Skriv ut  

Trots minskat flygande – kommunerna stöttar sina flygplatser

Flygnyheter, Redaktionen, den 13 november 2019
Det minskade flygandet drabbar merparten av landets flygplatser. Och de mindre regionala flygplatserna har det extra tufft. Men lokalt är stödet till flygplatsen fortsatt starkt.

Swedavia är inte de enda flygplatserna som tappar passagerare i nuläget. När siffrorna från de övriga regionala flygplatserna över passagerarströmmarna under oktober nu kommer in, är bilden lika tydlig där: flygandet minskar. I princip kan man säga att nedgången ligger på det dubbla jämfört med de statliga flygplatserna, främst för att de i de flesta fall inte har någon utrikeslinjetrafik.
 
Den minskade trafiken innebär i sin tur att det ekonomiska underskottet ökar vilket ytterligare förtydligar bilden av ett A- och ett B-lag bland landets flygplatser: De statliga flygplatserna levererar ett stabilt överskott medan de fristående regionala flygplatserna dras med ständiga underskott som inte täcks av det statliga driftsbidraget. Sveriges Regionala Flygplatser, SRF, gjorde förra året en av få genomgångar som gjorts av den samlade ekonomin bland flygplatserna. 

- De byggde i sin tur på siffrorna från 2017 och visade på att underskottet hamnade på 562 miljoner kronor för det året, Det är pengar som ägarna, oftast de kommuner där flygplatsen ligger, måste stå för. Med tanke på utvecklingen de senaste två åren är siffran än högre idag, säger Peter Larsson, vd för SRF till Flygtorget.

Men de tuffa tiderna till trots så stöttar de olika kommunerna närmast unisont sina flygplatser, inte sällan i hård politisk debatt med dem som vill lägga skattepengarna på annat. I Kristianstad är den politiska majoriteten för att täcka underskottet som, enligt SRF’s analys ligger på cirka 20 miljoner. Kristianstad tar merparten av kostnaderna tillsammans med de övriga ägarna, Hässleholm och Östra Göinge.

- Fullmäktige har redan sagt att vi ska stödja flygplatsen, som är av stor betydelse för näringslivet i nordöstra Skåne. Nu verkställer vi beslutet, säger oppositionsledaren Lena Wallentheim (S) i en intervju med tidningen Norra Skåne.

Liknande tongångar hörs från Trollhättan, även det en flygplats som till största delen vilar på inrikestrafik till Stockholm. Flygplatsen ägs av de fyra kommunerna Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla och Lysekil och har nyligen godkänt ett nytt driftbidrag på 3,5 miljoner till flygplatsen. Det täcker cirka hälften av underskottet på 7, 1 miljoner enligt SRF’s utredning. Kommunalrådet Paul Åkerlund (S) ser inte ett minskat flygande som en väg framåt.
- Jag tror det är fel väg, för jag tror inte det kommer att lyckas, säger han till TTELA.

Peter Larsson är i och för sig inte överraskad över att det finns ett fortsatt starkt stöd lokalt för den egna flygplatsen, det har alltid funnits där. Problemet idag är att regeringens översyn av hela det svenska flygplatsnätet har hamnat i en byrålåda.

- Det gör att vi är på ruta ett igen. Och det i ett läge när det är extra tufft för de mindre flygplatserna runt om i landet.




Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn