Skriv ut  

Kastrup tappar när svenska inrikesflyget minskar

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 november 2019
Nu slår den vacklande svenska inrikestrafiken också mot Kastrup. Linjen till Stockholm har tappat stort under året.

Kastrup
Kastrup
 
Inrikesflygtrafiken fortsätter att minska i Sverige. De senaste siffrorna från Swedavia visar en sammantagen nedgång på åtta procent för de tio statliga flygplatserna. En av de två flygplatser som tappat mest är Malmö som backat tio procent hittills under året och så mycket som 12 procent under oktober månad. Det är en av orsakerna till att Norwegian nu väljer att stänga sin trafik mellan Stockholm och Malmö från januari nästa år.
 
Men den minskande svenska inrikestrafiken märks också på Kastrup och linjen därifrån till Stockholm. Det är en linje som traditionellt tillhört en av SAS mest lönsamma, särskilt som den ingår i den så kallade Skandinavientriangeln och matar passagerare till hubben i Köpenhamn. Det är inte lika uttalat idag när antalet direktlinjer ut från Stockholm ökat vilket till del minskat behovet av transit i Köpenhamn.
 
Den har också kallats för den andra skånska inrikeslinjen då många väljer att använda en flygning via Kastrup som komplement till trafiken mellan Sturup och Stockholm. 
 
Nu visar den senaste statistiken från Kastrup att linjen till och från Stockholm tappat 7, 8 procent hittills i år. Alltså i nivå med nedgången på den svenska inrikestrafiken. 
Trots nedgången är Stockholmslinjen fortsatt den tredje största på Kastrup efter London och Oslo. Även de har ett minskat passagerarunderlag men inte i samma storlek som Stockholm: London gick ner med 1, 5 procent och Oslo med 1, 8 procent. Det finns också möjlighet att trafiken på sträckan mellan Kastrup och Arlanda återhämtar sig i takt med att allt fler av SAS långlinjer placeras i Köpenhamn.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tack, QA.
Skrivet av Fritz Klyka, 2019-11-14 16:25:18
Lite OT. Reser ofta till Thailand av familjeskäl. Tack Qatar Airways för linjen Göteborg-Doha. Benen GOT-DOH och DOH-BKK 6 tim vardera med en lagom bensträckare i DOH. Avg GOT på em, ank BKK vid lunch. Utmärkt transfer i DOH. Ännu ett skäl att undvika Öresdikets flygfält.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Kurt, 2019-11-14 07:12:45
Lilla löjliga och misskötta ARN har inte en chans att bli ledande flygplats i annat än Sverige.
Anmäl inlägget
BER
Skrivet av Kalle Flygare, 2019-11-13 15:31:36
Skulle inte berlinare kräva av Lufthansa att få långdistans flyg när de äntligen får en flygplats som har kapaciteten?
Anmäl inlägget
Reds till Kina från ARN
Skrivet av Malle Flygare, 2019-11-13 15:28:54
Om man nu ska resa till Peking från ARN går det alldeles utmärkt att flyg Air China mon-stop. Det har dom gjort under 30 år. Numera 6 eller 7 dagar i veckan.
Anmäl inlägget
Vadå what?
Skrivet av sv DC-10, 2019-11-13 11:10:27
Helt enig om att man väljer destination. Så om man ska flyga från Linköping (tråden handlar om regionala flygplatser) till en destination är flyga jet med KLM till AMS det naturliga valet. Hur skulle du lägga upp en sådan resa? Du tycker alltså att turboprop med SAS tvivelaktiga service via CPH som inte har samma utbud av linjer är ett bättre alternativ? Ja, vissa nöjer sig med skit....;)
Anmäl inlägget
Transferflygplatser sv Kalle
Skrivet av Desmond, 2019-11-13 10:50:15
Högst osannolikt att BER får ett bättre utbud än CPH för transfertrafik när den väl kommer igång. AMS är bra men har utmanande slotproblem. Nya WAW kanske är klart om 8-9 år.
Anmäl inlägget
Inte över ARN
Skrivet av Mr.SAS, 2019-11-12 21:51:24
#klimatskeptikern.
En sak är säker och det är att SK995 till PEK aldrig flyger över ARN!
Anmäl inlägget
What?
Skrivet av DC-10, 2019-11-12 19:44:01
Man väljer väl inte flygbolag utefter vilket utbud som finns på en viss flygplats? Man väljer väl en destination? Finns den från Skandinavien så är ju AMS rena skiten!
Anmäl inlägget
Resa till Kina med SAS
Skrivet av Klimatskeptikern, 2019-11-12 14:05:01
SAS försöker dra all långlinjetrafik till Kastrup vilket bl.a. innebär att en resenär från Arlanda först ska åka "baklänges" en timme till CPH och sen ta SAS-planet som på sin resa till Peking åker rakt över ARN. Känns lite som att ta planet till Luleå via Malmö.
Anmäl inlägget
Källhänvisning
Skrivet av Marcus, 2019-11-12 10:36:32
Var hittar man denna statistik (från Kastrup/Danmark)?
Anmäl inlägget
Amsterdam
Skrivet av sv Kalle, 2019-11-12 10:21:34
Det behovet för de regionala flygplatserna med underlag har KLM redan tillgodosett via AMS, en flygplats med betydligt större utbud än vad CPH någonsin kommer att ha. Snart kommer dessutom Berlin få en storflygplats med större utbud än CPH inom 1h från södra Sverige. LOT satsar stort via Warszawa. SAS kommer inte få någon lönsamhet/lyckas i/med det upplägget som du drömmer om. Nä, transit i stor skala för svenskar via CPH tillhör historien.
Anmäl inlägget
Feedertrafik
Skrivet av Kalle, 2019-11-12 09:30:49
SAS skulle också kunna få mycket med feeder-trafik till sina SAS flighter ut från Kastrup, från Sveriges regionala flygplatser, men de vill inte. Synd!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn