Skriv ut  

Karlstad flygplats förlorade chansen till ny utrikeslinje

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 november 2019
Det blev stopp igen. Kammarrätten i Göteborg underkände de planer som Karlstad kommun utarbetat. Nu ter sig planerna på en flyglinje från Karlstad till någon europeisk hubb allt mer omöjlig.


Karlstad Airport, Karlstad kommun och region Värmland har kämpat hårt och länge för möjligheten att själva upphandla flygtrafik till Frankfurt, Köpenhamn eller någon annan större hubb. Flygtorget har en längre tid följt den kampen som startade i och med att BMI gick i konkurs och linjen via Jönköping till Frankfurt lades ner. Det var en bitvis unik lösning där två regionala flygplatser slagit sig samman för att tillsammans kunna bära flygtrafik till en större europeisk hubb. Trafiken utvecklades positivt där den Embraer 145 som flugit sträckan sedan 2015, haft en kabinfaktor på cirka 85 procent. Men det har också varit en linje som krävt ekonomiskt stöd, Karlstad kommun, region Värmland och Jönköping kommun betalat cirka 24 miljoner årligen för att hålla trafiken igång. Den goda trafikutvecklingen, BMI själva räknade den som en av sina bästa linjer, pekade på att den offentliga finansieringen skulle minska i framtiden.

Men de försök som gjorts att återuppväcka linjen har visat sig kollidera med en rad regelverk, både svenska och de inom EU. Trots uppvaktningar hos den svenska regeringen och EU’s transportministerium, har det blivit kalla handen: En ny linje får inte bekostas med allmänna medel. Men att hitta ett flygbolag som tar hela den kommersiella risken har inte lyckats och de ansvariga i Karlstad har vänt på alla stenar för att komma vidare. Det senaste utspelet har varit ett helt nytt affärskoncept med två, eventuellt tre flygbolag som bland annat analyserats av Copenhagen Economics för att se hur det står sig gentemot regelverken i Sverige och EU.

Det visar sig nu att det gör det inte.

Kammarrätten i Göteborg sätter stopp för de planer som godkänts av förvaltningsrätten i Karlstad och skälen är desamma som tidigare: Det är bara svenska staten, genom Trafikverket, som får upphandla flygtrafik. Allt annat strider mot EU:s Lufttrafikförordning.

Om det slutligen sätter punkt för ambitionen att ha en flyglinje till utlandet återstår att se. Redan nu har nya tankar om att närma sig Torsby och Hagfors, de två små flygplatser som finns i Värmland och som är upphandlade inom ramen för trafikplikten i Sverige. Den gäller dock enbart flygtrafik till Stockholm.

- Antingen tar staten ett större ansvar eller ger oss verktygen för att kunna få upphandla. Nu är vi inmålade i ett hörn, säger Kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser till Nya Wermlands Tidningen.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Karlstad
Skrivet av thomas, 2019-11-27 15:19:57
man ska inte motskeva när man går in i en stall med döds spiral, bara dra höjdrodret i magen, annars dör man.

Lite så här sluta kämpa mot staten starta egen trafik. Det är klart ett bolag ställer in om få pax, att överhuvudtaget gå med på några sanktioner böter är vansinnigt. Bara miljöaspekten att flyga med tomma plan.
Anmäl inlägget
Kabinfaktor
Skrivet av Jordnära, 2019-11-27 13:23:57
En beläggning på 85 % kan man få om man låter bli att räkna med alla inställda turer, som troligen oftast ställts in pga låg beläggning. Med ledning av bötessumman för inställda turer som BMI skulle betalat Jönköping Airport lär det handla om minst 20 % av turerna
Anmäl inlägget
@mats
Skrivet av Kalle, 2019-11-27 08:31:05
Näringslivet via handelskammaren säger att behovet är stort och linjen behövs för framtida överlevnad av näringen i området. Då är det kanske samtidigt en nödvändighet och klokt med en linje för att få in skattepengar alls. Det är ju näringslivet som genom att skapa arbeten ser till att skattepengarna alls kommer in.
Anmäl inlägget
Lågkonjukturen är här och flyget faller fritt
Skrivet av Mats, 2019-11-27 07:42:41
Lika bra att Kammarrätten dödade detta en gång för alla. Med tanke på linjens lönsamhetsproblem under brinnande högkonjuktur är det helt orealistiskt att försöka hålla i gång den över tid. Nu är vi på väg in i en lågkonjunktur och flyget faller fritt. Marknaden i Värmland är helt enkelt för liten och kostnaderna för skattebetalarna blir orimligt höga om en linje till Frankfurt eller annat nav skall hållas igång över tid.
Anmäl inlägget
Karlstad.
Skrivet av Jonas, 2019-11-26 19:48:44
Men du kan inte enbart se på beläggningen. Den säger inget om linjen är lönsam eller ej.
Anmäl inlägget
@janne
Skrivet av Kalle, 2019-11-26 17:44:40
Härligt om det vore så enkelt, men bra att tänka på är ju att biljetterna ska kunna säljas ute i världen för de som ska hit (GDS) och hur man man komma vidare från hubben på ett smidigt sätt, codeshare, genomgående priser, bilaterala flygavtal mm som är avgörande för att allt ska fungera. Det är mycket, mycket att tänka på....
Anmäl inlägget
Karlstad
Skrivet av thomas, 2019-11-26 14:34:44
att vara övertygad räcker inte
det är krassa ekonomiska verkligheter som gäller,
hur många är bokade på morgon flighten, hur ser vecko månads bokningarna ut?
Det gäller att tänka vidare i större sammanhang, men det gör väl den nya av experterna utvalda vdn. Att hänga på staten, eller att ljuga om trafiksiffror drar bara ner verksamheten i tramsträsket. Affärsetik är inte moral det är kontroll, och detta före att pengarna spenderas.
Anmäl inlägget
Till Karlstad
Skrivet av Jonas, 2019-11-26 12:31:00
Oavsett hur korkat jag tycker att detta beslut är, kommuner måste väll få upphandla detta lokalt, så kan man inte sätta likhetstecken mellan 85% beläggning och lönsamhet. Övertygad om att rätt pris kan få vilken linje som helst att nå 100% beläggning
Anmäl inlägget
AOC
Skrivet av Janne, 2019-11-26 12:01:54
Varför inte starta ett eget AOC och sedan hyra in en operatör?
Anmäl inlägget
Karlstad
Skrivet av thomas, 2019-11-26 11:19:28
Hur kan ett bolag som har 85% beläggning behöva miljonstöd? Vem ljuger? den redovisade beläggningen eller flygbolaget som flög?
Det är bara gilla läget, se till att skapa egen trafik, Karlstad har väl en ny VD? sätt alla på provisions lön.
Anmäl inlägget
Reklam
Skrivet av Rex, 2019-11-26 10:35:54
Även Nyköpings kommun fälldes för det tilltaget. Så den vägen är numera stängd.
Anmäl inlägget
FR/NYO
Skrivet av Mikna90, 2019-11-26 09:48:26
Kan de inte göra som Nyköpings kommun gjorde och köpte reklam av flygbolaget som trafikerade flygplatsen. Eller det räknas också som stöd?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn