Skriv ut  

SAS i kläm på både lång- och kortdistans

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 september 2021
Fem långlinjer och drygt 40 medeldistanslinjer. Tre flygbolag skruvar nu upp konkurrensen rejält på SAS svenska hemmamarknad.

SAS Ryanair
SAS Ryanair
 
Konkurrensen på Arlanda är inget nytt, särskilt inte med tiden före pandemin i minne. Men trots den fortfarande vacklande flygbranschen har på kort tid tre etableringar skärpt konkurrensen betydligt inför de kommande vinter- och sommarsäsongerna. Med Ryanair, Eurowings och Finnair på plats på Arlanda ökar trycket på SAS betydligt och det på både de viktiga huvudstäderna i Europa men också på en rad destinationer med mycket fritidsresande, just det segment som de flesta analytiker spår ska stå för den snabbaste återhämtningen efter Covid-19. 

Ryanair har publicerat 23 linjer från Arlanda medan Eurowings satt upp 20 på flygprogrammet, varav 12 hittills är offentliggjorda. I de flygprogram som presenterats kommer de tre, SAS, Ryanair och Eurowings, övriga konkurrenter oräknat, att flyga vinge vid vinge till Alicante, Barcelona och Malaga. På ytterligare ett tiotal destinationer, bland annat Rom, Bryssel, Köpenhamn, Berlin, Nice och Thessaloniki möter SAS nu konkurrens från antingen Ryanair eller Eurowings. De tre inrikesrutterna till Skellefteå, Göteborg och Malmö som Ryanair drar igång ej att förglömma. 

Men de sammantaget 43 linjer som Ryanair och Eurowings står för, och där SAS inte har egen trafik, skapar även en konkurrenssituation som kan blockera för framtida satsningar hos SAS från Arlanda till destinationer som Warszawa och Liverpool. Både Eurowings och Ryanair har också en tydlig satsning på fritidsresandet.

Vad gäller den interkontinentala trafiken har Finnair nu på allvar etablerat egen långlinjeverksamhet på Arlanda, fem destinationer, med ambition att stanna kvar på året runt-basis. Där möts de två nordiska flygbolagen på linjen till New York och Miami ut från Stockholm medan Finnair är ensamma på Bangkok, Phuket och Los Angeles.  

Dessutom börjar nu planerna hos det nya flygbolaget Norse att klarna: Tre Boeing 787 ska baseras i Oslo och runt dem ska ett flygprogram med sikte på USA byggas upp. Just nu pågår rekryteringen av 50 piloter som ska ha bas i Oslo och enligt planerna ska trafiken vara igång till sommartidtabellen nästa år. Vilka de tre destinationerna som ska flygas från Oslo är inte helt klart men flygbolaget har talat om New York, Los Angeles och någon destination i Florida. Även det ökar trycket mot SAS som i Oslo har två långlinjer, till New York och Miami.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Daniel
Skrivet av Marvin Caglar, 2021-09-22 13:32:42
Och vi är lika imponerande att man ständigt prioriterar CPH före ARN. CPH lever på transfer trafik och inte point to point. SAS borde dra på sig tänkarhatten ibland. Det kan löna sig.
Anmäl inlägget
Finnair STO
Skrivet av Mr €, 2021-09-22 13:31:30
Finnair är duktiga på att slinga plan. Då USA öppnar finns det ett uppdämt behov som Finnairs A330 kan täcka till BOS, EWR/JFK, BWI, ATL, MIA, DFW, ORD, DEN, SEA, SFO och LAX. Inte varje dag kanske men med frakt bör MIA, SEA, LAX kunna gå bra.
Anmäl inlägget
SAS har inte
Skrivet av pf, 2021-09-22 04:26:29
fått så mye støtte som Lufthansa-group, og har derfor inte råd å åpne baser i HEL og BER......
Anmäl inlägget
Daniel
Skrivet av Daniel, 2021-09-21 20:17:08
Jeg var også til interview og da jeg hørte lønnen troede jeg først det var en joke!! Selv ikke Ryanair ville tilbyde så usle vilkår... Jeg er virkelig imponeret over der sidder svenske statsborgere der foretrækker Finnair frem for SAS, når man tænker på hvilke konsekvenser det kan få for det svenske arbejdsmarked.

Og jeg sagde til Finnair/Airpro de kunne rende mig. Og det er der vist også mange andre der har gjort...
Anmäl inlägget
Kläm?
Skrivet av J, 2021-09-21 20:13:42
SAS hamnar inte inte i kläm. Man sätter sig själva i kläm pga sin oförmåga till innovativa lösningar med sin personal. Det gäller på samtliga avdelningar.
Anmäl inlägget
Los
Skrivet av Marvin Caglar, 2021-09-21 19:10:18
SAS är pinsamt. Finnair kan.
Anmäl inlägget
Sidlinjen
Skrivet av MrX, 2021-09-21 15:43:37
Står man vid sidlinjen och inte försöker möta konkurrensen när man har 560 piloter redo och en massa maskiner får man skylla sig själv.

Tänk tanken:

- ”SAS etablerar bas i Berlin med SAIL”

- ”SAS etablerar longhaul bas i Helsingfors”

Ha ha ha säger jag bara…
Anmäl inlägget
KSA
Skrivet av anttik, 2021-09-21 15:33:57
Trots pandemin, verkar den Kungliga Svenska Avundsjukan må bra och frodas här på FT!
Anmäl inlägget
Hur blir beläggningen?
Skrivet av thomas, 2021-09-21 13:41:07
Allt är helt beroende av hur bokningarna utvecklas, inte säkert de fyller några kabiner. Per på Bra var ödmjuk innan trafikstart sa beror på om folk bokar
M3
Anmäl inlägget
Faktmn
Skrivet av hiio, 2021-09-21 13:01:48
Finnair kommer inte att stanna på Arlanda efter Asien öppnar upp
Anmäl inlägget
Finnair problem
Skrivet av Johan, 2021-09-21 11:10:29
Det sägs att det har varit problem att få personal till Finnair i Stockholm. Man har varit så desperat att man fått gå till Spanien för att hitta folk som annars skulle börjat på deras bas i Madrid. Inga hotellavtal etc finns heller på plats ännu för besättningarna på destinationerna. Som någon skrev, det känns som satsningen kan gå upp som en sol eller ner som en pannkaka.
Anmäl inlägget
Finnair
Skrivet av op, 2021-09-21 10:50:07
Finnairs etablering av produktion på ARN är en gåta för flera bedömare.
Anmäl inlägget
Långlinjer
Skrivet av Jasså, 2021-09-21 08:52:21
Deter inte särskild troligt att Finnair får lönsamhet på dessa långlinjer.
Snarare kommer man att dra tillbaka linjerna när olika restriktioner avvecklas runt om i världen.
Man har för tillfället stor överkapacitet i Finnair på långlinjerna pga reserestriktioner. Detta är enda anledningen att försöker med ARN.
Anmäl inlägget
Inte bara pris
Skrivet av Acer, 2021-09-21 08:43:59
Allt är inte bara en prisfråga. Folh har olika behov vid olika typer av resor. Man skall också komma ihåg att inget bolag flyger för sin egen skull utan vill tjäna pengar på det. Varför skulle t.ex Finnair tjäna pengar från Stockholm på linjer som inte SAS tjänar pengar på när kostnadsläget är nästan detsamma?
Framtiden får utvisa men jag tror vi snart ser olika former av reduktioner i utbud hos alla aktörer,
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn