Skriv ut  

Boeing eller Airbus – vem tar hem Projekt Sunrise?

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 oktober 2019
Det har kallats flygbranschens heliga graal: Att klara London – Sydney nonstop. Men frågan är om människorna ombord orkar med en så lång flygning. I helgen inledde Qantas testerna som också ska visa om det är Boeing 787 eller Airbus A350 som ska flyga Kangaroo route i ett hopp.

Qantas
Qantas Project Sunrise
 
Vem orkar med en flygning på cirka 20 rimmar? Frågan gäller såväl besättningar som passagerare och Qantas har nu inlett en serie tester för att se vad som krävs av flygplan, besättning och passagerare för att klara de hittills längsta flygningarna i världen.

Bakgrunden är vilja att knyta samman de två yttersta utposterna i det brittiska samväldet, England och Australien. Flygningar de två länderna emellan har funnits länge, sedan 1935 och varit en trafik som hoppat fram med en rad mellanlandningar, därav namnet. Allt sedan dess har ambitionen varit att reducera antalet stopp fram till drömmålet London – Sydney nonstop. 

Det har i och för sig redan gjorts, med en Boeing 747-400 men med bara en handfull passagerare och ingen nämnvärd last ombord. Vad allt handlar om är att kunna flyga sträckan på kommersiellt gångbara villkor. Att det ska vara möjligt visar Qantas linje mellan Perth i nordvästra Australien och London. Den trafiken kom igång i mars 2018 , tar cirka 18 timmar beroende på vindarna och har rullat sedan dess. Men fortfarande återstår alltså de cirka tre timmarna tvärs över den Australien, en flygning som kräver 20 timmer + i luften.

Qantas räknar med att set ska gå att genomföra 2022 och har döpts satsningen till Projekt Sunrise. Ett första steg togs i helgen när Qantas flög en testflygning mellan New York och Sydney. Ombord fanns bara 40 passagerare som alla övervakades medicinskt för att se hur de påverkades av en så lång flygning, i det här fallet tog den 19 timmar och 15 minuter. Även de sex piloter som bytte av varandra under flygningen testades för att se hur de klarade påfrestningarna. 

Flygningen var den första av tre tester och följs också av utvärderingen av vilken flygplan som i framtiden ska användas för den rekordlånga flygningen. Qantas är en trogen kund hos Boeing även om långlinjeflottan idag består av både Boeing 787 och Airbus A380 och A330. Testflygningen genomfördes med en Boeing 787-9 men Qantas har utmanat både Airbus och Boeing att presentera ett flygplan med kapacitet att göra flygningarna lönsamma. 

Airbus tog först fram A350-900ULR som lämpligt flygplan men har nu gått över till att den största medlemmen i familjen, A350-1000 är det bästa valet, särskilt som maskinen redan är i drift. Boeing å sin sida satsar på att Boeing 777-familjen är det självklara valet. Inledningsvis var det den mindre 777-8 som var i fokus men har nu gått över till 777-9. Problemet för Boeing är att den nya Trippelsju-familjen blivit försenad och just nu ligger i skugga av problemen med MAX-maskinerna vilket ökar på förseningarna än mer. 

I dagsläget gör det Airbus till favorit att ta hem det mycket prestigefyllda uppdraget, att flyga London – Sydney nonstop har kallats flygbranschens heliga graal. Qantas räknar med att fatta beslut om vilken flygplanstillverkare som vinner matchen i slutet av året.




Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inget prestige
Skrivet av Kangaroo, 2019-10-23 17:32:33
ULR handlar inte om prestige.
Förstår inte varför allt för många har något emot Airbus.
Men en sak är säker: Boeing har tillverkat fantastiska flygplan genom tiderna.
Tyvärr har dem fuskat vid tillverkningen för att kunna lansera sina senaste modeller före Airbus 350 , 321 NEO mm. O kamma hem order.
Det har egna anställda anmält till den amerikanska luftfartsmyndigheterna...
Vilka flygplan som är bäst lämpade för dessa omänskliga flygningar återstår att se.


Anmäl inlägget
Svar till Andrly.
Skrivet av AME, 2019-10-23 15:48:37
Lite väl många gissningar, kanske och nog från dig. Näppeligen att det går att tanka en long range kärra på 15 min, oavsett om den inte behöver tankas full.
Anmäl inlägget
sv till beräkning
Skrivet av Andriy, 2019-10-22 22:44:09
Jag gjorde ingen beräkning utan det var bara en gissning och därför vore det intressant att få en exakt siffra på det. Själva tankningen tar nog 15 min. Om ingen av passagerare ska på och av så resten av tiden är för descend, taxi och climb plus lite course deviation då man kanske inte flyger exakt över den flygplats där det är lämpligast att tanka.
Anmäl inlägget
Beräkning
Skrivet av sv Andriy, 2019-10-22 17:12:42
Har du tagit med tid för descend,taxi och climb, utöver dina 40 min?

Qantas chief executive Alan Joyce says :
"We saved a significant amount of total travel time by not having to stop."
Anmäl inlägget
Hur mycket mer bränsle och kortare restid blir det
Skrivet av Andriy, 2019-10-21 20:39:06
Vore intressant att veta hur mycket mer bränsle en sådan flygning slukar jämfört med samma route men med mellanlandning på mitten av sträcka och hur mycket mer tid skulle det kräva. Skulle tippa på 30% mindre bränsle och en extra 40 min av tid för mellanlandning och tankning.
Anmäl inlägget
Korrekturläs gärna
Skrivet av B, 2019-10-21 09:53:04
I inledningen i artikeln står det;
"som också ska visa om det är Boeing 787 eller Airbus A350 som ska flyga Kangaroo route i ett hopp." 787 används som inledande test av routen.
Man ska utnyttja tre leveransflygningar av 787, för fortsatta tester. Valet står emellan 350 och 777-8.
Att 777 är försenad har inget med MAX att göra.
Anmäl inlägget
Bara prestige
Skrivet av Greger, 2019-10-21 08:25:53
Det här med ULR är ju bara prestige. Hur många flygplan vaden här sorten kan A eller B sälja?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
Volflight
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop