Skriv ut  

Arlanda perfekt för All Nippon Airways

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 november 2019
En star Alliance-hub med växande marknad och god tillgång på slotar. Det fällde utslaget när All Nippon Airways bestämde sig för att starta trafik på Arlanda. Samtidigt har Tokyo länge varit högst upp på Arlandas önskelista över nya långlinjer.

ANA
All Nippon Airways (ANA)
 
Arlanda är den senaste flygplatsen i den expansion som ANA, All Nippon Airways just nu är inne i och följer på direktlinjer till Wien, Paris, Frankfurt, München, London, Düsseldorf och Bryssel. Just Wien är det senaste tillskottet när linjen dit från Tokyo öppnade i början av året. Att det blev Wien beror dels på en stark efterfrågan på point-to-point de två städerna emellan, men också på att Wien International är en Star Alliance-hub.
 
– Vi räknar med att 60 till 70 procent av våra passagerare fortsätter vidare till andra destinationer via Wien, sa Akira Nakamura, Europachef på ANA vid invigningen av den nya linjen den 17 februari.

Liknande resonemang har ANA sedan dess överfört på Arlanda sedan ANA slagit fast att flygbolaget vill ha fler hubbar i Europa. Framför allt sådana som tidigare varit ”vita fläckar” i Europa och flygplatser där tillgången på slots är god. Idag är det bara SAS som flyger direkt från Skandinavien till Tokyo och den japanska huvudstaden är tillsammans med Hong Kong den största destinationen som Arlanda inte har trafik till, sedan SAS valde att flytta linjen till Köpenhamn. Det är även den näst största marknaden för flygfrakt, en nog så viktig faktor för ekonomin i en passagerarlinje, enligt Elisabeth Axtelius på Aviation Business på Swedavia.

– En stor del av trafiken mellan Japan och Sverige går idag via Helsingfors, där Japan Air Lines flyger tillsammans med Finnair. ANA skulle kunna stärka sin position i Europa genom att etablera sig även i de norra delarna av Europa, i Stockholm. En linje till OS i Tokyo står högt, högt upp på vår önskelista. Det skulle stärka tillgängligheten till Sverige ytterligare, sa hon vid ett tidigare tillfälle till Flygtorget.
 
ANA möter nu, i och med beslutet att starta linjen till Arlanda en marknad som består av cirka 50 000 årliga resenärer mellan Sverige och Japan, varav 45 000 reser till Tokyo. Omvänt är Sverige den största marknaden i Skandinavien för japanska turister. Sammantaget har antalet resenärer som flög mellan Stockholm och Tokyo ökat med 50 procent under det senaste året. Med det växande affärsutbytet mellan länderna och ett stort antal turister som reser i båda riktningarna växer behovet av större tillgänglighet mellan länderna. Japan rankas som Sveriges största exportmarknad i Asien efter Kina. Cirka 150 svenska företag är etablerade i Japan, både storföretag och start-up-bolag som verkar inom världens tredje största ekonomi. Sverige är i sin tur den största nordiska exportmarknaden för Japan och 160 japanska bolag är verksamma här. 

Det finns alltså en hel rad faktorer som pekar på att en linje mellan Stockholm och Tokyo har bärkraft. Det har också funnits trafik de två huvudstäderna emellan under en period, troligen med just ANA på 1990-talet. Idag är dock förutsättningarna helt annorlunda. ANA är medlem i Star Alliance och det går alltså att bygga goda transitmöjligheter både i Tokyo och på Arlanda, för flygningar vidare till andra destinationer.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

OS-linje
Skrivet av Oja, 2019-11-21 23:24:04
När väl OS är över, får vi ta genvägen via våra grannar. Dvs ordningen är återställd och köerna till Arlanda förblir en dröm. Ständigt grönt, men ingen kör
Anmäl inlägget
Det blir bra för Sverige!
Skrivet av 123, 2019-11-21 17:26:03
En direkt förbindelse mellan Tokyo och Stockholm med ANA kommer att gagna den svenska ekonomiska tillväxten. Det blir också en positivt miljöaspekt att kunna flyga direkt till Tokyo från Arlanda utan att behöva mellanlanda.
Anmäl inlägget
Grattis!
Skrivet av Flygare, 2019-11-20 22:06:24
Då får man hoppas att Stockholmarna inte är lika snåla som vanligt, för i så fall blir inte linjen långvarig. ANA behöver sälja C klass biljetter, inte bara discounted economy....
Anmäl inlägget
NH
Skrivet av FrenchBird, 2019-11-20 20:37:03
@Gullan
Fick du jobb tillbaka på SAS för några veckor sedan var du på DY där kaffet var lika bra en SK?!
Du har väl aldrig smakat på Nippon kaffe...lol!
Anmäl inlägget
NH
Skrivet av FrenchBird, 2019-11-20 20:36:55
@Gullan
Fick du jobb tillbaka på SAS för några veckor sedan var du på DY där kaffet var lika bra en SK?!
Du har väl aldrig smakat på Nippon kaffe...lol!
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&JapanExpert, 2019-11-20 15:11:10
Toppen med en partner till Tokyo.

SAS har opererat både Osaka och Tokyo från Arlanda , men linjerna lades ner.

Min väninna Hoshi purser på ANA är överlycklig.

Hoppas kunderna uppskattar linjen så den blir permanent.

Det japanska kaffet är i en klass för sig.
Anmäl inlägget
@Jz
Skrivet av Saltkammargutten, 2019-11-20 14:29:00
När det gäller Asien så finns både behov och vilja. Speciellt bland större asiatiska flygbolag. Överflygningen och antal tillgängliga slottar är dock ett problem. Sedan har vi inget eget flygbolag, som Finnair som satsar. Finnair öppnade sin femte nonstop destination i Japan till Sapporo. Inte dåligt.
Anmäl inlägget
En gåta?
Skrivet av Jz, 2019-11-20 12:26:57
Det är en gåta varför det inte är en kö av flygbolag som vill börja flyga intercont från ARN med tanke på det STORA passagerarunderlaget som finns och ARN fantastiska placering i norra europa!
Anmäl inlägget
@Anomumin
Skrivet av Saltkammargutten, 2019-11-20 12:15:11
Det kan nog stämma. Finnarna är proaktiva vilket vi inte är i Sverige. Vu har mycket att lära av Finland. Men även Danmark och Norge.
Anmäl inlägget
Stor margin
Skrivet av Anomumin, 2019-11-20 11:34:04
Men Finland är störst i NORDEN för Japanska turister.
Anmäl inlägget
Japan
Skrivet av Saltkammargutten, 2019-11-20 11:10:44
Det stämmer. Det var SAS maskin som körde. de började via Anchorage sedan blev den nonstop. Hoppas denna rutten får utvecklas. Det SAS gör på Arlanda blir mest bara pannkaka.
Anmäl inlägget
ARN-NRT
Skrivet av SAS-pilot, 2019-11-20 10:18:12
Det var SAS som flög Arlanda-Narita, och även Arlanda-Kansai en period på 90-talet. ANA har aldrig flugit på Norden förr.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn