Skriv ut  

Brist på flygledare – LFV rekryterar

Flygnyheter, Redaktionen, den 14 oktober 2019
Just nu pågår ansökningen till en ny flygledarutbildning. Den behövs, de kommande tio åren ökar behovet av nya flygledare kraftigt.

Flygledare
Flygledare
 
De kommande åren ökar behovet av flygledare i Sverige. Det beror dels på kommande pensionsavgångar som lämnar luckor i yrkeskåren, dels på det faktum att flygtrafiken enligt prognoserna fortsätter att öka, vilket kräver fler flygledare.
– Vi räknar med att cirka 15 procent av kåren behöver ersättas de närmaste fem åren, kanske även tio år framåt, säger Åsa Kajrup HR Business Partner på LFV till Flygtorget.
 
LFV har därför dragit igång en rekryteringskampanj för den kommande egna utbildningen med start i februari 2021. Det innebär att utbildningarna som legat nere ett par år nu är återupptagna igen med ett antal nya klasser på Entry Point North på Sturup. Den byggs nu på med den grupp som ska rekryteras under vintern och med ytterligare intag de kommande åren.
 
De med ambition att bli flygledare får räkna med en antagningsprocess i fyra steg som sträcker sig över flera veckor med olika tester, intervjuer och medicinsk och säkerhetsmässig kontroll. Väl antagen till den 2,5 år långa utbildningen som varvas med ett år ute på arbetsplats är tempot högt: ”Under hela utbildningen sker utvärdering av din kompetens och utveckling. Om du inte uppnår kursmålen avbryts din utbildning”, konstateras torrt i informationsmaterialet från LFV. Å andra sidan är alla de som klarat utbildningen garanterade jobb inom LFV.

– Ja utbildningen har ett högt tempo konstaterar Åsa men samtidigt på pekar hon att man på Entry Point North och i verksamheten har en välutvecklad träningsfilosofi som sätter studenten i centrum på ett pedagogiskt sätt. Denna filosofi tillsammans med den gedigna selektionen gör att vi har en av de lägsta avskiljningsprocenten i Europa. Det är många andra länder som sneglar på den ”Skandinaviska modellen”.

– Men det är inget krav att välja LFV som arbetsgivare. En person med en godkänd flygledarlicens har i princip hela världens som arbetsfält även om det kan krävas vidareutbildning för jobb i en del länder.

Utvecklingen av flygtrafikledning på distans minskar inte behovet av nya flygledare. Däremot blir det i framtiden en geografisk koncentration till Stockholmsområdet i takt med att den nya RTS-centralen tas i bruk på Arlanda. I ett första skede ska flygplatserna i Kiruna, Östersund, Umeå och Malmö styras därifrån vilket gör att arbetsplatserna på de flygplatserna försvinner från respektive ort. Centralen har dock plats för sammanlagt 20 fjärrstyrningsenheter och kan alltså ta in ytterligare svenska flygplatser i systemet. Det hindrar inte att intresset för att bli flygledare är stort, till den senaste utbildningens 30 platser sökte 450 personer.
– Vi hoppas på lika många igen och gärna fler kvinnliga sökanden, säger Åsa Kajrup.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inget nytt
Skrivet av Olle S, 2019-10-17 16:44:12
GD efter GD som inte själva har förmågan att se att att de besparingskrav som EU ställer är en påverkanskampanj från flygbolagen som inte leder till bra förutsättningar för providers i Europa. Det är därför vi ser så extrema förseningar som vi gör varje sommar i Europa. Att inte utbilda flygledare är inte en besparingsplan! Nu alldeles för sent, sätter man igång.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Fundersam, 2019-10-15 09:19:07
Varför anställer de inte dem som redan är utbildade om det är som du säger?
Anmäl inlägget
Nyss var de ju för många!!
Skrivet av Flygledarvännen, 2019-10-15 09:14:38
Det är ju bara några år sedan de var för många och eleverna tvingades över till Mastricht och Dubai för att jobben saknades här hemma. Halva klasserna bytte bransch uppgivet och besviket.. Vad händer? Rekrytera dem istället..
Anmäl inlägget
Sv.PetraPilot
Skrivet av PeterPilot, 2019-10-14 09:52:24
Utmärkt förslag! Denna skall då naturligtvis placeras på Malmö-Sturup, intill Entry P N, där hela Sveriges flygtrafikledning då samlas.Alla flygplatser styrs sedan med fjärrflygledning.Detta gör det hela kostnadseffektivt, lättare för studenter och flygledare att hitta bostad till rimligt pris och stor utvecklings- och samarbetspotential mellan skolan och ATC.Sweden Control döps också om till Malmö Control.Mark och lokaler finns redan på Sturup, vad väntar man på?
Anmäl inlägget
LFV kringgår lagar?
Skrivet av Observer, 2019-10-14 08:50:56
LFV som alla andra myndigheter / affärsverk måste följa lagen om offentliga upphandlingar. Läs på LFV hemsida. Sen hur de gör i verkligheten är det ingen som bryr sig om. EPN är inte ett dotterbolag då EPN är samägt med andra bolag. LFV är inte majoritetsägare. Låt någon sida detta vidare.
Anmäl inlägget
Kurstart februari 2021
Skrivet av Jens, 2019-10-14 08:43:41
Lång rekryteringsprocess kan man tycka. Eller är det svårt att hitta lämpliga kandidater. LFV ska även hitta ”digitala” flygledare som ska placeras i en mycket påkostat central på Arlanda. Vem vill / vågar söka sig dit? En flygledare utplacerad i ett lokalt torn är mer kostnadseffektivt än RTS. De vet även LFV - även om de inte vill erkänna
Anmäl inlägget
Vad kostar det
Skrivet av Urban, 2019-10-14 08:38:17
att utbilda en flygledare från dag 1? Allt inräknat (EPN, elevlöner, instruktörer ute på enheterna, mm, mm). Får LFV direktupphandla EPN eller måste LFV som myndighet följa lagarna om offentlig upphandling? Vem ser till att LFV följer lagar?
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av PetraPilot, 2019-10-14 07:46:10
Hoppas de blir placerade centralt, så man kan automatisera mer, på så sätt kan man hålla kostnaderna nere, (utbildning, nettobemanning, strejk och sjukskrivningar)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
Volflight
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop