Skriv ut   Tipsa en vän   Kommentera artikeln

När regionala flygplatser hade en linje till Köpenhamn

Flygnyheter, Redaktionen, den 13 september 2019
Flyglinjer kommer och går. Det visar en återblick på 1995 och det faktum att åtta regionala flygplatser i Sverige då hade direkttrafik till Kastrup.

Varje år anordnas World Routes och liknande konferenser när flygplatser och flygbolag möts för att diskutera förutsättningar för nya linjer. Det brukar också vara ett tillfälle att se bakåt, göra en tillbakablick på när olika linjer tidigare kommit och gått, bland annat för att ha som faktaunderlag för att eventuellt återuppväcka trafiken mellan två destinationer.

Inför den kommande World Routes i Adelaide den 21 – 24 september har Airlineroute gjort en djupdykning i arkiven och plockad fram trafikprogrammet för Kastrup i november 1995. Det är intressant läsning, bland annat ur svensk synpunkt. De regionala flygplatser som idag kämpar för att få till en linje till någon av de stora hubbarna kan avundsjukt blicka 24 år tillbaka i tiden och konstatera att då var det inga problem med att få till matarlinjer till Kastrup. SAS flög generöst nog till inte mindre än sju regionala flygplatser söder om Stockholm i november 1995:

Köpenhamn – Borlänge
Två dagliga med en Fokker 50

Köpenhamn – Jönköping
Fyra dagliga med en Fokker 50

Köpenhamn – Kalmar – Växjö
Två daglig med en Fokker 50

Köpenhamn – Norrköping
Fyra dagliga med omväxlande Fokker 28/Fokker 50/MD87

Köpenhamn – Örebro
Tre dagliga med en Fokker 50

Köpenhamn – Västerås
Fyra dagliga med en Fokker 50

Dessutom hade Ronneby trafik från Köpenhamn sju (!) gånger dagligen med en Fokker 50 eller B737-500 från Maersk, medan Sun Air flög tre gånger per dag till Bromma med en Jetstream41.

På långlinjesidan fanns det också en del av SAS idag svunna linjer år 1995:
Köpenhamn – Bangkok – Singapore
Sex avgångar i veckan med en B767-300ER

Köpenhamn – Delhi
Tre avgångar i veckan med en B767-300ER

Köpenhamn – Osaka
Tre avgångar i veckan med en B767-300ER

Köpenhamn – Hong Kong
Fyra avgångar i veckan med en B767-300ER
(Den har dock gjort comeback)





Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er, skriv en egen kommentar.

Skyways
Skrivet av Emma, 2019-09-15 17:26:46
Jag jobbade som flygvärdinna på JZ mellan -93 och -03 och minns ibland när man fick resa iväg och täcka CPH-flygningar från t.ex. Linköping, Norrköping och Örebro. Det var roliga tider.
Anmäl inlägget
Varför så ofta?
Skrivet av Kristofer, 2019-09-15 11:59:59
Någon som vet varför man flög sju gånger om dagen till Ronneby?
Anmäl inlägget
JZ från LPI
Skrivet av AME, 2019-09-13 17:23:37
Skyways flög LPI-CPH 1995 och senare med S340 (helst då en B så länge de fanns i flottan) och sen med F50. Oklart om allt var bättre förr, men himla kul var det att jobba i LPI!
Anmäl inlägget
JZ från LPI
Skrivet av AME, 2019-09-13 17:23:34
Skyways flög LPI-CPH 1995 och senare med S340 (helst då en B så länge de fanns i flottan) och sen med F50. Oklart om allt var bättre förr, men himla kul var det att jobba i LPI!
Anmäl inlägget
Loppi Valsit
Skrivet av Dans-Olle, 2019-09-13 14:36:41
Det var då det. Bra att CPH inte får mer feeders.
Utcekla tågen till Arlanda från Mälardalen samt Dalarna så kan vi bygga mer inom arlandas uppsamlingsområde.
Anmäl inlägget
AMS
Skrivet av Finbull Jagge, 2019-09-13 12:56:47
KLM har nu ett bra nätverk, som dock kan utvecklas. Med flyg till ARN, GOT, LPI samt VXO. CPH´s roll som hub är passé och hör till historien.
Anmäl inlägget
DC-9 i Norrköping
Skrivet av Andreas, 2019-09-13 11:28:27
Minns på 70- och 80-talen. Då gick det 4-6 dagliga avgångar med DC-9 till och från NRK-CPH. Man undrar hur det var med kabinfaktorn då.
Anmäl inlägget
Älsklingen
Skrivet av Nostalgikern, 2019-09-13 10:11:48
Åh Fokker 50 i mitt hjärta för all evig framtid!
Anmäl inlägget

Namn/Alias (max 30 tecken)

Rubrik (max 50 tecken) 

Text (max 500 tecken)

Jag godkänner reglerna för kommentarer och insändare  

Bevakning



   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev