Skriv ut  

Finnair måste säga upp medarbetare

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 september 2022
Minskning av flygplansflottan och nu också än fler uppsägningar bland personalen. Finnair har meddelat att ytterligare 200 personer ska lämna, de flesta från den administrativa sidan och ingen i den flygande personalen.

Finnair har, likt andra flygbolag drabbats hårt av pandemin och den efterföljande ryska invasionen av Ukraina som stängde flygkorridoren över Sibirien. Det faktum att den snabba vägen genom ryskt luftrum är stängd, har slagit extra hårt mot Finnair där trafiken till Asien är ryggraden i hela verksamheten. I augusti kunde Finnair räkna in totalt 880 500 passagerare men mindre än tio procent av dem, 75 000 flög på linjerna österut. 

Därför har Finnair nu tagit fram en strategi med mål att under 2024 vara tillbaka på en verksamhet och ekonomiskt resultat motsvarande det som var innan pandemin. Och vägen dit kräver att Finnair omvandlas till ett ”slankare flygbolag”, enligt vd Topi Manner. Bland annat ska flygplansflottan minskas med dussinet flygplan, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare men det kräver även en ytterligare minskning av personalen.

- I tillägg till andra förändringar för att återställa lönsamheten i Finnair måste vi nu diskutera åtgärder som tyvärr är mest smärtsamma för våra anställda, skriver vd Topi Manner i ett pressmeddelande. 
I klartext innebär det att upp till 200 personer nu måste lämna flygbolaget. Denna gång ligger fokus på medarbetare på lednings- och expertnivå, en grupp på cirka 770 personer. Sammantaget har Finnair 5 300 anställda i hela koncernen, en medarbetarstab som redan reducerats betydligt i samband med pandemin. Då, när cirka 700 personer sades upp startades samtidigt ett omfattande socialt omvandlingsprogram för att hjälpa dem att hitta nya jobb. Det var en insats som gav goda resultat och som nu aktiveras igen när processen startar den 5 oktober.

De nu aviserade nedskärningarna av personalen gäller varken den flygande personalen eller de som arbetar med att hålla driften igång.  



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Till vilka räknas den producerande massan?
Skrivet av En admin., 2022-10-02 12:35:12
@Fransotto och Op.
En admin på 3-5 personer? Känner du till vad som kallas fortsatt luftvärdighet? Och nej det handlar inte bara om de som skruvar på kärrorna, det är bara en del av det. Om ni som skriver här att all admin i ett flygbolag är onödig och jobbar som crew skrämmer det mig. Får ni inte lära er något om hur regelverket hos EASA fungerar, förutom om era tjänstgöringstider? Sätter ni er och spakar vad som helst utan att tänka på om kärran är luftvärdig?
Anmäl inlägget
Flygbolag till för flygpersonal
Skrivet av Clara, 2022-10-02 06:05:02
Sv Fransotto och op. Solklart. Flygande personal tycker att flygbolag är till för dem.
Kanske SAS kan släppa ombord alla som vill tills det blir fullt och kabinpersonalen kan sälja biljetter under flygningen och piloterna kan kolla biljetterna ankomst. Som en Vaxholmsbåt. Några personer i admin som kan provligga hotellsängar,, köpa pilotglasögon och tolka alla pilotavtal.
Anmäl inlägget
Märkligt tänkande...
Skrivet av Urban, 2022-10-01 20:28:22
- Skulle SAS prova samma sak. Sparka samtliga överflödiga Admin. O behåll den viktiga producerande massan…"Op, 2022-09-30 18:10:05"
Det finns ingen enkel lösning på komplicerade problem.
Anmäl inlägget
Ekonomin
Skrivet av Fransotto, 2022-10-01 14:34:01
Det behövs bara flygande crew och en liten admin och ledning på max 3-5 personer.
Flygbolag är över personaliserade.
Sen SAS varför kör man inte Ryans biljett priser det är ingen förlust att sälja en tom stol, det är en inkomst om.än liten men bättre än ingenting.
Anmäl inlägget
Kanske!
Skrivet av Op, 2022-09-30 18:10:05
Skulle SAS prova samma sak. Sparka samtliga överflödiga Admin. O behåll den viktiga producerande massan…
Anmäl inlägget
hur kan så många vara anställda i flygbolag
Skrivet av thomas, 2022-09-30 11:18:18
skulle vara intressant att se en tidsstudie vad alla dessa på "lednings- och expertnivå, en grupp på cirka 770 personer." gör i dagliga arbetsuppgifter
Anmäl inlägget
en kreativ Nordisk affär
Skrivet av thomas, 2022-09-30 11:15:12
Det är tufft nu i flygbranschen, med pandemin visste man att det skulle avklinga så småningom, men med nu krig som kan pågå i åratal, inflation deflation räntehöjningar etc. detta samtidigt etc blir det svårare för branschen.
Finnair och Svenska SAS borde precis som försvarsmakten samarbeta slås ihop.
Avknoppa Danska SAS ge allt till Kastrup. Postnord blev en förlustaffär med hopslaget av Danska posten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev