Skriv ut  

Flygplatserna: Ett märkligt utspel om Bromma

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 oktober 2019
Bromma kan stängas i förtid. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth. Det håller inte de regionala flygplatserna runt om i landet med om. "Jag förutsätter att Bromma är kvar till 2038", säger en flygplatschef.

Bromma Tower
Bromma Flygplats
 
Det var ett något oväntat utspel som infrastrukturminister Tomas Eneroth kom med när han igår öppnade för att Bromma flygplats kan läggas ner innan kontraktet med staten går ut 2038. Samtidigt gläntade han på den utredning om Arlandas framtid som, trots att den är klar, lagts på is sedan socialdemokraterna och miljöpartiet blivit oense om hur flyget i Sverige ska utvecklas – eller inte alls utvecklas. Intervjun med Tomas Eneroth sände än en gång en rysning genom de regionala flygplatserna där merparten har sin flygförbindelse till Stockholm med just Bromma. Det visar en rundringning som Flygtorget gjort.

– Mycket märkligt. Fortfarande saknar vi dels utredningarna som gjorts, dels en flygstrategi kring hela det svenska flyget och istället kommer det här. Det måste ju vara bättre att ta det i rätt ordning, utredning, diskussion, utspel, säger Ulf Axelsson, flygplatschef på Smålands Airport i Växjö.

Att frågan om Bromma gång på gång framstår som enbart en angelägenhet för Stockholm återkommer i kommentarerna. Bromma ägs av staten, bland annat för att garantera tillgängligheten till Stockholm.

– Det är ett riksintresse, Arlanda likaså, slår Anna Råhnängen, flygplatschef i Trollhättan fast.

Magnus Edman, vd på Halmstad Airport håller med:

– Diskussionen tappar ofta bort det regionala perspektivet och hur viktig Bromma är för alla de olika delarna av Sverige. Vi väntar fortfarande på en sammanhållen flygstrategi från regeringen och jag räknar med att Bromma är kvar till 2038.

Infrastrukturministern la dock in en förutsättning för att kunna avveckla Bromma innan kontraktet går ut 2038: ”Att lägga ner Bromma förutsätter att vi har bättre kapacitet på Arlanda”, sa han i intervjun med Dagens Industri och menade med det att en fjärde bana då måste vara klar. 
  Enligt de kalkyler som finns över hur lång en sådan process är, från beslut via olika tillståndsprövningar fram till färdig bana, så rör det sig om cirka 20 år. Alltså i princip vid den tidpunkt som Bromma enligt de ursprungliga planerna ska stänga.

– Vem vet hur flygbranschen då ser ut och vad den tekniska utvecklingen kommit fram till när det gäller hållbart flygande. Kanske har vi då ett fossilfritt flyg som kan operera på Bromma, säger Ulf Axelsson.
         
Från de regionala flygplatserna finns även en oro för att om allt flyg samsas på Arlanda och den tillväxt som trots allt finns med i prognoserna, kan det mindre regionala flyget hamna i kläm. Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser:

– Vad som också glöms bort är Brommas unika profil. Det är en utpräglad inrikesflygplats och därifrån går det flera linjer till våra mindre regionala flygplatser än till de större statliga flygplatserna. Kommer det blir lönsamt för dagens mindre Brommalinjer att försöka konkurrera in sig på stora Arlanda med sina mer lukrativa utrikeslinjer?

Anna Råhnängen väljer trots allt att se utspelet från regeringen som en liten öppning i den infekterade flygfrågan.

– Kanske är det en signal från politiken att börja ta i diskussionen om det svenska flyget. Är det så, ser jag det positivt. Det har varit locket på så länge och ingen mår bra av att det råder ett vakuum.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Bromma borde bli som Säve flygplats i Göteborg
Skrivet av Anonym , 2019-10-26 16:45:17
Bromma flygplats borde bli som Säve flygplats i Göteborg & ej ha ha passagerflyg. Utan endast 112 verksamhet (helikopter/flyg) pilotutbildningar ambulans polis kustbevakningen etc
Anmäl inlägget
Har de glömt Gärdet ?
Skrivet av Janne Österwall, 2019-10-24 15:11:00
Tror politikerna glömt bort avtalet med Bromma stad då Stockholm stad "köpte" marken för flygplatsen, enligt det jag läst i en historiebok så äger alltså Bromma hela Ladugårdsgärdet ( där Stockholms flygplats borde ligga ) Hupp !
Anmäl inlägget
Ny bana på Arlanda?
Skrivet av ESSA, 2019-10-24 11:12:01
Vad gäller snacket om en fjärde bana på Arlanda så skulle Kalla Fakta första gången preventivt gräva lite i det där. Det är säkert redan bestämt vilka underleverantörer som ska få uppdraget. Vad blir den duktigt saltade fakturan på, eller har man tappat hela kryddhyllan i asfalten? Och som vanligt, det fanns bara en underleverantör som hade resurserna:)
Anmäl inlägget
ESSB
Skrivet av 763, 2019-10-24 11:01:09
Bromma behövs, det här utspelet är bara för att fjäska för MP. En fjärde bana på Arlanda behövs ej! Förläng bana 3, 01R/19L till minst 3000 meter!
Anmäl inlägget
Swedavia
Skrivet av Ludvig1, 2019-10-24 09:29:14
Troligtvis Swedavia som ligger bakom detta. De vill att allt fokus läggs på deras stora planer för Arlanda. Att det är behövligt med en flygplats i närhet till huvudstaden av andra skäl ligger inte i deras intresse. Finns fler exempel på hur de vill centralisera allt till Arlanda. Swedavias roll i samhället borde granskas. Kortsiktiga vinster från taxfree och parkeringar borde vägas mot en bredare samhällssyn, dvs hur sårbara skall vi vara.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Inte fler, 2019-10-23 16:48:58
Arlanda behöver inte fler banor. Däremot skulle de som finns behöva vara längre! I ett internationellt perspektiv och med den väderlek vi har i Sverige är banorna för korta.
Anmäl inlägget
bana4
Skrivet av JE, 2019-10-23 16:19:18
En 4:e bana på Arlanda måste vara att kasta pengarna i sjön. Mer gater och dylika tjänster är det snarare som behövs och en förenkling av miljötillstånden. Varför tror så många att en bana till gör sådan skillnad?
Anmäl inlägget
Bromma behövs
Skrivet av Allan, 2019-10-23 15:19:39
Alla vet att Bromma behövs och att vi är ännu mer beroende av Bromma i framtiden.
Anmäl inlägget
Inkompetens
Skrivet av Olle, 2019-10-23 09:45:17
Apotekstjänst AB är ett alldeles lysande exempel på hur det kan gå när politiker och andra som saknar kunskap om hur allt fungerar, skall fatta beslut om framtiden.
Man måste titta på påverkan på alla detaljer och jämföra med vad man vill uppnå innan man fattar beslut.
Annars behöver vi inga politiker. Det går då lika bra att kasta tärning.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
Volflight
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop