Skriv ut  

Qantas väljer Airbus och FAA kräver ändringar på MAX

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 december 2019
De amerikanska myndigheterna vill se fler ändringar i MAX innan ett godkännande. Dessutom blir det Airbus som får prestigeuppdraget att leverera flygplan för sträckan Sydney – London.

American Airlines har nu plockat bort MAX-maskinerna från flygprogrammet fram till april nästa år. Detta trots ständiga upprepningarna från Boeing att ett godkännande är nära, kanske redan innan årsskiftet. Men det är det knappast någon som tror på, bland andra United Airlines och Southwest Airlines gör som American och flyttar fram återinträdet i flottan flera månader framöver.
I fredags i förra veckan genomfördes ett möte mellan Boeing och de amerikanske flygmyndigheterna FAA, alltså Federal Aviation Administration. Enligt rapporter i amerikanska media var det ett bistert möte där FAA bland annat satte ner foten att det är just FAA och ingen annan som bestämmer när MAX får grönt ljus att flyga igen. Boeing återkommande försäkringar om att det snart ska ske, har inget med verkligheten att göra. 

Som ett brev på posten kom så krav från FAA om att Boeing måste göra ytterligare justeringar i teknik och mjukvara på 737 MAX innan flygförbudet kan hävas. Exakt vad det är för ändringar är i dagsläget okänt.

Fredagen mörknade ytterligare för Boeing när den amerikanska flygplanstillverkaren möttes av ännu en motgång: Qantas väljer A350-1000 som flygplan för trafiken från Sydney till London och New York. Linjen till London har kallats flygbranschens heliga Graal – att klara den så kallade Kangaroo Route i ett hopp och alltså flyga nonstop mellan Sydney och London, de två utposterna i det brittiska samväldet. Både Airbus och Boeing har kämpat hårt för att få uppdraget kallat Project Sunrise och länge var de flesta övertygade om att Boeing skulle ta hem jobbet med 787-10 eller den kommande 777X. Detta särskilt som att Qantas flyger Dreamlinern på sträckan Perth – London och även använt maskinen när de testflugit de två långa rutterna Sydney – London och Sydney – New York nonstop.

Qantas hade utlovat ett beslut om vilken flygplanstyp som ska användas innan årsskiftet och nu har den preliminära uppgiften kommit: Det blir A350-1000.

- A350 är ett fantastiskt flygplan och erbjudandet från Airbus som nu ligger på bordet ger oss den bästa kombinationen av kommersiella villkor, bränsleeffektivitet, operationella kostnader och passagerarupplevelse, säger Qantas vd Alan Joyce

Det är i sig ett bakslag för Boeing som i skuggan av MAX-krisen tvingats meddela att även 777-familjen är försenad, något som kan ha spelat in när Qantas fattat beslutet. Men först och främst är det en prestigeförlust att inte få vara den som levererar flygplanet som ska flyga en linje som lär väcka en hel del uppmärksamhet.

Airbus har gjort en del anpassningar av den långa A350-maskinen och bland annat lagt in en extra bränsletank och därmed höjt den maximala startvikten, allt för att klara flygtiden på upp mot 21 timmar. Qantas har också hyllat Rolls Royce Trent XWB de motorer som är standard på A350 och menar att de under två år visat på en enastående driftsäkerhet.

Beställningen gäller 12 flygplan och enligt planerna ska Qantas starta nonstop-trafiken från Sydney till London under 2023. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Strafftullar
Skrivet av AB, 2019-12-18 17:39:03
Tack vare subventionerna till AIB, gav WTO USA rätten till motåtgärder. I form av strafftullar gentemot EU , med upp till 70mdr/år.
Inte undra på att AIB överlever, med ständiga förlustprojekt.
Tack AIB!
Anmäl inlägget
Prestigevinst för Airbus
Skrivet av Linkan, 2019-12-17 11:18:33
Detta får väl snarast ses som en prestigevinst för Airbus.
Anmäl inlägget
Prestigevinst för Airbus
Skrivet av Linkan, 2019-12-17 11:16:17
Detta får väl snarast ses som en prestigevinst för Airbus.
Anmäl inlägget
A350-1000ULR
Skrivet av Mr €, 2019-12-17 09:42:15
Kan vara så att Airbus levererar A350-1000 med några extratankar och högre MTOW och sedan då A350-1000neo med RR Ultrafan blir certifierad runt 2026 kan plocka bort extratankar och Qantas byta in de 12 A350-1000's mot neo's. Boeing sena med 777-8 som inte har kolfiberskrov utan endast kolfiber vingar och lider av sin höga tomvikt
Anmäl inlägget
återigen
Skrivet av Jasså, 2019-12-16 20:44:22
inte korrekt vad som FT skriver.
B787-10 har aldrig varit aktuell för linjen, den klarar inte av att flyga tilräckligt långt med full last.
Däremot var B 777X på tal.
Airbus är inte ensam om att få statliga pengar, det gör Boeing såabsolut också, mer indirekt bara.
Anmäl inlägget
RR Trent
Skrivet av Pelle, 2019-12-16 11:35:54
Ny är det en sanning med modifikation angående Trent motorer. A350 skiftar motorer som tusan då visar samma slitage som RR Trent 1000.
Dock har inte A350 haft någon severe damage. De som pajat på 787 är tidiga versioner, uppdaterade pack C har klarat sig.
Skillnaden mellan A350 och 787 är att det är brist på Trent 1000 motorer men inte på Trent till A350, men även A350 har limited cycles...
Anmäl inlägget
Rättelse
Skrivet av AB, 2019-12-16 11:10:21
ULR såklart. URL är något annat.
Anmäl inlägget
Nyhetsflash?
Skrivet av AB, 2019-12-16 10:29:51
Som vanligt ej färska nyheter från FT.
Order är ännu ej lagd .
Sen kan man ju fråga, sig hur stort behovet är av URL? Airbus har ju naturligtvis sockrat sin offert.
Det kan man ju göra med statliga bidrag.

B787-10 Har aldrig varit aktuell för routen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn