Skriv ut   Tipsa en vän  

Förlängd bana öppnar för långlinjetrafik

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 september 2019
Det är 420 meter. Men viktiga 420 meter för Skellefteå Airport. Idag invigs den förlängda och uppgraderade banan, en investering som redan gett resultat i form av långlinje till Thailand.

Skellefteå
Skellefteå Airport
 
De senaste åren har varit upp och ner för Skellefteå Airport. En rekordartad tillväxt under ett par år kröntes 2017 med 430 000 passagerare. I år är prognosen att siffran stannar på cirka 270 000 passagerare. Det är ett rejält tapp som kan spåras till bland annat att Norwegian lagt ner linjen till Arlanda tillsammans med att SAS direkttrafik från Malaga ställdes in och den allmänna nedgång som drabbat hela det svenska inrikesflyget. Skellefteå har idag i huvudsak inrikestrafik till Arlanda tillsammans med ett växande antal charterflygningar till ett femtontal destinationer.
 
- Men det viktiga är att vi bevisat att det finns en marknad i vårt upptagningsområde som rör sig upp mot halvmiljonen passagerare. De 270 000 vi har nu är golvet, den siffran sjunker vi inte under och består av i första hand affärs- och jobbresenärer. Nu börjar vi bygga uppåt igen.

Det säger flygplatschefen Robert Lindberg som idag gör ett avstamp i det återuppbyggandet i och med invigningen av den nya förlängda banan, från 2 100 meter till 2 520 meter. Samtidigt har hela banan fått nya beläggning, nya inflygnings- och banljus och flygplatsen är uppgraderad med ny ILS. Sammantaget gör det att Skellefteå nu är en 4E-flygplats. Investeringen ligger på 70 miljoner och till del har den redan gett effekt
 
- I vinter får vi hit TUI som flyger direkt till Thailand med en B787. Det hade vi aldrig klarat med den tidigare kortare banan. Samtidigt förbättrar det förutsättningarna för allt flyg. Hittills har SAS inte kunnat använda sina CRJ900 fullt ut här här när det är vinter eller våta banor.

Ingen har heller ifrågasatt investeringen, den pågående flygdebatten till trots. Skellefteåregionen växer just kraftigt, bland annat tack vara etableringen av den stora batterifabriken Northvolt som staden tog hem i kamp med ett trettiotal städer runt om i världen. Likt de flesta städer i norra Sverige är också flyget det egentligen enda alternativet för resandet söderut, särskilt som det tar lång tid att åka tåg till Stockholm. I sin tur ställer det krav på att också Arlanda fungerar menar Robert Lindberg.

- Arlanda är landets viktigaste flygplats, utrikes naturligtvis men också för oss på inrikesnätet. I det läget är det oroande med det faktum att inte de politiska inriktningarna för framtiden blir offentliga. Vi väntar med spänning på de två viktiga utredningarna om dels Arlanda, dels de svenska regionala flygplatserna som regeringen verkar ha lagt i en låda.
Uppgraderingen av banan i Skellefteå ligger i den masterplan som antogs 2016 och som sträcker sig fram till 2035. Den innehåller bland annat nya vändzoner, breddning av den korta taxibanan och på sikt också utbyggnad av terminalen. Men några bryggor blir det inte, även fortsättningsvis kommer passagerarna att vandra över plattan till flygplanen.
 
- Det är inget våra kunder efterfrågar och innebär också ökade kostnader. Men å andra sidan vem vet hur utvecklingen ser ut när vi kommer in på 2030-talet.
- Flygplatsen är en viktig del av infrastrukturen i Västerbotten och en jetmotor för utvecklingen här. Flyget är helt avgörande för tillväxten och utvecklingen här.





Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Utbyggnaden viktig för framtiden
Skrivet av Linkan, 2019-09-15 10:29:00
Utbyggnad av flygplatsen är ett intelligent drag av Skellefteå.
Skellefteå är en industristad som hela tiden utvecklas. Senaste tillskottet batterifabriken. För att inte komma på efterkälken behövs god flyg förbindelser. Dessutom kommer Botniabanan att behövas.
Man måste se längre än bara till nästa månad.
Mycket intelligent drag av Skellefteå att satsa på kommunikation.
Anmäl inlägget
Kanoninvestering
Skrivet av Ischtaan, 2019-09-15 09:54:56
Utbyggnaden kommer hela flyget tillgodo och handlar inte om flyg till Thailand. Till och med ”lilla” CRJ,n, och självklart så också A320 och B737 har haft problem med den tidigare banlängden. ESNS öppnar upp för direktflyg till Europa på ett helt nytt sätt. En kanoninvestering som sagt.
Anmäl inlägget
Tokig investering
Skrivet av Bertil, 2019-09-14 14:13:02
Verkar vansinnigt att bygga ut banan för att klara ett par flyg till Thailand om året. Luleå finns ju inom nära avstånd, det borde ju räcka. Detta är typiskt när kommunerna skall hålla på och konkurrera med varandra.
Anmäl inlägget
En mycket trevlig flygplats
Skrivet av Ivar, 2019-09-13 19:58:32
Landade i dag på den utbyggda flygplatsen. Robert Lindberg och övriga på flygplatsen gör ett mycket bra jobb.
Lycka till ESNS!
Anmäl inlägget
KUL
Skrivet av Ischtaan, 2019-09-13 19:42:13
att se en svensk flygplats som bygger för framtiden. Grattis, en bana som slår två banor på Arlanda med 20 meter! Borde funka för Dreamlinern.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev