Skriv ut  

Garmin presenterar nytt autolandsystem

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 november 2019
Gamin Aviation presenterar ett nytt autolandsystem - Garmin Autoland system. Systemet tar över om, piloten på något sätt har passiviserats eller om någon ombord trycker på knappen "autoland".

Garmin autoland
Garmin autoland
 
Autoland-systemet hittar den mest lämpade flygplatsen och landningsbanan. Med i beräkningen finns faktorer som väder, terräng, hinder och information om andra flygplan. Autoland ger trygghet under flygningen och kommer inom kort finnas tillgängligt på utvalda privatflygplan med Garmins integrerade instrumentbräda för flyg, G3000.

Om en nödsituation skulle uppstå kan piloten eller passagerare ombord på planet aktivera Autoland för att landa flygplanet med en enda knapptryckning på en särskilt avsedd knapp. Autoland kan också aktiveras med automatik om systemet upptäcker att det är nödvändigt. Då det är aktiverat räknar systemet ut en plan för att flyga till den mest lämpliga flygplatsen, initierar en inflygning mot landningsbanan och landar automatiskt flygplanet – utan inblandning av pilot eller passagerare.

Vid en Autoland-aktivering tar systemet hänsyn till ett stort urval av information och kriterier. Faktorer som tas med i beräkningen är den mest lämpliga flygplatsen, väder, bränsle ombord, underlag på landningsbanan samt dess längd, terräng, hinder och ännu mer. Möjligheten att landa med hjälp av GPS-guidning vertikalt och lateralt är också en viktig aspekt som systemet tar in i sina beräkningar då beslut fattas om vilken landningsbana eller flygplats som ska väljas. Systemet kommer dessutom att automatiskt kommunicera med flygledningen (ATC) om position och manövrar.

När Autoland-aktiveras kommunicerar systemet med en röst till passagerarna ombord, där det beskriver vilka manövrar flygplanet gör. På flygdisplayen i instrumentbrädan visas flygplanets position på en karta samtidigt som information om destinationsflygplats, beräknad ankomsttid, distans till flygplatsen och hur mycket bränsle som finns kvar visas. Fart, höjd och kurs visas också på ett lättförståeligt sätt. Passagerare har också möjlighet att kommunicera med flygledartornet genom att följa instruktioner på flygdisplayen i instrumentbrädan.

Garmins Autothrottle-system används för att automatiskt hantera flygplanets fart, motorns prestation, och motorkraft så att flygplanet kan stiga, gå ned eller ligga kvar på den höjd som krävs vid en Autoland-aktivering. Vid inflygningen initierar systemet en kontrollerad nedstigning mot flygplatsen. Då det väl är klart för landning påbörjas inflygningen. Nere på landningsbanan bromsas flygplanet automatiskt samtidigt som det följer banans mittlinje tills det står helt stilla. Motorn stängs också av helt automatiskt så att passagerarna kan lämna flygplanet på ett säkert sätt.
 
- Idag lanseras en av industrins mest signifikanta innovationer – det första Autoland-systemet för privatflygplan” säger Cliff Pemble, VD på Garmin International.
 
- Visionen och utvecklingen av världens första Autoland-system för privatflyg var en naturlig utveckling för Garmin då vi redan har våra flygplanssystem och existerande automatiska teknologier och såg det som vårt ansvar att använda de kunskaper vi har för att leverera en teknologi som kommer att revolutionera flygresandet,” säger Phil Straub, vice VD på Garmin Aviation.
 
Autoland kommer inom kort att vara tillgängligt som en del av den integrerade instrumentbrädan G3000 på Cirrus Vision Jet och Piper M600, certifiering hos Federal Aviation Administration (FAA) pågår.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Härligt
Skrivet av PetraPilot, 2019-11-05 12:13:14
Men så bra med ny teknik ombord, och på marken bråkar flygledarna om fjärrstyrda torn.

Teknik är framtiden, detta blir spännande.

Detta kommer jag gärna att använda.
Anmäl inlägget
Re
Skrivet av Calle, 2019-11-05 12:07:01
Ja, det är väl lämpligt att inkludera i säkerhetsgenomgången. Men att ha ett system som stänger av motorn tycker jag känns tveksamt...
Anmäl inlägget
Bra system men..
Skrivet av piloten, 2019-11-05 10:54:48
Bra system och kan rädda liv. Dock hur ska passagerarna veta att det existerar och om de vet hur ska de veta vart knappen sitter? Ska det finnas med i säkerhetsgenomgången?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
Volflight
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop