Skriv ut  

Mitt i krisen: De vill starta nytt flygbolag

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 april 2020
Trafikstart redan i sommar. Det är ambitionen för de som nu drar igång ett nytt flygbolag på Gotland. Erfarenheter finns med i bagaget sedan Gotlandsflyg för tjugo år sedan.

Ännu så länge är arbetsnamnet inte helt fantasifullt: ”Det nya Gotlandsflyget”, men det ska en namntävling på Gotland snart råda bot på. Ambitionen är det inget fel på, de hårda tiderna till trots och siktar på att ha et nytt svenskt flygbolag i luften kanske redan i sommar.
 
- Vi arbetar långsiktigt. Den gotländska flygmarknaden måste säkerställas och det finns definitivt en marknad för ett nytt flygbolag, säger Michael Juniwik till Flygtorget.
Bristen på tillgänglighet och kommunikationer mellan Gotland och fastlandet är ständigt närvarande på ön och särskilt idag. Den tidigare flygtrafiken med BRA till Bromma såväl som till Malmö och SAS till Arlanda, är idag utbytt mot en daglig och upphandlad förbindelse till Arlanda. Men ”Det nya Gotlandsflyget” är inte sprunget ur Coronakrisenn även om den skyndat på arbetet. Faktum är att planerna funnits en längre tid och presenterades första gången för ett och ett halvt år sedan men lades på is. Nu är dock kraften i arbetet betydligt större och drivs av fyra personer som varit med förr: Michael Juniwik, Christer Paulsson, Jens Harrysson och Pigge Werkelin. Förra gången det begav sig, 2001, blev Gotlandsflyg den första byggstenen i Sverigeflyg och sedermera BRA. 

- I grund och botten bygger vi på samma sätt den här gången. Startar i liten skala med kanske två flygningar per dag till Bromma med beredskap att sakta skruva upp verksamheten. Det viktiga är dock att vi kommer igång, fortsätter Michael Juniwik, 

I dagsläget byggs bokningssystemet upp samtidigt som förhandlingar förs med en rad olika flygbolag som ska stå för själva flygtrafiken. 

- Jag känner mig hoppfull över att det finns en rad möjliga flygbolag i Sverige. Förra gången startade vi med utländska leverantörer.

Ambitionen är att ”Det nya Gotlandsflyget” ska ha en lågkostnadsprofil, med en ”gotlandsprissättning” som passar både affärs- och privatresenärer där gränserna de två emellan inte alltid är så tydlig. 
Att det finns en marknad för flygtrafik till Gotland är ingen hemlighet. Visby har haft åretrunttrafik till tre-fyra flygplatser de senaste åren och under somrarna och särskilt under Almedalsveckan är flygplatsen en av de mest trafikerade i landet. De belastningstopparna kommer inte att inträffa i sommar och mycket hänger på hur epidemin utvecklar sig och vilka rekommendationer som Folkhälsomyndigheten utfärdar.

- Men vi har siktet inställt på livet efter Corona. Det här är en seriös satsning på att öka tillgängligheten för oss som verkar på ön. 



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Air Gotland
Skrivet av thomas, 2020-05-02 13:40:06
Fel rubrik det är väl snarare en resebyrå de vill starta
Anmäl inlägget
Svåra tider för resebranschen
Skrivet av thomas, 2020-05-02 12:43:51
Att starta upp flygbolag igen efter krisen kostar miljarder, så även för BRA, var ska dessa pengar komma ifrån? tror knappast investerare direkt lockas till Branschen och det egna kapitalet är förbrukat, både för Braathen och Stordalen
Ving behöver ytterligare en fem miljarder för återstart, Tui har tyska staten som möjlig sponsor, men inget är säkert i resebranschen just nu och några månader framåt.
Anmäl inlägget
@BRA
Skrivet av Mats, 2020-05-02 09:29:54
Tror du kan glömma det där med BRA. Det är en copy cat på Norwegians öde. De kommer inte i luften igen, och skulle de mot förmodan göra det så är det i väldigt liten omfattning med ett par flygplan.
Anmäl inlägget
BRA
Skrivet av Morten , 2020-05-02 00:40:52
Undra om dom tänkt på att BRA är tillbaka i Sept!
Anmäl inlägget
Air Leap
Skrivet av Mats, 2020-05-01 10:13:13
Air Leap tar över och växlar upp till ATR72 när behov finns.
Anmäl inlägget
Friskt vågat...
Skrivet av Peter, 2020-04-30 18:03:34
Hittar Werkelin verkligen finansiärer efter fiaskot med Gotlandsbåten? SAS och BRA är ju dessutom tillbaka när sommarens turistpriser är upphör.
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av Up, 2020-04-30 14:44:12
Hoppas de lyckas. Hade BRA hållt fast vid detta konceptet o struntat Malmö Aviation hade de fortfarande funnits idag...
Hoppas de startar upp någon mer bas??
Anmäl inlägget
Svenskt inrikes
Skrivet av thomas, 2020-04-30 14:16:10
De tar ju ingen risk med eget AOC OL
Betydligt färre nu som kan utföra dessa flygningar, bästa vore ett samordnat regionalt flygbolag för Sveriges alla mindre flygplatser, att handla upp en linje fungerar inte, bara tillbaka i samma sandlåda hela tiden.
Anmäl inlägget
Tror inte på det...
Skrivet av Abcd, 2020-04-30 12:09:28
Så fort en annan aktör tar upp linjen så läggs detta projekt ned, lär bara vara en tidsfråga..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn