Skriv ut  

Norwegian tar ett steg in på Heathrow

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 december 2019
Tre avgångar i veckan från Heathrow. Det blir nu möjligt sedan Norwegian tilldelats sex slotar på flygplatsen. Det ger möjlighet att konkurrera direkt med bland andra BA och Virgin Atlantic.

London Heathrow
Heathrow
 
Det är ett första definitivt steg in på British Airways territorium. Med sex slotar i bagaget, nyligen utdelade av brittiska slot-koordinatorn ACL, Airport Coordination Limited, kan Norwegian Air Shuttle dra igång tre långlinjeavgångar i veckan från den brittiska huvudflygplatsen under perioden 29 mars till 24 oktober nästa år. Ansökan gällde ursprungligen fjorton slotar men de reducerades alltså till sex vilket i sig ger 178 avgångar under sommarsäsongen 2020.

Tilldelningen från ACL är smått sensationell. Enligt brittiska media händer det väldigt sällan att ett flygbolag som inte tidigare trafikerat Heathrow får så många som sex slotar på ett bräde. Amerikanska Jetblue, som Norwegian numera har ett nära samarbete med i USA, ansökte nyligen om 70 slotar inför en planerad start av transatlantisk trafik, men fick ingen.

Med Norwegians inträde blir det i princip första gången som det blir möjligt att lansera interkontinentala lågkostnadflygningar från Heathrow. Det är en direkt utmaning för inte bara British Airways och Virgin Atlantic, utan även de stora amerikanska flygbolagen som trafikerar flygplatsen. Hur British Airways ska reagera återstår att se. Men att konkurrensen från Norwegian på atlanttrafiken bekymrar är klart. Bland annat återvände BA till Gatwick med ett par långlinjer, enbart för att hålla konkurrensen uppe, trots att all interkont-trafik tidigare koncentrerats till Heathrow. 
- Vi har en tydlig historia av att konkurrera med etablerade flygbolag och allianser med låga biljettpriser och en prisbelönt service, skriver Norwegian i en kommentar. 

Vilka destinationer som kan bli aktuella att flyga till från Heathrow är ännu oklart. I dagsläget har Norwegian elva destinationer i USA och två i Sydamerika, alla från Gatwick. Spekulationerna talar dock om någon av flygplatserna i Florida.

Rent ekonomiskt representerar slotarna också ett stort värde. En av de största affärerna genomfördes 2016 när Oman Air köpte ett slot-par från Air France för 75 miljoner dollar. Även SAS lyckades bra året innan dess när American Airlines köpte två slotar för 60 miljoner dollar.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Högservicebolag
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2019-12-04 11:26:53
@Per

Tack för dina vänliga ord, vi försöker verkligen vara en billig räv i minkpäls, låga priser och hög elegant service när det krånglar.

Hoppas fler upptäcker det och vårt goda nymalda gratiskaffe med påtår.
Anmäl inlägget
Norwegian på LHR
Skrivet av Mr €, 2019-12-04 10:12:30
Grattis, gissar man väljer de rutter med högst intäkt per stol/km från LHR. Kanske Buenos Aires eller Rio? Fortsätter man köpa 787 med RR motorer och står ut med alla AOG kan det bli flera slot'ar på LHR i kompensation.
Anmäl inlägget
Varför är jag kritisk till Norwegian?
Skrivet av Per, 2019-12-04 10:03:26
Därför att de är ett lågservicebolag. Inte ett lågprisbolag utan ett lågSERVICEbolag. Vid förseningar och inställda flyg får jag som kund dålig eller ingen service eller kompensation. SAS är ofta billigare och de tar hand om sina kunder, har bl a möjlighet att boka om inom Star Alliance vid förseningar.
Anmäl inlägget
Varför
Skrivet av sv Tewolde Jacobson, 2019-12-03 20:16:18
uppfattas allt som Norwegian gör som dåligt?
När man nu har tilldelats slotts på LHR, ja då är inte det heller bra. Konkurrensrädsla ?
Anmäl inlägget
Gullna,
Skrivet av pf, 2019-12-03 19:00:33
hva med dine alliansepartner i UA, hvor mange ggr historisk har ikke de vært under konkursbeskyttelse eter Chp 11 historisk...

Apropos ordne økonomien.
Anmäl inlägget
Jetblue vad händer!?
Skrivet av Resenaren, 2019-12-03 17:38:15
Var det inte jetblue som beställde en massa a321lr till atlantflygningar som nu inte blir av!
Anmäl inlägget
Fromp
Skrivet av Tewolde Jacobson, 2019-12-03 10:54:47
Ett steg framåt. Två steg tillbaka. Norwegian har väl kantstött sig själva rätt duktigt, den senaste tiden.
Anmäl inlägget
Slot
Skrivet av Gullan Purser&SlotExpert, 2019-12-03 08:11:50
Nu borde dom få ordning på sin ekonomi när de blir insläppta på LHR , och börjar dem med gratis gott kaffe ombord , då blir det tufft även för oss på SAS .
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn