Skriv ut   Tipsa en vän  

Efter fjärrstyrda torn kommer fjärrstyrda fordon

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 september 2019
Den fjärrstyrda flygledningen kan nu komma att följas av fjärrstyrt markarbete. LFV driver nu ett forskningsprojekt med syfte att bland annat ta fram fjärrstyrda fordon på flygplatsen i Örnsköldsvik.

Flygplatsfordon
Flygplatsfordon
 
Örnsköldsvik var den första flygplatsen i Sverige och en av de första i världen med fjärrstyrd flygledning. Sedan april 2015 är det tomt i tornet på flygplatsen och trafiken styrs istället från Sundsvall. I och med det blev Örnsköldsvik också en forskningsarena för utvecklingen av ytterligare automatisering och fjärrstyrning av olika tjänster. I det tomma tornet har sedan dess en rad projekt utarbetats och i fredags presenterade LFV och en rad samarbetspartners en del av den nya tekniken för press och allmänhet.

– Med den forskningsverksamhet som LFV bedriver där tillsammans med partners inom luftfartens digitalisering och automatisering kan vi öka flygets tillgänglighet och effektivitet. Nya samarbeten skapar nya möjligheter och stärker Sveriges position inom digitalisering och innovation. LFV skapar smarta lösningar för morgondagens flyg, säger Björn Wahlström på LFV.

I dagarna demonstrerades en del av det utvecklingsarbete som sker på flygplatsen, bland annat självkörande fordon för övervakning, snöröjning, gräsklipping och friktionsmätning. I princip ska alltså delar av det som idag utförs på plats, kunna styras från annat håll med digitaliserade, Autonoma fordon utan förare.

Vid sidan av de autonoma fordonen forskas även på andra områden inom flygplatsteknik. Det traditionella, mekaniska sättet att mäta friktionen på banan – ett bromsande hjul som mäter bromskraften – är nu på väg att utvecklas mot en optisk metod. Det är Luleå Tekniska universitet och Mittuniversitetet i Härnösand som tagit fram en ny metod där en laser med tre dioder lyser ner mot marken och det returnerande ljuset ger de värden som avgör friktionen. Fortfarande är det en bil som kör på banan med lasern ombord, men i förlängningen av dagens utvecklingsarbete kan även den bli fjärrstyrd.

– Fordonsautomation kan på ett säkert sätt kan bidra till minskade kostnader och potentiell fjärrstyrning av mindre och medelstora flygplatser. Det leder i slutändan till att fler flygplatser kan hållas öppna samt minskar förseningar för passagerarna, skriver LFV i en kommentar.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

"fjärrstyrd"
Skrivet av MTS, 2019-09-18 11:32:10
.....är inte SWEDAVIAS Flygplats management sen länge fjärrstyrd, utan LFV inflyttande
Anmäl inlägget
Fel saker
Skrivet av Bertil, 2019-09-16 22:26:47
Är det inte Swedavis som driver flygplatserna? Varför skall då LFV ägna sej åt att utveckla fjärrstyrda fordon. Skall inte LFV syssla med flygledning.
Anmäl inlägget
Varför kasta bort statens pengar?
Skrivet av PK, 2019-09-16 15:35:00
LFV ska alltså uppfinna hjulet på egen hand. Det har redan investerats stora summor runtom om i världen på självkörande fordon och utvecklingen har kommit långt. Ändå anser LFV att det nog är bäst om de får göra det själva med statens pengar. Till vilken nytta? Tror man verkligen sig kunna konkurrera med giganterna? Fiaskot med den dyra fjärrstyrda flygledningen (som inte kan vinna en endaste upphandling som inte är riktad) ligger för färskt i minnet för att detta ska imponera på mig.
Anmäl inlägget
Teknik
Skrivet av Robot, 2019-09-16 09:35:42
Frågan som alltid kommer upp är arbetstillfällen, försvinner de från orten eller blir det bara ett annat typ av jobb? Jag antar att fordonen bör fjärrstyras lokalt alternativt att det finns folk på plats som kan ta hand om fordonen när de inte vill fungera?
Det räcker med att den lilla gräsklipparen tar sig ut på banan för att skapa kaos.

Kan man inte satsa på eldrivna och mer tekniskt avancerade maskiner innan man prompt ska göra sig av med människan?
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Petra Pilot, 2019-09-16 09:33:49
Toppen med ny teknik, flygledarna trodde ju inte det gick att fjärrstyra, men det har gåttt superbra.
Dags för nästa steg nu!!
Anmäl inlägget
Kostnader
Skrivet av C, 2019-09-16 09:10:55
Får hoppas det inte blir lika dyrt som fjärrstyrd flygledning. Teknik som ingen vill köpa. Men tyvärr blir det ofta så när myndigheter "utvecklar" efter eget omdöme och inte en efterfrågan som möts på marknaden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev