Skriv ut  

Boeing erkänner misstag med MAX

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 oktober 2019
Idag vittnar Boeings vd inför den amerikanska senaten. Det är en stukad flygplanstillverkare som nu till stora delar tar på sig ansvaret för de två flygkrascherna som kostade 346 människor livet. Samtidigt offentliggörs de förändringar i mjukvara som nu ska få flygstoppet på MAX-maskinerna hävt.

“Vi är medvetna om att vi gjort misstag”
Det bekräftade Boeings vd Dennis Muilenburg i ett uttalande i går. Till del är det en omsvängning och en betydligt mer ödmjuk inställning från flygplanstillverkaren än vad som präglade uttalandena i början av det som sedan dess utvecklats till en enda lång mardröm. 

Omställningen beror av allt att döma dels på den nyligen publicerade haveriutredningen om Lion Air-kraschen för exakt ett år sedan, den 29 oktober 2018, dels på det faktum att vd:n idag är kallad till ett förhör i den amerikanska senaten. Haveriutredningen slår fast att mjukvaran i avioniken ombord på det blott tre månader gamla flygplanet är den främsta orsaken till olyckan. Det var de så kallade AoA-sensorerna, Angel of Attack, som gav fel avläsningar av höjd och fart och larmade om risk för stall. Då trädde det omtalade MCAS-systemet i funktion genom att pressa ner nosen på flygplanet. Det hela utvecklade sig till en kamp mellan piloterna och tekniken som piloterna, efter att MCAS aktiverats 25 gånger, till slut förlorade.
Det är ett händelseförlopp som Boeing numera accepterar och tar ansvar för. 

– Sedan olyckan har B737MAX och mjukvaran ombord gått igenom ett hittills oöverträffat antal tester och analyser. Det handlar om hundratals simulatorkörningar, 814 testflygningar med det nya, utvecklade systemet, regelanalyser av tusentals dokument och certifieringsprocesser med myndigheter och fristående konsulter, skriver Dennis Muilenburg i ett uttalande inför förhöret.

De konkreta förändringar som Boeing nu menar ska kunna häva flygstoppet, gäller framför allt informationsöverföringen mellan just AoS-systemet och MCAS. I fortsättningen ska MCAS analysera information från båda AoA-sensorerna innan den aktiveras, inte bara en som var fallet innan kraschen i Indonesien. Dessutom blir det bara en reaktion från MCAS, inte upprepade, vilket gjorde att piloterna ombord på Lion Air var tvungna att släppa allt för att ”slåss” mot systemet. Slutligen ska det numera också vara möjligt att koppla bort MCAS och ta manuell kontroll över flygningen.
– Ändringen i mjukvara kommer att förhindra ett en liknande situation någonsin uppstår igen.

Dessutom uppdaterar nu Boeing alla manualer och instruktioner för pilotträning på flygplansmodellen. Bristen på heltäckande information från Boeing kring MCAS-systemet har kritiserats hårt av pilotorganisationer runt om i världen.

– Vi har lärt oss och lär oss fortfarande från de här olyckorna. Vi vet att vi gjort fel och misstag. Det är något som är vår sak att ställa till rätta och det gör vi. Vi gör allt i vår makt för att öka säkerheten i våra flygplan och i hela industrin och förebygga att en olycka som den här uppstår igen, avslutar Boeings vd uttalandet som också kommer att läsas upp i senaten.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inget rättstavningsforum
Skrivet av Linkan, 2019-10-31 09:24:00
Detta är ett flygforum vi flygintresserade är inte intresserade av alla kommentarer angående stavning. Vi är intresserade av flyg. Har man inget annat att kommentera tycker jag man kan avstå att skriva en kommentar.

Är de så att ni inte förstår vad som menas må ni skriva en kommentar.

Anmäl inlägget
Till Angel of attack
Skrivet av Engelskaläraren, 2019-10-31 03:46:44
När du skriver om flygbegrepp, så försöker du väl skriva "angle of attack...." hoppas jag, Inte den stavningen du skrev på slutet, "angel of attack" eller?
Anmäl inlägget
AOA
Skrivet av Rättaren, 2019-10-31 00:23:38
Angle of attack.
Anmäl inlägget
AoA
Skrivet av Örjan, 2019-10-30 22:50:10
...på svenska tror jag att det heter "Anfallsvinkel" .
Anmäl inlägget
AoA
Skrivet av Angel of attack, 2019-10-30 18:12:25
Angel of attack (attackängeln) låter som ett ont väsen i en dålig SF-rulle från ett icke engelskspråkigt land... Angel of attack/AoA är däremot ett flygbegrepp.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
Volflight
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop