Skriv ut  

Tight tidplan innan Scandinavian Mountain Airport kan öppna

Flygnyheter, Redaktionen, den 4 december 2019
Tiden börjar bli knapp innan alla tillstånd är på plats inför öppnandet av Scandinavian Mountain Airport. Både Transportstyrelsen och SDATS räknar med att allt ska fungera även om tidplan är tight. Men nu har SAS och BRA tagit fram en plan B om flygplatsen i Sälen inte hinner öppna.

Scandinavian Mountain Airport
Scandinavian Mountain Airport
 
Den 22 december klockan 08.45 ska BRA landa och bli det flygbolag som inviger nya Scandinavian Mountain Airport, SCR. Under hösten har successivt de olika kriterierna betats av och blivit godkända av Transportstyrelsen. Bland annat trafiken i luftrummet nära och över gränsen till Norge och andra flygprocedurer. Men flygplatsen har ännu inte fått grönt ljus när det gäller flygledningen av trafiken från remotecentralen i Sundsvall. Med bara tre veckor kvar ökar pressen på både myndigheten och leverantören, det håller Erik Bäckman på SDATS med om som ansvarig för kontakterna med Transportstyrelsen där arbetet på tillståndsgivningen pågår.

- Det är en tight tidplan. Jag är övertygad om att det är en tidplan vi kommer att få jobba hårt med men jag ser det definitivt inte som en omöjlig utmaning att komma igång till den 21 december, säger han i en intervju med SR p4. 

Hos Transportstyrelsen är medvetenheten om den snäva tidsplanen stor men även där är målsättningen att allt ska vara klart i tid och att det ska gå att utfärda de certifikat som säkrar flygtrafiken. Transportstyrelsen arbetar parallellt med granskning av dokumentation och olika kontroller i Sälen och Sundsvall.

- Allt samverkar sedan och blir underlag för det beslut vi fattar. Vår målsättning är som sagt att kunna fatta det beslutet i tid. Det som kan störa den processen och orsaka förseningar är om vi i sista stund behöver kompletteringar av olika dokument, säger Andreas Holmgren, chef för infrastrukturenheten på sjö- och luftavdelningen på Transportstyrelsen till Flygtorget.  

Men om de ”enstaka grejor” som Erik Bäckman menar återstår att lösa trots det inte hinns med, då blir invigningen uppskjuten. Flygplatsen kommer inte att öppna om det finns minsta faktor som kan påverka flygsäkerheten.

- Det finns ingen plan B. Om inte det här går så har vi inget alternativ. Vi kan inte åka dit och sätta oss på rullbanan. Men det ska inte ske.

De två premiärflygbolagen på Scandinavian Mountain Airport, BRA och SAS har dock själva skapat en plan B utifrån att det otänkbara trots allt inträffar. De ATR72 som BRA ska använda i trafiken till Sälen kommer i så fall att landa i Mora. Banan där är 1 814 meter vilket å andra sidan inte är ett alternativ för SAS som ska flyga med A320 på SCR. Alternativet blir då att den första flighten den 28 december från London landar på Oslo Airport. I båda fallen blir det sedan busstransport till fjällområdet i Sälen. 



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ny programvara
Skrivet av G16, 2019-12-06 23:22:01
Skillnaden mellan Sälen och de som nu fjärrstyrs från RTC Sundsvall, är att för Sälen har man satsat på en ny programvara som inte är färdig. Vågat och dumdristigt. Transportstyrelsen kommer inte att godkänna. Tills vidare hålls skenet uppe från flygplatsbolaget och SDATS.
Anmäl inlägget
hm..
Skrivet av SVAR Johan..., 2019-12-06 14:39:40
Ska de sitta i en TLF då?
Anmäl inlägget
Re: Flygledare
Skrivet av Jag, 2019-12-06 14:27:08
Om jag inte har fått det helt om bakfoten så finns det inget torn i Sälen, vilket gör att det inte är ett alternativ att ha flygledare på plats där.
Anmäl inlägget
Flygledare
Skrivet av Johan, 2019-12-04 21:46:57
En enkel lösning torde vara att låta flygledarna vara på plats i sälen till dess att tekniken fungerar och dokumentation är ok.
Anmäl inlägget
Forcerad invigning
Skrivet av G16, 2019-12-04 19:33:37
Flygplatsen och SDATS framtvingar ett godkännande till den 22/12. Transportstyrelsen pressas att godkänna fast att de och alla vet att det är långt kvar till en säker driftsättning. Ansvariga tekniker vet att tekniken inte är klar på långa vägar. Flygbolagen som skall börja trafikera borde ta sitt ansvar och gå ut med att de inte kommer att landa på Sälen istället för att riskera passagerarnas trygghet.
Anmäl inlägget
Flygets roll
Skrivet av Duga, 2019-12-04 18:56:24
Flyget ses idag som dyrt, bullrande, miljöförstörande. Enda fördelen är att det går att operera mellan punkt A och B oberoende av övrig förbindelse. Med RTS blir vi precis som tåget är beroende av räls, bilar av vägar, beroende av kommunikation mellan RTC o flygplats. Flyget tappar därmed sin idag enda rätt att existera som en förutsättning i totalförsvaret. Tänk på det när ni gräver er egen grav.
Anmäl inlägget
Sv Bertil
Skrivet av Berra, 2019-12-04 18:45:26
Inte om du har ett helt slutet system som inte coexisterar med extern infrastruktur. RTC - ja, ACC - ja, lokala torn - nej.
Anmäl inlägget
Örnsköldsvik
Skrivet av Marcus, 2019-12-04 16:48:49
@carl
Ö-viks flygplats har ju använt samma system i flera år.
Anmäl inlägget
Överdriven försiktighet
Skrivet av Bertil, 2019-12-04 16:12:11
@Carl,
Det är väl lika lätt att i så fall att slå ut övriga system som används för flygledning i torn och kontrollcentraler. Fördröjer du radardata där får det samma effekt. Det skall till mer än några sekunders fördröjning av bildöverföring innan läget blir katastrof. Om en förbindelse går ner detekteras detta direkt.
Anmäl inlägget
Jadu
Skrivet av Gert, 2019-12-04 13:37:30
Carl. Vad har du för belägg för ditt påstående ovan?
Inte bara svenska myndigheter som godkänt fjärrstyrt. Varför skulle TS godkänna ett osäkert system? Nä, var inte så konservativ. Det sker framsteg även på detta område. Hade det varit osäkert hade det inte blivit den nya standarden.
Anmäl inlägget
Transportstyrelsen är ytterst ansvarig
Skrivet av Carl, 2019-12-04 09:33:23
ifall något går fel efter att myndigheten godkänt ett mindre prövat system. En olycka i Sälens luft alternativt på banan kommer skada Sveriges anseende och ansvarsfrågan blir likt den i USA efter Boeing skandalerna. Framtvingade tillstånd inom luftfart är livsfarligt för allmänheten.

Ett fjärrstyrt flygledningssystem är mycket enkelt att slå ut ifall hackare vill. Bara att fördröja bildöverföringen med ett antal sekunder resulterar i livsfara.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn