Trafiken över året ser helt annorlunda ut idag än för tio år sedan och det anpassar vi oss till genom vår operativa modell.

Den regionala plattformen där, transporterar cirka fem miljoner passagerare årligen. I sin tur frigör det kapacitet i stora SAS som de senaste åren satsat hårt på en ökad säsongsnärvaro under sommaren med dels egna destinationer, dels stora charterkontrakt för bland andra Apollo. 





Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Reflektion
Skrivet av Gordon G, 2019-09-09 11:30:27
Ja, det är det som kallas för marknadsanpassning.
Men antar att många som kommenterar här, vill tillbaka till Monopolstyrda verksamheter, där Staten styr och ställer.
Typ, kommunism. ;-)
Anmäl inlägget
Leif "det är som om"
Skrivet av Tailspin, 2019-09-05 15:34:22
SAS håller på att bli en resebyrå istället för ett flygbolag
Anmäl inlägget
Social dumpning.
Skrivet av CC, 2019-09-05 14:01:50
Cityjet tvingas motvilligt överge baserna i Tallinn och Vilnius. Facken har arbetat hårt emot att Cityjet anställt många lågavlönade crew och slingat de för att arbeta i Skandinavien.
En CabinCrew har mellan €350-550 i grundlön i Vilnius men arbetar fullt EASA FTL, dvs 60h per vecka i Skandinavien.
Anmäl inlägget
RJ
Skrivet av JanneP, 2019-09-05 13:39:36
Regional Jet tar över Flybes ATR operation på Arlanda och Cityjets baser i Tallinn och Vilnius. Billigt goes billigare.
Cityjets produktion minskar medan Air Nostrum och Flybe slutar producera åt SAS. Summa summarum är samma antal flyg.
Anmäl inlägget
Nostalgi
Skrivet av Ali, 2019-09-05 13:04:59
Var inte SAS Commuter bättre som underleverantör?
Anmäl inlägget
Det är som om...
Skrivet av Leif, 2019-09-05 12:34:06
...man skulle gå in på COOP så är det LIDL:s
personal som är i butiken. Falsk marknadsföring.
SAS blir till slut vara ett varumärke men flygs av
andra aktörer. Sen kan "Gullan" koka hur mycket kaffe hon vill. Kanske ett kaffesurrogat.
Anmäl inlägget
Re
Skrivet av Calle, 2019-09-05 12:18:36
Att ett bolag redovisar förlust säger ingenting, SAIL har helt nya flygplan och avskrivningarna är sannolikt väldigt stora.
Anmäl inlägget
SAS irland
Skrivet av Tailspin, 2019-09-05 11:30:31
Räknas SAS Irland som en underleverantör?
Men eftersom SAIL redovisar förlust så kanske det.är möjligt att man avbryter den verksamheten?
Anmäl inlägget
re: Härligt
Skrivet av PM, 2019-09-05 11:23:17
Gullan Purser&ServiceExpert
Gullegullegullan o hej o hå.
Lär dig en sak, ingenting är gratis, inte ens kaffe, det betalas via din biljett oavsett om du vill ha eller inte vill ha kaffe.
Go fikastund
Anmäl inlägget
Tar dom bort SAIL?
Skrivet av ABC, 2019-09-05 10:23:14
Det sägs att de ska ha ”två” underleverantörer, innebär det en nedläggning av SAS Ireland?
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2019-09-05 09:54:31
Så bra med pålitliga partners så vi kan ha rätt kapacitet på rätt ställe.
Detta ligger helt rätt i tiden, och tjejerna går i SAS serviceskola så det blir samma magiska koncept på hela linjenätet.
Man kan alltid känna sig som hemma hos SAS.
och naturligtvis blir det gratis kaffe och the även där.
Välkommen ombord
Anmäl inlägget
Svar till "Race to the bottom"
Skrivet av John, 2019-09-05 09:30:48
Jag vet flera piloter som jobbar för Regional Jet som har bas i Sverige och Danmark och kollektivavtal enligt svensk och dansk standard.
Så varför kommer du med falsk fakta för? @"IP"
Anmäl inlägget
Race to the bottom
Skrivet av Ip, 2019-09-05 08:47:38
Har börjat!! Snart är alla svenska piloter stationerade utomlands
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev