Air Baltic var första flygbolag att ta emot Bombardiers C-serie, sedermera Airbus A220 och det har blivit en tydlig framgångsfaktor. Flygbolaget expanderar nu med sikte på att bli ett av de större regionala flygbolagen i Europa och vägen dit går via att skapa en enhetsflotta av A220-maskiner.
Det innebär i sin tur att de sista Boeing 737-300 och 737-500, två respektive sex maskiner nu försvinner ut ur flottan. Av allt att döma följs de av det dussinet Q400 som flyger de kortare regionala sträckorna, bland annat till Sverige. Samtidigt byggs successivt antalet A220 upp, nitton idag och med sikte att vara 50 maskiner senast 2022. Tillväxten lär av allt att döma driva upp passagerarsiffrorna väsentligt, förra året flög 4,1 miljoner passagerare med flygbolaget och de ska enligt planerna öka med 800 000 per år de kommande sex åren.
Det finns 7 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
BRA Bromma
Skrivet av A220, 2019-09-09 12:20:44
Snart kommer Air Baltic att tillkännage ny västra Europa bas med AOC, kanske Bromma?
|
|
ATR
Skrivet av Nej, 2019-09-08 16:01:56
Blir ATR fast med Nordica...
|
|
ATR blir Dash
Skrivet av Rita, 2019-09-08 09:59:38
Snart flyger nog Air baltic allt för bra och braathens blir en resebyrå likt Sverigeflyg en gång var. Blir billigast så
|
|
Nästa rätt
Skrivet av BT F/O, 2019-09-08 08:49:11
Först i världen med 220-300, Swiss var först först med sin -100.
|
|
Underleverantör
Skrivet av Ehrmantrout, 2019-09-08 07:46:08
Air Baltic vore något för SAS att samarbeta närmare med !
|
|
BRA Next???
Skrivet av blubb, 2019-09-07 21:31:54
Antagligen dom som kommer ta över BRA ´s jet funktion.
|
|
En blivande långlinjeoperarör?
Skrivet av Greger, 2019-09-07 15:47:58
Arlanda skulle behöva en...
|
|