Skriv ut  

Klart: China Eastern flyger året runt på Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 september 2019
Lite plåster på såren för Arlanda: Det är nu klart att China Eastern gör om linjen till Shanghai från säsongstrafik till helårslinje.

Det var ett dystert besked för Arlanda i förra veckan när SAS meddelade att SK939/940 Arlanda – Los Angeles från den 20 januari nästa år flyttas till Köpenhamn. Därmed är SAS nere på de två klassiska långlinjerna från Stockholm, till New York och Chicago.
I det läget är meddelandet från China Eastern ett plåster på såren. Det har tidigare varit i princip klart att trafiken mellan Shanghai Pu Dong Airport och Arlanda ska övergå till att vara en åretrunt-linje, vilket Flygtorget också kunnat rapportera om tidigare.

Det fanns inledningsvis en viss osäkerhet trots att marknaden för trafik mellan Sverige och Kina är stor, drygt 200 000 årspassagerare av vilka en tredjedel ska till just Shanghai. 

– Vi börjat med fyra avgångar i veckan men räknar med att växa till en daglig förbindelse, sa Tian Liuwen, vice vd för China Eastern Airlines i sitt välkomstanförande vid invigningen.

Flygbolaget tog dock det säkra för det osäkra och vinterstängde linjen i oktober 2018 efter starten i juni samma år. Men i mars i år återstartades linjen som utlovat och samtidigt pekade det mesta på att det inte längre skulle bli någon vinterstängning. Det har visat sig stämma i och med att den nu går att boka stolar även efter den 27 oktober i år när China Eastern byter säsong. Liksom tidigare blir det fyra avgångar i veckan för MU289/290, tisdag, torsdag, lördag och söndag. Trafiken flygs med en Airbus A330-200.

– Därför är det mycket glädjande att China Eastern bestämt sig för att inte bara komma tillbaka utan dessutom satsa på att vara här året runt. Vi har ju sett att utvecklingen varit bra, både vad gäller passagerare och frakt. Ambitionen har också från början varit att det ska vara en året runt-linje, konstaterade Elizabeth Axtelius, chef för Aviation Business på Swedavia tidigare i år.

Det är inte enbart China Eastern som kunnat tillgodoräkna sig en stabil passagerarmarknad på Arlanda. Air China, som flugit på Stockholm i trettio år, la nyligen till ytterligare en avgång och flyger nu dagligen till Beijing. De båda flygbolagen kan också visa en passagerarökning på 7 procent under första halvåret i år och en kabinfaktor på cirka 70 procent. China Eastern har också rapporterat att Stockholm är flygbolagets bästa fraktdestination.




Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda-Seoul
Skrivet av Anonym , 2019-09-11 11:50:11
Hoppas det blir flygtrafik Arlanda-Seoul inom en snar framtid.
Anmäl inlägget
Arlanda snart nav för trafik till u-länder
Skrivet av Jay, 2019-09-09 23:11:30
Dock inte riktigt samma klang i en linje till Shanghai som i en till Los Angeles... Men det är klart, är det kvantitet över kvalitet så är det ju såklart ett uppsving då...
Anmäl inlägget
Ett plus minus två
Skrivet av Rolf, 2019-09-09 22:20:00
...blir om ett tag mindre än noll oavsett hur många kineser och indier det finns. Förvånande att någon intercont finns överhuvudtaget.
Anmäl inlägget
Asientrafiken
Skrivet av thomas, 2019-09-09 15:28:41
Kina och Indien blir stora marknader för flyget,
deras befolkningar med + 2.500.000.000 människor och snabbt växande medelklass.
Anmäl inlägget
Mer människor
Skrivet av Folke, 2019-09-09 12:16:05
Om det är pengar i turism så kanske man ska låta de nationella flygbolagen ta hit sina medborgare och ju mer de tjänar ju mer marknadsför de Sverige. det finns ju en del kineser har jag hört.
Anmäl inlägget
Man kan ju undra.
Skrivet av Jörgen, 2019-09-09 12:12:09
Det kanske är så att Sverige skattetryck är för högt och kväver allt företagande. Då blir det bara utländska aktörer kvar tillsist.
Anmäl inlägget
Kina
Skrivet av Finbull Jagge, 2019-09-09 09:04:45
Det behövs. Bra nyheter. Som alltid för Arlanda så är långlinjenätet baserat på utomeuropeiska flygbolag. SAS och Norwegian är för nyckfulla. Dags för Air Canada att kolla på Arlanda. Kanske ANA på Tokyo.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev